• Anonym (Vilsen)

    Renhetshysteri

    Jag skulle vilja veta om jag är helt fel ute. Jag upplever min sambo som extrem inom allt som har med hygien att göra. Det ska tvättas händerna av alla möjliga skäl. Jag försöker bromsa det lite eftersom det utvecklas hela tiden, men då blir det jättegräl som jag till sist får ge upp och som resultat har jag fått backa ännu mera. Detta handlar inte om normal hygien som efter taolettbesök eller innan matlagning mm. Jag ska ta några exempel: när man har tvättat händerna innan hängning eller nedplockning av tvätt, om jag då tänder en strömbrytare i rummet eller råkar komma imot rex en dörrpost med någon hand=tvätta om händerna, samma om man råkar snudda vid sina kläder man har på sig. Plocka upp ett torrt blomblad= tvätta sig. Ta i plånboken= tvätta sig( någon annan har ju tagit i pengarna) Samma med nycklar(dom har ju varit ute i bilen). Tappar man ett plagg på golvet vid hängning av tvätt = tvättas om. Det finna mer men jag orkar inte räkna upp alla situationer. Detta sliter på relationen. Men är detta normalt så ger jag mig direkt för husfriden, men jag har tappat begreppet om vad som är normalt förutom min magkänsla som säger att det inte är det.

  • Svar på tråden Renhetshysteri
  • Gerd parterapeuten

    Hej!

    Renlighet i all ära men jag får en känsla av överdriven renlighet. Det blir något tvångsbetonat över det beteende du beskiver och om det inte sker så väcker det säkert oro och ångest. Jag tycker att din magkänsla är riktig, det är något som blir för mycket. Dessutom skapar det konflikter mellan er, det betyder ytterligare ett problem. Försök att prata med din sambo på ett lugnt sätt i en situation som inte är laddad. Han kan behöva hjälp utifrån med det här beteendet men det kan vara mycket svårt för honom att erkänna. Försök att inte diskutera vem som har rätt eller fel utan förmedla till honom medkänsla och att han kan behöva rådgöra med en utomstående, kunnig oh neutral person.
    Hälsningar
    Gerd  

Svar på tråden Renhetshysteri