• finee

Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!

Nina05 skrev 2019-09-16 06:53:49 följande:

Ni som följt dr Ds behandling tidigare, tog ni alla mediciner och vitaminer precis så länge som dr D sa? Jag funderar främst på kortisonet och omega 3 då Jag har väldigt svårt att svälja dessa tabletter pga storleken på kapslarna och pga smaken på kortisonet..

Jag har satt ut kortisonet i ca vecka 28+ vid båda mina graviditeter, trots att Dr D ordinerar hela graviditeten. Har gjort en mycket långsam nedtrappning från v22. Sista 10 dagarna tar jag bara 1,25mg. Fragmin tar jag till v32 (efter att jag läst om att många immunprotokoll i Storbrittannien ser ut som om man inte har någon konstaterad kougaleringssjukdom), och Trombyl tar jag enligt Dr Ds rekommendation. Håller dock koll på mina FBC så att det känns säkert att låtsas vara sin egen doktor Förra graviditeten gick bra, en frisk dotter kom i v38+2. Den här graviditeten går än så länge bra (är i v29+2).
  • finee
    cooco skrev 2019-09-16 19:19:43 följande:

Jag har precis fått provsvaren och vet inte hur man ska tolka. Jg har telefonmöte med Dr D imorgon men om någon har möjlighet att berätta för mig lite övergripande vad mina svar innebär och om det är något särskilt jag behöver fråga om imorgon, i form av medicinering tänker jag, skulle jag vara tacksam. 

50:1     25,5 

25:1     15,8

12 5:1   8,6

IVIG 50:1 3,9

IVIG 25:1 11,4

Intralipid 50:1 8,2

intralipid 25:1 1,7 

CD 3        75,4

CD 19 .     8,9

cd 56        11,5 

cd 19+cd5 . 8,5 

TNF-a 42,6

IFN .   29,1 

Jag har försökt googla vad resultatet betyder men jag fattar inte riktigt. 

Ser ut som att du svarar på intralipider i alla fall, det är bra! Största problemet verkar vara ett högt tnf-a. Kanske kommer Dr D ordinera Humira eller så. Men som PeeWee sa - läs på Fertilitetsguiden! Bra att du har telefonmöte med Dr D imorgon.
  • finee
    cooco skrev 2019-09-16 19:19:43 följande:

Jag har precis fått provsvaren och vet inte hur man ska tolka. Jg har telefonmöte med Dr D imorgon men om någon har möjlighet att berätta för mig lite övergripande vad mina svar innebär och om det är något särskilt jag behöver fråga om imorgon, i form av medicinering tänker jag, skulle jag vara tacksam. 

50:1     25,5 

25:1     15,8

12 5:1   8,6

IVIG 50:1 3,9

IVIG 25:1 11,4

Intralipid 50:1 8,2

intralipid 25:1 1,7 

CD 3        75,4

CD 19 .     8,9

cd 56        11,5 

cd 19+cd5 . 8,5 

TNF-a 42,6

IFN .   29,1 

Jag har försökt googla vad resultatet betyder men jag fattar inte riktigt. 

Här är också tips på mycket bra läsning för att förstå Chicago-testerna:

www.fertilityfriends.co.uk/forum/index.php

Kolla under avsnitt 15.2. Jag har nog läst alla avsnitt för två år sedan när jag satte mig in i immunproblematik, men är det bara immunproverna du undrar över kan du hoppa till 15.2 direkt.
  • finee
    pipperoni skrev 2019-09-18 09:19:54 följande:

Hej alla, 

Här kommer en liten uppdatering från mig. Jag är gravid...  PRP-behandlingen gjorde susen för slemhinnan och embryot har fastnat. Jag plussade redan på RD7 med kisstest. Tog hcg RD8 och det var 144. Nytt hcg RD12 låg på 896, så det stiger också som det ska än så länge. Särskilt skönt med tanke på att det vid min förra graviditet bara var 34 på RD9 och inte dubblerades som det skulle (mf i vecka 8). 

Men, som alla med upprepade missfall har jag svårt att glädja mig än så länge. Plusset känns bara som första steget på en lång resa. Mina lymfocyter är på tok för höga och Dr D ordinerade nytt dropp (som jag tog i går, så lycklig att jag hittat en pensionerad sjuksköterska som kan hjälpa mig med nålen så att jag kan ta droppet hemma) och höjd Prednisolondos. Ska ta 25 mg nu. Har redan hjärtklappning av 20 mg och vaknar kl.4 på nätterna, så vi får väl se hur det går... Men om det hjälper vårt grekiska frö att hålla sig kvar så är det värt det. 

Vill också berätta för er härinne att jag under 3 månader framöver kommer att blogga om ofrivillig barnlöshet på 1177 Vårdguiden, om någon vill följa mig. 

www.1177.se/Vastra-Gotaland/personliga-berattelser/barn--gravid/ofrivillig-barnloshet-och-missfall-emelies-berattelse/

Jättegrattis igen! <3 <3 <3
  • finee
    Ariellan skrev 2019-09-27 12:57:07 följande:

Idag hade vi kub-test, den lilla växer och mår bra. Kroppen är verkligen olika från graviditet till graviditet. Med sonen krävdes det cirka 20 dropp, Fragmin och 20 mg Prednisolon. Medan denna gång ingenting. Med andra ord, alla graviditeter är olika och det KAN bli lättare andra gången, behöver inte alltid bli svårare som jag tycker man läser mycket om. Vill tacka för all kunskap tråden har givit mig, utan den och Dr D:s behandling hade jag nog inte suttit med ett barn utanför och ett i magen idag. Självklart är jag här inne och läser ibland och hjälper till med frågor om jag kan

Stort grattis Ariellan!! Skönt med avklarat kub Min kropp har behövt lite fler dropp den här graviditeten, så för mig har det varit tvärsom. Men ingen katastrof!
    cooco skrev 2019-09-29 11:56:21 följande:

Är det någon som lyckats bli gravid naturligt med immunsupport? Jag har fått en plan av DrD som innebär medicinering med tabletter för att sänka tnf-a och sedan IL och kortison samt fragmin. Letrozol för att förstärka ägglossning och förhoppningsvis lossa två. Är det rimligt att tro att det kommer fungera? Jag ska såklart inte ge upp innan, men vill heller inte hoppas för mycket.

Jag är just nu gravid naturligt med immunsupport. Började med kortison på äl, fragmin + trombyl på äl+4 och tog första droppet på äl+11dagen efter plus. Så det kan gå!!
  • finee
    cooco skrev 2019-09-30 06:10:58 följande:

[quote=79931884][quote-nick]lill111 skrev 2019-09-30 05:19:09 följande:[/quote-nick][quote=79931831][quote-nick]cooco skrev 2019-09-30 00:31:20 följande:[/quote-nick]Mm om det är sperman det är fel på så blir det såklart svårt oavsett. Min man var inte med i Aten så det är inte gjort. Jag får börja naturligt och gå vidare om det inte funkar.[/

Även om det visar högt avvikande på spermatestet hög andel dna fragmentering och andra låga parametrar, så kan man absolut bli gravid med mannens spermier, har många exempel på detta via OLGA i Ryssland!! Det gäller att hitta rätt klinik och skickliga biologer!![/

Vi ska börja naturligt och se om det går. Men vid ivf har nästan alla ägg blivit befruktade och klarat sig till dag 5 så jag tror att det är immunförsvaret som är problemet. Skönt att höra att det mesta går även om det skulle vara andra fel :)

För oss var det likadant - 100% befruktning och 80% klarade sig till fina insättningsdugliga blastocyster. Både svenska ivf-lökare, Dr D och Serum sa att det då var väldigt osannolikt att det var fel på spermierna. Men kanske kan det vara det ändå, vad vet man? Men antagligen osannolikt. Håller tummarna för era naturliga försök (är ju mycket billigare och mer /praktiskt/ med hemmaförsök än med ivf om man säger så.....).
  • finee
    pipperoni skrev 2019-10-15 11:40:51 följande:

Här kommer en liten uppdatering från mig - inskrivning och UL idag och... det är två! Två hjärtan pickade och båda mättes till 8+5 (tror det var 21 mm) och jag är 8+3 idag, så det kändes bra. Var dock helt oförberedd på att det skulle vara två - jag kom inte ens ihåg att Dr D satte tillbaka två, jag var så fokuserad på att jag vill ha ett bra embryo kvar i frysen efter återförandet. Fortfarande bara vecka 9, så än kan mycket hända, men just nu är jag glad.  Har inte haft några symptom alls (mycket molvärk och muntorr v.4-5, men inget alls sedan dess), inget illamående, inga ömma bröst, ingen extrem trötthet (kan ju bero på kortisonet).

Wow det är ju verkligen helt fantastiskt!! Underbart med två på samma gång
  • finee
    Smillis skrev 2019-10-24 14:29:45 följande:

Hej allesammans, Klexane fråga!!!

Har precis som många andra här fått Klexane 40 utskrivet utomlands för upprepade missfall och det verkar som att det tillsammans med dom andra medicinerna i början gjort susen för mig och har kommit så lång som vecka 37+6 idag  

Har inte gjort någon utredning så vet egentligen inte om jag behöver Klexane men Dr Penny rekommenderade att äta tills vecka 12 medan min andra läkare ville fram tills förlossningen och det är det som jag valde att följa...

Skulle fått fler sprutor idag men kommer nu inte få dom i tid och har endast 1 spruta kvar och har inget EU recept och min BM här i Sverige vägrar skriva ut. 

Vad gör man?! Är det OK att sluta med sprutorna nu tror ni? Vågar man chansa när man kommit så här långt? 

Tack för all hjälp här i tråden och stort grattis till alla som plussat!! 

Jag slutade med clexane/fragmin i v32. Dr D ordinerade egentligen hela graviditeten, men jag har läst att det efter v32 ska vara mer än lugnt för oss immune ladys (OM man inte har någon konstaterad koagulationssjukdom). Gick för mig hur bra som helst, första barnet föddes friskt och normalstort i v38+2, och nu den här graviditeten är jag i v34+5 just nu till synes utan komplikationer. Grattis till att du kommit så långt!!
  • finee
    Almaand85 skrev 2019-11-17 19:27:39 följande:

Ni som har immunologiska problem. Har ni haft några speciella symptom för det förutom missfall eller svårt att bli gravida. T.ex. frossa innan mens och liknande?

Blir nästan ALDRIG sjuk, kan dock få sjukdomskänsla som aldrig övergår i att bli sjuk. Får lätt hudutslag, har endometrios. Får typ lite halsont vid graviditet.
  • finee

Hej alla!

Kan meddela att jag precis fått en frisk pojke på ca 3900 gram i vecka 37+4. Han är helt bedårande och storasyster är jättesnäll mot honom.

Är så OUTSÄGLIGT tacksam för denna tråd. Tack alla!!!! Utan den hade jag aldrig kommit i kontakt med Dr D och Serum och fått den behandling som gjort att jag kunnat behålla två graviditeter till fullgånget. Har inte ord för hur glad jag är att jag tog immunspåret på allvar.

Önskar stort lycka till till alla som fortfarande kämpar!!!! Varmaste kramarna!!!!!!

• finee
    pipperoni skrev 2019-12-23 16:03:24 följande:

Idag har vi varit på RUL och fått den bästa julklappen. Allt såg bra ut och det verkar vara en tjej och en kille - just nu med arbetsnamnen Electra och Phille (fd Philomena, men det gick ju inte när det var en av varje). Oerhört tacksam för donatorn och för Dr D som vågar prova nya saker och lät mig testa PRP för min slemhinna. God jul alla starka kvinnor!

Stort grattis!!! Jackpott med en av varje!!! God Jul!
  • finee
    Jazie skrev 2020-01-27 15:08:26 följande:

Spännande att du också drabbades av flera förkylningar helt plötsligt. Jag ammar och har funderat på ifall det på något sätt också på påverkar men att det är något som skulle upphöra när jag slutar och att det återgår att bli som tidigare. Ja, vem vet... Men intressant!

Jag blev gravid med barn nr två när ettan var bara åtta månader och jag ammade ca 4ggr/dygn. Började med immunmediciner vid äl (dock första droppet dagen efter plus äl+11). Jag har endometrios och den trivs inte då man har amningshormoner. Så jag funderar på att amningen som dämpade min endo gjorde livmodetsmiljön mindre inflammatorisk och därmed mig mer fertil. Men bara en tanke.

Angående att åka till Dr D igen - min plan var att testa naturligt några månader och om det inte tog så åka till Aten igen. Tror det kan vara bra!
  • finee
    Geshdo skrev 2020-02-22 20:04:53 följande:

Hej alla! 

Tack för all input och era bästa tips, det har hjälpt oss så mycket.

Vi har också varit i Aten, förra sommaren och har försökt naturligt sedan september. Jag har en autoimmun sjukdom i botten och efter att ingen inom den svenska vården lyssnat på oss angående immunförsvaret föll valet på Life Clinic (efter att vi även noga övervägt även Olgas Fertility Clinic).  

I tråden kan jag också läsa att Dr Dimitri är seg på att svara och ibland svarar han inte på det man önskar. Ibland känns det osäkert och otryggt med tanke på alla mediciner man proppar i sig. Det är också svårt att få till alla tester han vill göra och UL. Svensk sjukvård är ju lite olik den grekiska :)

Tanken är att vi ska sätta igång med IVF om någon/några månader. Är det någon av er som gör det i Sverige via en annan klinik men får assistans av Dr Dimitri? Har läst en del om Livio, men är de synkade med Dr Dimitri då? Eller tycka ni att man ska köra fullt ut och göra allt i Aten?

Jag bor i Skåne och skulle också tacksamt ta emot tips på vårdcentralen som hjälper till med prover, Werlabs ruinerar oss ;) Även om ni kan tipsa om gynekolog som är flexibel att göra ultraljud när så behövs? 

Återigen, tack för all er hjälp! 

Jag har gjort IVF (frysåterföring) via Livio (fd IVF-kliniken i Falun) och haft Dr D som läkare. Berättade aldrig för ivf-kliniken att jag var i Aten och hade immunsupport. Har även haft Dr D som stöd under graviditet som blivit till efter spontan befruktning. Har funkat bra båda gångerna.Min erfarenhet är att han svarar snabbt när det är nödvändigt, men kan annars vara grymt seg!! Sen svarar han aldrig på extrafrågor man har, vilket är trist, men det får man väl ta (har jag tänkt)....

Alla mina blodprov var via Werlabs eller Blodkollen. Dyrt, men värt det. Hittar du nån VC som gör det gratis är det ju bara att gratulera!!

Lycka till!
Svar på tråden Vi som snart är gravida efter utredning i Aten!