• killenkott

    Liten allergivänlig hund

    Har tänkt  en tid på att skaffa hund.
    Men den måste vara allergivänlig(jag är allergisk),tycka om barn,och inte ettrig.

    Vilken hund rekomenderas.
    Vi har barn på 11&2år. så den är mer tänkt för sonen,som älskar hundar och tjatar sig blå.

    VAD ska man tänka på?

  • Svar på tråden Liten allergivänlig hund
  • EnFisPåTvären
    Lillagris skrev 2012-01-10 10:45:19 följande:
    Vill bara påpeka att kinesisk nakehund inte alls är en allegivänlig hund. Oftast är det inte pälsen i sig man är allergisk mot utan fettet i huden vilket nakenhunden har. Lider man dock av till exempel astma passar den bra.
    Kinesisk nakenhund är det många allergiker som tål, bl a jag själv. Det är inte fettet i huden man är allergisk mot utan protein som finns i saliv, mjäll och hud. Jag känner t ex inte av något av hud eller saliv, däremot mjäll. Nakenhundar som man kan smörja in så att det aldrig bildas torra mjäll har jag inga problem att klara av.

    Som många nämner finns inga allergifria hundar, även om allergiker verkar klara vissa raser och vissa individer bättre. Att trotsa en allergi innebär trots allt alltid risker att förvärra allergin, utveckla astma på sikt etc (om man inte har det från början). Vill man som vuxen prova ändå så ok, men man ska aldrig prova om det är ett barn som är allergiskt.

    Jag skulle nog också fundera flera gånger innan jag skaffar en hund för ett barns skull, hunden måste vara välkommen av hela familjen och som vuxen är det du som har ansvar för den. Det är en del jobb trots allt med dels uppfostran och sånt som hör valpperioden till men även med en vuxen hund.

    Många känner av valpar mer än vuxna hundar, det finns även de som känner mer av hanhundar och/eller hundar i "puberteten".
  • uniMog
    killenkott skrev 2012-01-10 11:08:26 följande:
    Jamen,självklart hade jag ju tänkt umgåd med en sån hund INNAN jag tar hem .
    Det är inte som att köpa en soffa,och sen kan ångra sitt köp liksom.
    Men det är liksom inte säkert att det räcker med att du umgås med den.

    Jag har haft hund hela min uppväxt och är astmatiker. Första hunden gick jättebra. I alla hans tio år, trots att jag var väldigt sjuk. Fick aldrig ens utslag på pricktest på något djur mer än katt. Andra hunden gick helt ok. Reagerade lite med nästäppa och var nu allergisk mot katt och häst. Tredje hunden gick också bra. I ungefär 2 år. Sen började det smyga sig på. Idag är jag allergisk mot alla pälsdjur.

    Plus att jag kan tåla i stort sett alla djur så länge jag är fullt frisk och tar mina mediciner men är jag förkyld och träffar en katt för länge är jag däckad i en vecka.

    Min poäng: att du tål hunden idag betyder tyvärr inte att du gör det om 1-2-5-10 år. Jag säger ju inte det här för att vara elak utan för att jag faktiskt vet hur jävligt det är.
    Forgive me, shiny special one. I beg of you to rip out my inadequate tongue.
  • Längtanefterbebis

    Vi skaffade en tibetansk terrier pga min bror är allergisk och det har fungerat hur bra som helst! :) jätte mysiga och inte allt för stora :) de har mkt päls men fäller ingenting alls :)

  • uniMog
    FruLiNi skrev 2012-01-10 11:13:52 följande:
    Det är därför de kallas allergivänliga och inte allergifria. Min man är allergisk mot hundar men inte mot vår Shi-tzu. Är man så allergisk så att man kan dö, så tål man ju självklart inte en allergivänlig hund.
    Tja, eller så har man otur och utvecklar/försämrar allergin och då var det kanske inte värt det även om det gick i början. Men vill man som vuxen utsätta sig för den risken så fine.
    Forgive me, shiny special one. I beg of you to rip out my inadequate tongue.
  • Lillagris
    EnFisPåTvären skrev 2012-01-10 11:43:10 följande:
    Kinesisk nakenhund är det många allergiker som tål, bl a jag själv. Det är inte fettet i huden man är allergisk mot utan protein som finns i saliv, mjäll och hud. Jag känner t ex inte av något av hud eller saliv, däremot mjäll. Nakenhundar som man kan smörja in så att det aldrig bildas torra mjäll har jag inga problem att klara av.

    Som många nämner finns inga allergifria hundar, även om allergiker verkar klara vissa raser och vissa individer bättre. Att trotsa en allergi innebär trots allt alltid risker att förvärra allergin, utveckla astma på sikt etc (om man inte har det från början). Vill man som vuxen prova ändå så ok, men man ska aldrig prova om det är ett barn som är allergiskt.

    Jag skulle nog också fundera flera gånger innan jag skaffar en hund för ett barns skull, hunden måste vara välkommen av hela familjen och som vuxen är det du som har ansvar för den. Det är en del jobb trots allt med dels uppfostran och sånt som hör valpperioden till men även med en vuxen hund.

    Många känner av valpar mer än vuxna hundar, det finns även de som känner mer av hanhundar och/eller hundar i "puberteten".
    Drar slutsatsen att det inte finns några hundar som är allergi fria, Min sambo tål inte nakenhundar. Som jag sa innan är det olika från olika männsikor och hundar. Personligen tycker jag att man ska fundera många gånger om som allergiker om man ska skaffa hund, del för hunden skull och även för allergiken,
  • uniMog

    Lite fakta om pälsdjursallergi från astma och allergiförbundet:

    "Det finns många studier som visar att de försämras i sin sjukdom när de kommer i direkt eller indirekt kontakt med pälsdjur. Pälsdjursallergi är vanligt hos astmatiker, och pälsdjursallergen är en riskfaktor för försämring av
    astma. Hos individer som har en känd pälsdjursallergi och astma innebär pälsdjursallergen också
    en ökad risk för akutbesök."

    Värt att notera är även att barn med allergiska föräldrar löper väldigt stor risk att själva bli allergiska varför man kanske inte ska utsätta dem för exponering.


    Forgive me, shiny special one. I beg of you to rip out my inadequate tongue.
  • FruLiNi
    uniMog skrev 2012-01-10 11:45:05 följande:
    Tja, eller så har man otur och utvecklar/försämrar allergin och då var det kanske inte värt det även om det gick i början. Men vill man som vuxen utsätta sig för den risken så fine.
    För min man har det inte varit några problem. Om han hade blivit dålig, så hade han valt att ta sprutor mot sin allergi.
  • uniMog
    FruLiNi skrev 2012-01-10 11:56:25 följande:
    För min man har det inte varit några problem. Om han hade blivit dålig, så hade han valt att ta sprutor mot sin allergi.
    good for him! Men vad betyder det EGENTLIGEN? Det är som att säga att det inte är någon fara att röka när man är gravid därför att min moster rökte under sina graviditeter och barnen är friska. Fakta är fortfarande att du utsätter dig för en ökad risk. Och dessutom är det inte alls säkert att du kan medicinera bort allergin.
    Forgive me, shiny special one. I beg of you to rip out my inadequate tongue.
  • EnFisPåTvären
    Lillagris skrev 2012-01-10 11:46:30 följande:
    Drar slutsatsen att det inte finns några hundar som är allergi fria, Min sambo tål inte nakenhundar. Som jag sa innan är det olika från olika männsikor och hundar. Personligen tycker jag att man ska fundera många gånger om som allergiker om man ska skaffa hund, del för hunden skull och även för allergiken,
    Nej det finns inga helt allergifria hundar, och det innebär alltid en risk. Som jag skrev tidigare - okej om man som vuxen beslutar sig för att utsätta sig för risken men man ska aldrig laborera med ett allergiskt barn. Som vuxen kan man väga -för och -nackdelar, hundar ger ju också väldigt mycket. Jag tål heller inte alla nakenhundar, känner av vissa hundar mer och andra mindre av alla raser och så funkar de flesta. Att åka hem till någon som har "den rasen" innebär därför inte att den individ man får hem funkar. Man ska också vara medveten om att allergin kan utvecklas när som helst och det innebär stor sorg för både hund och familj att ta beslutet att skiljas åt, jag hoppas TS tänker på det.
  • Lufsan
    Annemone skrev 2012-01-10 11:23:34 följande:
    Det man är allergisk mot finns även på hundens hud.

    Allergi hund - orsak


    Proteiner i hundens saliv och mjäll är det som orsakar hundallergi.

    http://www.hundallergi.se/

    Inte sant. Så skaffar man en hund som inte tappar päls. Och då här hundar man måste klippa ett tips.yorkshire terrier är en bra sådan hund. Men är man väldigt allergisk bör man avstå helt eftersom att man kan få reaktioner av hundens saliv.  
    En dag i sänder.
Svar på tråden Liten allergivänlig hund