• faceprimer

    fortsättningstråd: vi som väntar marsbebis 2012 :-)

    Nu är det dags att starta en fortsättningstråd för bebisarna från: "Vi som väntar marsbebis 2012 "
    trots att det "bara" är januari just nu, så har bebisar velat titta ut lite tidigare.
    Vi håller tummar och tår allt allting kommer gå fortsatt bra för er!
      
    Allt eftersom tiden går kommer denna tråd fyllas på med våra "marsbebisar" och här kan vi prata om våra små, om tiden efter föslossning, lägga ut bilder, diskutera, stötta... Ja, i princip samma funktion som förra tråden alltså

    och vi säger VÄLKOMMNA TILL VÄRLDEN alla bebisar!
    Ni är efterlängtade!  

    _____________________________________________________
    Prat-tråden:www.familjeliv.se/Forum-11-228/m59819696.html
    Bild-tråden: www.familjeliv.se/Forum-2-113/m59946875.html 
         


    I väntan på vår älskade son - mars 2012 ♥
  • Svar på tråden fortsättningstråd: vi som väntar marsbebis 2012 :-)
  • Barbamu

    Hej alla marsmammor! Fick själv en liten pojk 12 mars, läste lite i vänta-barn-tråden men blev aldrig av att skriva.

    Ville dela med mig av jättebra tips jag fick på BB när mina bröst var superspända och ömma och jag blev rädd att det var mjölkstockning på gång. Barnmorskan visade "Cottermans handgrepp"; att sätta fingertopparna i en cirkel runt bröstvårtan och trycka (öka trycket successivt) minst 30 sek, sen handmjölka, detta precis innan man ska amma. Lindrar spänningen och gör att barnet lättare får grepp. Tror det finns beskrivet på amningshjalpen.se.

    Nästa tips var vitkålsomlag :). Sambon fick åka ut sent en kväll och handla vitkål när jag inte stod ut längre. Man tar de tjocka bladen, bankar eller kavlar på dem och lägger dem runt brösten. Hjälpte inom en timme på mig, underbart! Man ska bara använda det så länge det behövs, kan minska mjölkproduktionen annars.    

    Hoppas det kan vara till nytta för nån därute! Nu vaknar lilleman...dags för lunch :). 

  • Chetti
    Stinis83 skrev 2012-03-26 04:11:39 följande:
    Chetti, vad söt han är! :)

    Scorpio, vad jobbigt att det strular så mycket :(

    Becka, ja usch alltså... Nu önskar jag ju inte någon att ha det såhär, men det känns skönt att man inte är ensam! Min dotter pratar också så det är skönt. Men samtidigt jobbigt, igår var jag i lekparken med henne och så blev hon arg på mig för att hon inte fick slicka på klätterställningen (!) och då sa hon "Gå härifrån mamma! Gå. Gå hem!"... Jag trodde aldrig att det skulle vara såhär jobbigt :(

    Och som du säger så har vi den vanliga tvåårstrotsen på det, hon testar oss precis hela tiden mer eller mindre. Jag längtar tills jag kan börja lyfta upp henne igen och tills hon kan sitta i mitt knä utan att det gör ont, eller tills vi kan ligga på soffan och mysa hon och jag. Nu törs jag inte med snittet, det händer olyckor så lätt. Senast igår råkade hon öppna diskmaskinsluckan rätt på såret, och jag får både sparkar och slag där. Både med flit och "oflit".

    Candydarling, tack vad gullig du är! :) Det är verkligen hemskt att känna sig så otillräcklig och usel :(

    Visst är det jobbigt när de har så ont i magen! Har du provat att massera den då och då också? Stackars Seth :( William har likadant.

    Och här är mjölkstockningen tillbaka... Giv mig styrka! Så fort W har ätit klart ska jag lägga mig med vetekudden.
    Jag trodde att mina barn var besatta när de var i trotsåldern Skrattande Jag trodde något var fel för så mycket kan inte vara fel hela tiden, dagen lång. Vi sade fel saker, gjorde fel saker och ingenting var rätt enligt barnen...
    De säger saker de inte menar och gör saker bara för att försöka se vad vi föräldrar ska göra åt saken, testar oss m.m.

    Nu är min son inne i 6-års trotsen och nu tycker jag att 2-års trotsen var ju ingenting... Nu är min son mer verbal, stark och mer sårande och bråkig än någonsin. Han hittar på saker, "ljuger" om saker och det är många dagar då jag bara vill ge upp. Denna ständiga kamp och rädslan över att han ska "sätta igång" när vi är ute är hemsk.

    Vi får bara ta en dag i taget! Blir det för jobbigt så får mn bara gå undan en stund.

    Kram{#emotions_dlg.flower}    
    blääääääääääää
  • Daysis

    Nikis - Grattis till Juno! Min Molly var oxå gul och vi fick åka till förlossningen på återbesök första tre dagarna, men hon slapp solning. Tror att de flesta bebisar blir lite gula och har man blodgrupp 0 eller är rh-negativ blir de ofta lite extra gula. Trist att det inte funkar så bra med amningen, men det kanske blir bättre och om inte så är du inte en sämre mamma om du ger ersättning istället!

    Lyckobebisen - Angående förskolor så behöver inte ett privat alternativ vara bättre än en kommunal. Det finns många bra kommunala förskolor och skolor oxå, men det är absolut bra att höra sig för innan man väljer! Jag pratade mycket med andra föräldrar med äldre barn om vad de tyckte om sina barns förskolor innan vi valde. Jag har haft mina stora barn i kommunal förskola och äldsta sonen går nu i kommunal skola och vi har alltid varit nöjda. Man kan ju även gå och besöka olika förskolor och prata med personalen så får man ju en bättre bild av vad som skulle passa..

  • Stinis83

    Lyckobebisen, man klarar mer än man tror! :) Haha, när dottern var liten sa jag och sambon att det som sägs på natten gills inte, för då är man inte sitt bästa jag ;) Igår kväll svor jag haranger när W inte ville sova, och sambon sa bara "Jag tycker du är jätteduktig!" och det värmde :) Så bra saker gills ;)

    Tack det börjar äntligen kännas rätt bra i snittet :) Men inte trodde jag att det skulle ta en månad... Hur mår C? Ja gud, tiden går så galet fort! Och vi som låg kvar på bb 5 dagar också. Hur länge låg ni kvar? Jag har fortfarande ont när man rör såret eller om jag överanstränger mig, men det är mycket bättre :)

    Becka, nej det är ju inte mutor hon vill ha, det köper jag ju egentligen mest för min egen skull... Krasst sett. Det är ju det vardagliga hon vill ha och behöver, typ som att bygga lego, gå och gunga, läsa saga... Jag försöker göra det så mycket jag kan, men det känns som att det aldrig blir tillräckligt :(

  • qatteriin

    Jag är inne hela tiden och läser men det blir så sällan jag skriver nåt, är supertrött precis som många andra verkar vara... :) Axel är ju en riktig gullegris, men senaste dygnen har han inte riktigt velat sova, han kan vara på väg att slockna vid bröstet eller när man håller honom, men så vaknar han till och är inte riktigt nöjd, och det går ju inte att veta vad det handlar om! Ibland ser det ut som han har magknip men oftast inte, och han är inte sådär väldigt gasig, så jag vet inte vad det är! Och så har han börjat krångla när han ska äta, han släpper taget hela tiden i början oavsett om han är vrålhungrig eller bara lite hungrig... Åh suck. Jag är så fruktansvärt glad att jag har maken hemma, jag vet inte om jag hade stått ut annars. Axel är ju jättesnäll egentligen, och är inte särskilt skrikig, men när han väl skriker blir jag så förtvivlad, särskilt på kvällarna. Det är nog fortfarande mycket hormoner som svänger runt...
    Och dessutom har jag fortfarande så ont i händerna så jag har svårt att hålla i honom när jag ammar! Skitjobbigt! Men det är mer ledvärk än nåt annat nu, svullnaden ser ut att ha gått ner rätt bra, men jag får inte på mig ringarna över knogen på fingret, jätteknepigt! Jag läste nånstans att en del kan reagera på amningshormonerna med att få ledvärk och det hade ju varit riktigt typiskt om det skulle bli så nu, efter att jag inte kunnat använda händerna sen oktober!
    Nog klagat. :P Jag hade tänkt skriva lite trevliga kommentarer på inlägg oxå men det får bli senare för nu är det visst nån som vill äta...

    Men grattis på födelsedagen Stronza simpatica och Lyckobebisens C!!      


  • Chetti
    Nikis skrev 2012-03-26 08:35:19 följande:
    Juno har kommit till världen, den 21/3 klockan 18.40. 3330 gram och 52 cm lång. Underbart vacker unge såklart Solig Jag vill föda barn igen!! haha men Juno va antagligen min sista. Förlossningen va jättebra och gud vilken fin personal det är på ds förlossning. Underbara människor :)

    Nu försöker jag få amningen att vara smidig. Jag har massor av mjölk, Juno vill ammas ofta. Ungefär varannan timme men äter bara ett litet tag isf. Såren på brösten hinner ju aldrig läka :/ Jag har purelan salva som barnmorskorna rekomenderade. Jag har testat amningsnapp men det vill inte Juno tutta på. Om det blir så att det går tre-fyra timmar mellan amningarna så känns vårtorna mycket mycket bättre. Men annars gör det satans ont :( gör ont ner i benen och det är ibland nära att jag börjar gråta.
    En annan sak som stör mig är att hon inte får tag i bröstet direkt, det kan vara svårt att hitta rätt och hon blir så frustrerad och ivrig. då hinner jag blöta ner hela tröjan med mitt bröst, det bara rinner. Inte så trevligt. Hur ska man göra med det om man är ute och ammar tex?

    Juno är gul och imorgon ska vi tillbaka till ds för att kolla gulheten igen, vi va där igår oxå. Någon mer som har ett gult barn? 
    Grattis igen till Juno och välkommen över!! {#emotions_dlg.flower}

    Nyfödda har ibland svårt att få rätt tag direkt. Men det är bara att fortsätta, när svullnaden i brösten lagt sig är det lättare.

    Alla mina barn har haft höga värden för gulsot men jag lyckades få ner de genom att ha barnet mycket i dagsljus och amma mycket.

    Hoppas värdena var bra idag! 
    blääääääääääää
  • Chetti
    Stronza simpatica skrev 2012-03-26 09:11:38 följande:
    Idag fyller jag gammal:(...35 år!
    Tänk att när jag var 33 hade jag inga barn och nu har jag två.:))

    Grattis på födelsedagen!!! {#emotions_dlg.flower}Skål
    blääääääääääää
  • Chetti
    Nikis skrev 2012-03-26 10:06:58 följande:
    Vart anmäler man barnets namn? får man hem blanketter eller hur ska man göra? Vart ringer man? :P Ingen koll, haha

    Ni kommer få hemblanketter från Skatteverket efter bara några dagar. Glad
    blääääääääääää
  • Chetti
    Lyckobebisen skrev 2012-03-26 10:38:50 följande:
    Grattis Nikis!! 

    Stronza: Grattis på födelsedagen!

    Stinis: Ville bara skicka en kram! 

    Ego: här hemma rullar det på. Sixten blir tre veckor idag och C fyller 22 år. Igår hade vi kalas och det gick bra, han är oftast lugn när det är rörelse. Vi har haft väldiga problem på natten men sen blev det rätt bra i 3 nätter för att vara en mardrömsnatt igår, han var vaken till 6 på morgonen. I natt har han dock sovit bra, han fick 150ml (!) ersättning innan han la sig och vid halv 12 däckade han och sov 4 timmar i sträck, hallelulja säger jag bara! Vaknade 03.30 och åt och somnade om vid 04 för att vakna igen vid strax efter 06 och göra morgon. Men det är ändå okej, allt efter 6 känns helt humant även om jag hatar att gå upp på morgonen.

    Han äter bra lilleman, nu mer serveras han alltid 120ml, men ska höja till 150ml innan sänggående, tycker ofta att han dricker upp och fortsätter suga efter 120. Vi märker att han är mycket mer med när han är vaken vilket är mysigt, blicken fäster han lite lättare och följer även ibland. Längtar ihjäl mig efter när han börjar le!

    Kvällsmys igår: 


     
    Jobbigt när de är uppe om nätterna Rynkar på näsan

    Det blir bättre med tiden för att sedan bli sämre, sömnen är något besvärligt första året.

    Grattis till C 
    blääääääääääää
Svar på tråden fortsättningstråd: vi som väntar marsbebis 2012 :-)