• Dohgon

    När skall man då få åka till akuten?!

    Rockan skrev 2012-01-04 10:51:10 följande:
    Har ni inga jourcentraler? Det trodde jag fanns nästan överallt numer (eller i alla fall inom samma avstånd som en akutmottagning).
    jodå, som stänger 1800. jag kommer hem 1730
  • Dohgon
    pigglet skrev 2012-01-04 10:51:04 följande:
    Men på ts låter det som att man väntat för länge med att åka in om barnet behöver dropp vid magsjuka. I själva verket är det ju tvärt om - det är först när barnet behöver dropp som man SKA åka in. Innan dess kan de inte göra något ändå - de kan inte bota magsjkukan utan konstaterar bara att än är det ingen fara, tvångsmatar med vätskeersättning, och skickar hem igen.  

    Att åka in med barn som haft feber några dagar - det känns SÅ onödigt. Om barnet haft över 39 grader i minst 3 dygn UTAN ANDRA SYMPTOM bör man låta någon titta på barnet. Eller om det inte orkar dricka, andas dåligt osv. Febern och förkylningen i sig är ingen fara - det tar ju ofta någon vecka åtminstone innan de blir friska, i alla fall våra barn.

    Så jag är en av dessa mammor som menar att man inte bör åka in till akuten för att barnet har en vanlig sjukdom. Tänk om alla skulle börja göra så?   
    ok vad gäller magsjukan har du väl till viss del rätt. men de som behöver ha droppet nu direkt. helst redan igår. ska man fortfarande vänta till dagen efter till VC? Jag såg inte på mina barn när de var spädbarn om de behövde dropp eller om det räckte med lite vatten. jag är inte utbildad och tänker inte ta risker som sätter mina barns liv på spel.

    och givetvis en rinnig näsa behöver man inte åka in för. Men hur vet man om som utomstående att det inte är mer som ligger bakom? hur kan man sitta och skriva här på ett forum: igår var jag på akuten med mitt barn som verkligen var sjukt, och där satt en mamma med ett spädbarn med en liten förkylning! så Fel!!
    Hur vet den som skriver så att inte barnet redan haft feber en vecka, att det inte äter eller dricker längre alls. att det inte kissar som vanligt.

    Min son hade knappt ätit eller druckit på hela dagen. inte kissat på flera timmar. så ja jag valde att åka in.
  • Dohgon
    Scream2 skrev 2012-01-04 11:14:25 följande:
    Men hur sjukt är barnet om du är på jobbet? Är barnet i behov av sjukvård så får väl den som tar hand om barnet söka? För det är väl inte på dagis hoppas jag
    nej pappan är pappaledig och hemma med barnen.
    burkar inte vara så lättvindigt att vara hemma båda två samtidigt. och jag tycker nog att det räcker med att han är hemma.

    Ja eftersom han hade kraftig tonsillit när vi kom in till akuten så var han rätt krasslig. hade haft hög feber i 4 dagar, och inte kissat på många timmar samt knappt ätit eller druckit under dagen.

    Han kan inte så lättvindigt ta sig iväg till VC eller så över dagen. vi har för det första tvillingar och jag har bilen till jobbet. skulle han vetat att det var så illa skulle han ringt hem mig. men han hitta inte termometern och trodde bara han var förkyld eftersom det var det VC sa dagen innan
  • Dohgon
    Scream2 skrev 2012-01-04 11:24:12 följande:
    Är barnet akut så dåligt så man måste söka vård, då går väl barnet före och det är bara löjlligt att skylla på att öppettiderna inte stämmer överens med ens arbetstider! Har ni två så är han FL ledig och du får vabba helt enkelt. Så mkt dålig undanflykt. Behöver du inte vabba, behöver då barnet AKUT sjukvård?
    nu är det du som inte läser!

    Pappan visste inte hur hög feber han hade. han visste inte heller att det är farligt för ett litet barn att inte varken äta eller dricka på hela dagen och han reagerade på att han inte bytt blöja på han först när jag frågade.

    Är du ens medveten om att man inte får vabba när ena föräldern är föräldraledig? så länge den FL föräldern är frisk ska denne ta allt om det inte gäller något riktigt allvarligt. dock blev även sambon sjuk så jag fick vara hemma efter det och ta hand om dem.

    Hur skulle jag under några omständigheter kunna vet att han var så dålig när jag är på arbetet och sambon hemma?

    kolla lite regler innan du hoppar på sådär. och ja med tanke på att mitt barn inte ätit druckit kissat eller lekt alls under dagen så ansåg jag att det var väldigt akut. och som sagt fick han antibiotika för det hela också. men det jag var mest rädd för var att han var såpass rosslig.

    sambon ansåg väl som många andra att det nog inte är någon fara. men ag tar inte de riskerna.
  • Dohgon
    Scream2 skrev 2012-01-04 11:44:51 följande:
    Men sluta du!!!! Nu pratade jag mer generellt om dina inlägg, där du skrev att jouren stänger 18 och jag kommer hem 17.30.....och tolkar utifrån det. Jag tar avstånd från specifika fall i såna här trådar, för det ena ska alltid vara värre än det andra....
    det var du som sa att behöver du inte vabba behöver inte barnet akut sjukvård. men med tanke på att man inte får vabba när den andre är föräldraledig så ja där sket sig allt eller hur.

    Alla han inte samma förutsättningar att bara kasta sig iväg till VC så fort man kommer hem heller och för mig tar det längre än 30 min till VC så jag skulle inte hunnit med det alls, och samma sak gäller för de flesta som bor i min närhet.

    Jag förstår föräldrar som går efter sjukvårdsupplysningens råd att åka till akuten för man vet inte bättre när barnen är så små. och man vet inte heller om de är så dåliga att de inte klarar sig till dagen efter eller inte. barn under 3 månader som får feber öht skall besöka läkare enligt den information jag fått från BVC
  • Dohgon
    Scream2 skrev 2012-01-04 11:53:34 följande:
    för att understryka:

    det är en dålig anledning för alla att söka akuten för att man jobbat/haft annat för sig så man inte hann till rätt vårdinrättning innan den stänger!!!!! 
    vi ha varit i kontakt med försäkringskassan kring just den frågan om hurvida man får ta ut vab när den andre föräldern är föräldraledig för det. och svaret är då nej. Just därför är det inte så lätt att lösa det heller.

    Men som jag även skrev. skulle jag vetat om tidigare så skulle jag skita i jobbet. det tror jag nog alla föräldrar gör vad gäller barnen.

    Och tror att mina söner var precis för unga för att få ta ut vab. de måste väl vara 10 månader eller vad det är. kommer inte ihåg nu
  • Dohgon
    Dr Mupp skrev 2012-01-04 12:00:41 följande:
    Är föräldern som är föräldraledig inkapabel att åka till vårdcentralen? Hur kan man då låta den vara föräldraledig. 
    föräldern som är föräldraledig hade vid tillfället ingen bil att åka iväg med och trodde inte att det var så illa som det var med honom. och som sagt hade vi varit på vårdcentralen dagen innan då jag åkte hem tidigare för att hinna med allt.

    Det var först när jag kom hem som han berättade att M inte alls varit sig själv under dagen och verkat väldigt hängig. Man lägger inte tankarna på hur många blöjor man byter och sådant och han trodde att även små barn tappade aptiten vid sjukdom, vilket ju faktiskt stämmer. Men när jag då frågade om han fått i sig vätska så kom det fram att nja inte så mycket för han orkade inte svälja. och när jag frågade om blöjorna om han kissat bra under dagen så kom han på det att det faktiskt varit sämre än vanligt och att han inte hade behövt byta blöja på honom alls från lunch.

    Vi har tvillingar och att då reagera över vem som gör vad utan att tänka på det lite extra kan vara svårt och man hinner inte riktigt tänka över vad de gör, man sköter deras behov och får dagen att fungera.

    När jag då tog tempen på han när jag kom hem var den över 40 och han var verkligen inte sig själv och blev mer och mer hängig för varje minut som gick så jag gjorde valet att ringa in även fast vi fått besked dagen innan att det var en lätt förkylning. Väl på akuten så upptäcktes ju att det inte var en liten förkylning enbart en dag efter att vi fått höra att det inte var någon fara alls.
  • Dohgon
    Dr Mupp skrev 2012-01-04 12:05:59 följande:
    Och det är just det tänket som gör att folk med benbrott och liknande får vänta 8-10 timmar innan de får vård.
    men det tar alltid tid på akuten, det händer alltid saker. sen om det är en bebis där med en mamma som är osäker tycker jag nog att kvittar. om denne familjen valt att skita i sin oro och istället stannat hemma kanske spädbarnet inte skulle överlevt. men det är klart då kanske den med benbrottet hade fått väntat 20 min mindre.

    visst finns det väl fall där det är onödigt att åka till akuten med små barn, men oftast så vet man inte hur allvarligt eller simpelt det hela är. en förkylning kan vara just en förkylning, men det kan även vara RS virus.
    En magsjuka kanske bara är lite kräk och sen bra, men det kan även innebära uttorkning väldigt fort och att vänta till dagen efter med ett spädbarn kan vara för sent.
  • Dohgon

    alltså helt ärligt. Han har inte direkt dålig koll men när man har varit hos VC dagen innan så tog han dem på orden att det inte var någon fara att det är en liten förkylning.

    På samma sätt som folk menar att man inte ska åka till akuten, ja det gjorde vi inte bara timmar innan. och han blev ju inte sämre till dagen efter mer än att febern blev högre.

    Om man då får höra av en läkare att det är en liten förkylning avvakta någon vecka så går det över ja då tror man väl givetvis på det.

    Att sjuka människor inte orkar äta är ett faktum. och gäller även bebisar! han försökte få i honom vätska men han vägrade det då han hade ont i halsen. men när läkaren ändå har sagt att det är ingen fara ja som sagt litar man på det!

    När jag kom hem tyckte jag det fick va nog. pojken hade inte ätit riktig mat på över en vecka då. och börjat ta flaskan sämre sista dagarna och för att den dagen knappt ta den alls. så nej han hade inte dålig koll men än att han inte trodde att det var någon större fara.

    Han hörde ju av sig dagen innan så vi fick åka in med honom så nej min sambo har inte gjort något jävla fel!

    och inte alls det denna tråden handlar om, utan hur man kan klaga på att folk sitter med sina spädbarn på akuten och yttra sig om att det inte är livshotande åkommor de har.
    Vätskebrist kan vara det för ett spädbarn. RS kan vara det för ett spädbarn. Hög feber hör samman med vätskebristen och kan vara livshotande.

    Nästa gång någon ser att man sitter med ett spädbarn på akuten så sluta anta att man är dum i huvudet som åker och söker hjälp. man söker läkarvård när det finns anledning till det

  • Dohgon
    JA77 skrev 2012-01-04 15:45:47 följande:
    Har man hjärnhinneinflammation är allmäntillståndet påverkat. Det är allmäntillståndet som avgör, inte feberns existens.
    men hur ser du hur allmäntillståndet är på säg en bebis som är en vecka gammal? nu är det ju ändå spädbarn jag pratar om
  • Dohgon
    JA77 skrev 2012-01-04 15:50:52 följande:
    Men din förklaring var ju att VC/närakuten hade tider som inte "passade" dina arbetstider! Det var den sämsta bortförklaring jag har hört! Har man sjuka ungar så tar man ut VAB. Punkt. Man använder inte akuten för att VC har stängt/sista bussen har gått/vad det nu kan vara. Får man inte vabba på ditt jobb?
    Nej min ursäkt var inte riktigt så.

    Jag kom hem från arbetet och fick då se/höra hur illa han fortfarande var. gjorde valet att då ringa till sjukvårdsupplysningen för jag ansåg att det gått för långt. Jag tyckte det var illa nog att de inte tog prover på han redan dagen innan.

    Sjukvårdsupplysningen sa då att ta kontakt med läkare. ok säger jag men ska jag avvakta tills i morgon då efter som att VC stänger snart och jag inte hinner dit. och hon sa nej åk till akuten.

    Jag kunde inte ringa och fråga tidigare eftersom att jag inte visste hur tillståndet var riktigt. och sambon trodde det var lugnt med tanke på att läkaren sagt det dagen innan.

    Vad gäller VAB har jag redan förklarat att man inte får ta ut VAB om ena föräldern är föräldraledig, så nej det alternativet fanns inte. dessutom måste de vara äldre än så för att man skall få ta ut VAB. Och min sambo är ingen 3åring han kan ta hand om barnen. men det är svårt att avgöra när det gått för långt för de små.

    Så jo man får vabba på mitt jobb. men fick inte för FK och skulle jag vetat att det var så illa skulle jag tagit ut obetalda dagar.

    och för övrigt använde inte jag akuten för att jag själv tyckte det. jag gjorde det eftersom att sjukvårdsupplysningen sa åt mig att göra det.
  • Dohgon
    JA77 skrev 2012-01-04 15:54:47 följande:
    Trött, slö, kissar dåligt, bajsar ej, vill inte äta.
    hm.. när mina killar var bara någon vecka gjorde de inte annat än sova i stort sett.. Äta var lite si som så med, de var visserligen konstant hungriga men vi visste även att det kunde komma någon dag då de kanske inte villa ha lika mycet för att de ville sova.
    Bajsade gjorde de verkligen inte varje dag, och kissade dåligt var svårt att säga för jag hade inte en susning om vad som var normalt.

    Men hur som helst på spädbarn under 3 månader skall man väl alltid söka läkarvård vid feber
  • Dohgon

    jag skrev aldrig att VC tider inte passade mina arbetstider, jag skrev att VC hade stängt då jag pratade med sjukvårdsupplysningen. Stor skillnad på det

  • Dohgon

    nej det var ingenting om att jag inte skulle hinna hem. Jag var hemma till halv sex och skulle inte hinna till VC som stängde klockan 18 då. jag kunde ju omöjligtvis åkt till VC innan jag ens visste om att han behövde till läkare igen

  • Dohgon

    Jag har också fått informationen om att spädbarn under 3 månader med om så bara lite feber skall åka till läkare direkt, kommer då febern på natten ja då är det akuten som gäller här.

    VC här jag bor så får man vänta några dagar för att få tid, får man akuttid så får man åka dit på morgonen när de öppnar och kanske får komma in tills stängning och får då sitta i väntrummet med gamla som unga, och alla möjliga sjukdomar, vill inte utsätta ett spädbarn för det heller.

    Jag skulle helst slippa åka till både VC eller någon form av akut eller läkarvård. Man vill ju slippa det in i det längsta.

    Men helt ärligt. som förstagångsförälder så har jag inte koll på hur någonting fungerar. Nu är mina barn snart 1 år och börjar känna mig mer säker på det. har lärt känna dem och lärt mig tyda tecken på sjukdommar, men det har också tagit mig ett år att lärt mig dessa saker.

    Skulle M fått feber när han var en vecka skulle jag inte haft en aning om ifall han var som vanligt eller inte för jag visste inte ett skit om hur bebisar fungerade då. Man får inte med sig en handbok eller lathund på hur spädbarn fungerar.

    Jag går på tron att det är bättre att åka in en gång för mycket. Visst det kanske belastar akuten de gånger som man måste dit, men en bebis tar kanske 10-20 minuter för läkaren att kolla på totalt.
    Många fall så är det ingen fara och man får åka hem direkt.
    Men det finns de fall som man måste ligga kvar länge och som barnet inte hade överlevt om man inte åkt in, även fast symptomen var likadana båda gångerna. Då är det bättre att man åker in en gång för mycket och får den hjälp som krävs för att rädda liv!

    Ska man se det så på spädbarn som är vår framtid så finns det många fler tillfällen man inte borde åka till akuten.
    Bilolyckor är inte alltid man behöver till akuten, då kan man väl lika gärna köra dem till vårdcentralen med? För det behöver ju inte vara något allvarligt, även fast det kan vara det.

    Förstår ni vad jag menar?
    Man åker in av oro, vissa tillfällen finns det anledning till oron andra gånger inte. Men skall man alltid skita i sin oro kommer många många barns liv bli det som blir betalt istället för lite överbelastning på akuten.

  • Dohgon
    Amlin skrev 2012-01-05 09:20:16 följande:
    Jag förstår att man är orolig första gången man blir förälder. Jag är orolig ibland och jag har en tjej sen innan jag fick mina twins.

    Jag håller också med dig i nästan precis allt. Förutom en sak, jag vill byta ut "åka till akuten" mot "kontakta vården". Är man orolig, ring! Känns något inte bra, ring! Händer något man tror kan vara farligt, ring! Får ett spädbarn under 3 månader feber, ring! Om de sen säger att man bör åka in så gör det, omedelbart om det är rådet man får eller vänta till man får en tid om det är rådet man får. 

    Det fina med att ta kontakt är att man får hjälp med att göra de där svåra bedömningarna som man själv inte är otbildad till samtidigt som barnet är hemma i en trygg miljö med allt man behöver nära och utan att utsättas för smittrisken som finns på akutmottagningar. Om barnet sen är så sjukt att det är viktigare med vård än allt det där trygga så åker man in.

    När jag pratar med sjukvården frågar jag alltid, vad ska jag hålla koll på, när ska jag kontakta er igen och finns det något läge då vi ska åka in? Ofta kommer vi överens om en tid om någon eller några timmar då 1177 ringar upp för att kolla läget och då tar de ställning igen.

    Sen finns det lägen då man inte hinner sitta i telefonkö, jag skulle åka direkt vid medvetandesänkning och stora anndignssvårigheter eller olyckor av alvarligare karaktär. Men det har aldrig hänt oss än och det är jag glad för.           
    Ah jo jag håller med dig. Och det är väl egentligen det jag menar också. Men ofta så blir man skickad till akuten också. eller akut barnakut vart man nu blir skickad.

    Men givetvis så får man även tider till VC också.

    Kan man åka till VC så ska man givetvis dit i förstahand om det inte är något riktigt allvarligt som har hänt. Det viktigaste är att man får läkarvård. men sen struntar jag egentligen i om jag får den vård jag, eller ja mina barn då, behöver på VC eller akuten. bara jag får hjälpen som behövs.

    ofta så blir ju även feber värre utåt kvällen, vad jag förstått också. så man som förälder har koll på febern men helt plötsligt utåt kvällen så stiger den mer och mer och man ringer då. ja då är inte VC öppet längre och man blir ju skickat till akuten.

    blir egentligen bara så irriterad när jag ser folk som gång på gång klagar på att man åker till läkaren, oberoende på VC jourhavande, barnakut eller vanlig akut, med sina spädbarn. när så många menar att man fixar allt det där själv hemma.
    Det är ju faktiskt inte så. man fixar inte alls själv hemma och det är svårt att avgöra hur illa tillståndet är för en som inte är van. Jag vet fortfarande inte hur jag ens idag skulle se på mina barn om det räcker med lite vatten hemma eller om de måste in och få dropp om de börjar bli uttorkade.

    Så ja givetvis VC i förstahand. Men blir man skickad till akuten när man ringer och frågar om råd, ja självklart tror man på dem och åker dit.
  • Dohgon
    mandelblomma skrev 2012-01-05 09:25:43 följande:
    skriver under här, varför inte ringa liksom och hamna rätt mot att komma till fel vårdställe och utsättas från allt till långa köer när man kunnat få en bokad läkartid, till mer smittor i väntrummet på akuten mot ett mindre ställe på vc?
    förstår hur du menar, det gör jag verkligen. och jag vill inte med detta försvara på något sätt eller mena att man hellre skall till akuten.
    vill bara berätta hur det ser ut just här.

    Det finns ett litet väntrum med 3 bänkar i ena hörnet på VC här. alla sitter ihopträngda och hostar mer eller mindre på varandra. man får inget eget rum innan läkaren skall kolla på en. och vi får vänta i timtal på hjälp på VC även fast vi har tidsbokning.

    Min erfarenhet av akuten däremot, den enda gången jag åkt in med mina barn, är att vi fick hjälp av sköterskor direkt som kollade lite på honom och tog proverna. sen fick vi ett eget rum direkt och sitta och vänta på läkaren där.
    Tidigare när jag själv varit på akuten så har jag också fått ett eget rum direkt. enbart en gång när min sambo fick njurstensanfall som han fick vänta i väntrummet en liten stund.
  • Dohgon
    mandelblomma skrev 2012-01-05 09:54:08 följande:
    självklart kan kvalitén skifta och rutiner och lokaler se olika ut beroende på vart man bor.
    Men generellt är det mindre folk på vc än på akuten och generellt slipper man vänta när man har en bokad tid mot när man kommer till akuten där sjukast går först hela tiden och trauman och andra svåra fall gör att man nedprioriteras hela tiden och kan få vänta i timmar.
    Låter som er vc dock inte är ett bra exempel alls på hur det bör vara.
    Nej vårt VC är inte bra alls. jag undviker att gå dit alls. BVC ligger i samma byggnad, men ja det är inte så ofta man skall dit iaf.

    men det är kanske just därför jag har en syn att det inte är så illa med akuten här, just för att den är så mycket bättre och mindre väntetider.

    Tanken är att vi skall försöka hitta en "husläkare" som hela familjen går till. men det är långa väntetider till de bra läkarna (som man förstår vad de säger). så vet inte riktigt vad det är för VC vi måste gå till nu under tiden. akutVC, finns det något sådant? kanske är därför det tar så lång tid i så fall.
  • Dohgon
    SassyB skrev 2012-01-05 15:35:29 följande:
    Jobbar på en stor akutmottagning, och på barnakuten. Vi har ett enormt patienttryck på hösten och vintern. Sjuka barn blandas med mindre sjuka barn och vi försöker hjälpa alla så gott det går. Det är väldigt sällan som vi avvisar ett barn. Ibland ger vi rådet att åka hem med t.ex vätskeersättning eller Alvedon, men vi tittar alltid på barnet och pratar med föräldrarna.
    Barn under 6 månader avvisas som regel aldrig utan att träffa doktorn.

    Jag skulle råda föräldrar att ta sin oro på allvar. Vill du som förälder att ditt barn ska träffa en läkare eller sjuksköterska kl.24 på natten så ska du ta din oro på allvar och åka in. Känner du att det räcker med att prata med en sjuksköterska så ring till vårdguiden.

    De enda som jag råder att stanna hemma eller ringa till vc är de som har barn med långvariga magbesvär ( typ diarré en månad), eller huvudvärk som varat under veckor t.ex. Det är barn som behöver utredas, dvs kan ej bli hjälpta på ett akutbesök. Barn som har hög feber men ej provat febernedsättande är också synd att de inte först fått hjälp hemma. Barn med halsont och feber, hosta och feber eller öronvärk, kan i regel vänta och besöka vårdcentralen.

    Mycket små barn, under 6 mån och är allmännpåverkade ska alltid söka akutvård.

    Men förälder, ta din oro på allvar! Ingen ska behöva gå hemma och oroa ihjäl sig för sitt barn! Ha också förståelse för att det kan vara långa väntetider på akuten under dessa högsässongstider! Vi jobbar på så gott vi kan med alla era telningar!
    Tack =)
Svar på tråden När skall man då få åka till akuten?!