• Anonym (Nesse)

    Inkomstbeprövad rösträtt

    OK, jag tänker lite så att eftersom jag betalar in rätt mycket skatt, då jag tjänar ganska bra, så får jag även betala en hög skatt. Borde det då inte vara så att jag får bestämma mer om vart pengarna skulle gå? Alltså - jag tänker mig att rösträtten borde vara inkomstbeprövad, dvs ju mer pengar jag "skickar in" till skattekassan, desto mer borde jag få bestämma om vart pengarna skulle gå och vad skattepengarna skulle användas till?

  • Svar på tråden Inkomstbeprövad rösträtt
  • Apmor2
    Anonym (Nesse) skrev 2012-01-21 03:13:26 följande:
    Roligt på vad sätt...? Känns det inte lite rättvist?

    Större och större klassamhälle, men jag tycker det är rimligt att man får påverka mer, ju mer pengar man betalar i skatt. Låter det inte rimligt?
    nä låter inte rimligt eller rättvist!!!!!! Ganska otrevlig tanke faktiskt:
  • Snöankan

    Självklart ska man inte frångå principen att allas röster är lika värda. Däremot så skulle jag kunna tänka mig ett system där man måste beställa hem röstkort för att få rösta (via telefon, brev, internet eller gå och hämta ut någonstans). Detta för att de som är så slöa att de inte orkar beställa röstkort antagligen är för slöa för att alls sätta sig in i vad de röstar på och då är de bättre att de lämnar röstandet åt dom som orkar bry sig.

  • Anonym

    Hela principen med demokrati (vilken i sig naturligtvis kan ifrågasättas, men i så fall i en annan tråd) är att "folket bestämmer". I praktiken  innebär ju det I STORT SETT (men inte alltid helt) att "var man har en röst", därför att:

    Förtroendevalda/val som avgjorts genom röstning inte skulle få ett resultat som avgjorts av majoriteten av befolkningen, utan av de som var "utsedda" att rösta. De som "hade råd" att rösta skulle, mao, ta över majoritetens röster. Du skulle rösta för andra. Ingen är beredd att ge upp "sin andel" för "ja, tack! Bestäm åt mig!". Du skulle alltså kunna rösta fram förtroendevalda som inte är förtroendevalda. T ex. Du skulle kunna rösta för en regering som inte var representativ. Det är inte demokrati.

    Du skulle också få väldigt svårt att dra gränser. Låt oss säga att du börjar med dina 100 000 som krav på rösträtt. Alla som har minst den inkomsten får rösta. Nästa steg blir måhända att de framröstade bestämmer en lägsta inkomst på 200 000. Helt accepterat, beslutat av de "förtroendevalda" som ska föra demokratins talan för de medborgare som har råd med demokrati. Det visar sig då, till all olycka, att en massa nyrika stureplansidioter röstar helt fel, och istället väljer ett gäng krögarkungar som anser att 300 000 är det lägsta kravet för rösträtt! Panik uppstår bland de belevade och man väljer fort ett styre med åtminstone 400 000 i inkomst, så att man åtminstone slipper Stureplan .... etc ... Till slut har man ett fåtaligt elitstyre. (Nåja. Det var väl knappast din tanke, men det har visat sig förr att det kan gå rätt illa när man börjar laborera med gränserna för demokrati, och jag tog i för att demonstrera det.).

    Som sagt, demokratin i sig själv kan ju även den diskuteras. Och nej, innan ordet "vänsterpack" har hunnit bearbetas av  TS hjärna och komma ut, kan jag avslöja att så är knappast fallet. Jag driver själv några företag med varierande resultat, och har en inkomst som jag klarar mig gott på och håller käften om. Folkets röst och ett direkt demokratiskt styre ligger mig dock varmt om hjärtat.

  • Anonym

    Om jag ska bli lite mer burdus (det var jag som skrev det långa inlägget innan), så kan dock även jag tycka att någon form av IQ-test för rösträtt vore på sin plats, samt att dagens svenskar är det mest pinsamma gud någonsin skänkt jorden, där denna sida på något sätt lyckats representera dem alla. Jag är stolt över att vara svensk, jag skäms över över-svenska mödrar som spontant vänder sig om på IKEA utan minsta tanke på att de bokstavligen river ner hela omvärlden, trots att de är mångkulturella ...

  • tideloo

    Ska vi gå tillbaka till de tre stånden menar du? Eller hur det var i Frankrike innan revolutionen? Idioti! Alla har lika,demokrati!!

  • Anonym
    birbit 34 skrev 2012-01-21 07:38:17 följande:
    Vilket skitsnack, bla bla
    Du hänger på den här sidan och tar dig tid att publicera denna, till saken hörande, åsikt i DEN HÄR tråden? Du slog just alla rekord ...
  • Furstinna

    Mitt förslag hade istället varit att man varje år får ut en blankett där man kryssar i vart ens skattepengar ska ta vägen. T.ex vill jag inte betala ett spänn till försvaret och kungahuset men desto mer till sjukvård. Och givetvis kommer en viss % vara låsta till just sjukvård, utbildning, infrastruktur osv..

  • Anonym

    Haha ja det skulle vara nåt i en demokrati... Fast det är väl nästan så det funkar i USA, iaf indirekt, du får väl flytta dit...

  • PerG

    Sådana "blanketter" får man redan idag, fast med fyra års mellanrum.. Om man inte gillar de förtryckta är det bara att skriva en egen "blankett" och sen övertyga tillräckligt många andra om att fylla i samma "blankett" så är det fixat! ;)


    Furstinna skrev 2012-01-21 08:29:04 följande:
    Mitt förslag hade istället varit att man varje år får ut en blankett där man kryssar i vart ens skattepengar ska ta vägen. T.ex vill jag inte betala ett spänn till försvaret och kungahuset men desto mer till sjukvård. Och givetvis kommer en viss % vara låsta till just sjukvård, utbildning, infrastruktur osv..

Svar på tråden Inkomstbeprövad rösträtt