• 1978nettan

    ni som sa att aloevera gel var bra mot finnar...

    hur lång tid tar det innan hyn blir bättre?

  • Svar på tråden ni som sa att aloevera gel var bra mot finnar...
  • huldra29

    Jag hade oxå djupa bölder och det har stoppat inflammationerna bättre innan dom kom upp.. sen läkte dom ut helt så nu har jag inga inflammationer alls

    är du gravid ?

    Om du inte är det så hjälper p-pillet diane jättebra
    jag åt det innan jag blev gravid och det tog bort alla finnar... det är det enda som har hjälpt mej förrutom inityolsalvan ( förlåt stavade inityolsalva fel innan)

  • 1978nettan

    jo jag e gravid. jag e i 20 veckan. så fort som möjligt efter förrlossningen ska jag börja ta den starkaste kuren mot finnar, rouacotan. men just nu finns det ju tyvärr inte så mycket att göra åt det. men jag vill ha alla tips jag kan få

  • Tjej 83

    jag fick höra att en salva med ringblomma i som finns i hälsobutiker var bra.
    krämen är helt gul, man ska ha den över natten-färgar av sej på kudden-inte bra. och du blir sen helt gul i ansiktet.
    ja sklutade med den efter nån vecka när jag insåg att jag var gul på vissa ställen i ansiktet...

    visst kostar den bara 70 kr men man ska ju inte själv bli färgad haha

    det finns bra krämer för akne men vissa innehåller ämnen man ine får använda när man är gravid. de sa de på en salong jag var och frågade på. så jag får la vänta tiss sommaren och köpa de då...

  • 1978nettan

    tjej 83: det verkar ju inte speciellt lockande att prova den...

  • lollan82

    petite

    lider av exakt samma sak...
    hjälper inte så mkt nu heller...
    har inget pigment kvar i armvecken..

  • M G

    Innan jag blev gravid åt jag p-pillret Diane mot mina finnar plus tabletter, Tetralysal, som läkare skrivit ut till mig. Jag hade verkligen enorma problem med inflamerade finnar. Fick jag en inflammerad på läppen så svullnade hela läppen upp, fick jag en vid ögat så svullnade huden upp där så jag fick svårt att se med ögat osv. Jag hade oftast minst 1 inflammerad o massa massa röda "köttfinnar" som gjorde otroligt ont. Ja, utöver alla pormaskar o småknott. Jag mådde otroligt dåligt, men så blev det lite bättre av Diane o Tetralysalen plus nån kräm jag också fick utskrivet. Men när jag blev gravid så fick jag inte fortsätta med nåt av det

    Så det pluppade upp rejält i asniktet igen. Kämpade på med att tvätta ansiktet ofta o försökte sköta det, men det blev inte bättre. Nu är jag i v 28 o jag TROR (vågar inte säga säkert) att det har blivit bättre. Har i alla fall inte haft nån inflammerad svullen finne på 2 mån nu o ingen "köttfinne" på över 1 mån. Men en del små vita finnar har jag o pormaskar men det stör mig inte alls.

    Flera har sagt till mig att det blir värre när man är gravid men mot slutet av graviditeten så släpper det o hyn blir mkt bättre. Om inte annat så blir det bra till babyn är född o man börjar amma.

    Tänk på att du inte bör äta antibiotika tabletter el Diane så länge du ammar. Men det kanske inte behövs då

    Hur som helst så vet jag hur jäkla hopplöst o jobbigt det är, men man står ut. På nåt sätt så gör man det.

  • Kajak

    Jag tar stioxyl.
    Man smörjer den på finne o ha det på mig några timmar men oftaste över natten.

    När en finne vill bråka med mig då ska den BORT! Jag lyckas få den bort varje gång!

    Men nu under graviditet har jag inte problem med finnar.
    Dom kommer istället på konstig ställe som t.ex nacken, precis vid hårkanten (Vad ska jag säga?) men på ansikten väldig sällan.
    Annars brukar jag ha nåt att peta på varje vecka.

    Skönt!

  • Kramig 76

    Jag har oxå fått JÄTTEPROBLEM med acne, får oxå STORA finnar (bölder) som varar och gör ont.
    Har blivit så illa att jag inte vill visa mig ute längre, jättejobbigt!!! Jag har inte bara i ansiktet utan på hela ryggen och bröstet oxå, känner mig verkligen SÅÅÅ FIN
    Var hos läkaren för att jag inte stog ut längre, hon sa att vissa gravida får jättemycket östrogen i kroppen så att man blir så här, men att det kommer gå bort sen. Men vadå SEN jag vill njuta av min graviditet NU och känna mig fin, men tyvärr så kan jag inte göra det. Mår JÄTTEDÅLIGT av det här.
    Jag åt oxå Diane (p-piller) förut och det hjälpte mig jättebra. Alla finnar försvann. Men nu under grav så får man ju inte äta någonting eftersom barnet kan ta skada.
    Det jag vill säga är att det känns skönt att man inte är ensam med sitt problem, trodde jag var den ända som hade detta problem
    Ska gå till apoteket å köpa den där barnrumpsalvan som Huldra29 tipsa om, hoppas det hjälper lite
    Sköt om er allihopa!

  • 1978nettan

    kajak: vill bara säga att stioxyl kan man ta om man har en finne då och då men för oss som har riktiga acneproblem där acnen blir till infekterade bölder funkar det inte alls. stioxyl skulle jag vilja säga funkar lika bra som att ta tandkräm på finnarna: alltså den e skitkass .
    jag har provat det mesta som finns, bla: tea tree oil, clerasil, i princip alla receptfria krämeer på apoteket, receptbelagda som: tetralysal, dalacin, aberela, m.m, en hudvårdserie som heter exuviance, jag skulle kunna rabbla upp en massa krämer, tabletter och medel som jag har kämpat med i ca 12 års tid. senast nu så har jag haft hudvårdserien exuviance (som jag fick tips om genom en tjej här på fl ) den går att köpa i vissa skönhetsaffärer. den funkade faktiskt ganksa bra måste jag säga+ att man kan ha den när man e gravid. men nackdelen med denna är att den e svindyr så jag har tyvärr inte råd att fortsätta med den..... man fick sammanlagt 4 produkter (ansiktstvätt, ansiktsvatten, en flaska som man ska dutta endast på finnarna, en dagkräm) och detta kostade samanlagt 1200kr!! och det räcker en månad sen får man köpa nytt.... jag har inte råd att lägga ut 1200kr varje månad på detta. synd att det e så dyrt för det fungerade ganska bra...
    det e så tråkigt att alltid behöva se ut som en infekterad pizza i ansiktet

  • Tjej 83

    1978nettan
    jag var med svärmor och min sambos syster på en salong en kväll och de pratade om exuviance, jag frågade dem vad jag bör andvända, nu har jag bara lite på vänster sida av hakan och lite i pannan. visst d stör mej inte så värst men haft de där i 10 år e inte skoj..

    men de sa ja skulle testa en kräm (nu va denna slut men d skulle ringa när den kom in. men d har inte ringt så ja får la åka dit) de va ett start kit kosta 187kr.
    o sen sa d att d hade en annan kräm med, men om man är gravid fick man inte ha den.. så ja sa bara ne den kostar för mycket.. (kunde inte avslöja att ja va gravid då)

    men du sa de funka bra.. då ska jag åka dit och köpa kitet. men fick du inte göra en ansiktrengörning på salongen?
    de sa till mej att jag skulle boka en tid för en behandling och sen köpa kitet. kosta la ca 300...

    (jag älskar sommar och sol då försvinner allt. fast då komemr fräknarna, som i sej e söta. eller om man solar solarie då försvinner de me.) fast under vintern vill man väl me va fin...

  • Kajak

    Petite:
    Den finns på apoteket o behöver inte recept på den.
    Den finns på hyllorna under "hud" (tror jag)
    Det finns 2 olika stioxyl.
    Det är att välja den starkare eller den mildare.

    Jag själv hade problem med hud när jag var yngre då använder jag stioxyl o det hjälpte!
    Men nu har jag sällan problem med finnar under gravidtet (SKÖNT!) men jag har alltid stioxyl hemma isåfall jag ser att en enda finne är på väg att börja bråka med mig.

    Men ni får prova fram er.
    På en del kan stioxyl hjälpa till att "döda" finnar annars får man prova fram andra saker.

  • 1978nettan

    tjej 83: jo, dom sa att jag skulle göra en ansiktsbehandling men jag sket i det för det kosta för mycket. vad heter krämen som du skulle köpa?

  • lollan82

    stioxyl: 5%

    går att använda under graviditet alltså?

Svar på tråden ni som sa att aloevera gel var bra mot finnar...