Inlägg från: violatricolor |Visa alla inlägg
  • violatricolor

    Vi som fått vårt första barn i Mars 2012!

    Hej! Får jag vara med? Fick en dotter på skottdagen men var med i väntatråderna för mars för hon var beräknad till 10/3

    Simply CC: Känner igen mig! Min dotter var definitivt mer missnöjd i helgen än normalt. Tror det var kombinationen att vi var borta, att hon har svårt att sova borta dagtid så hon var trött och att det var varmt. Hur brukar kunna sova bra i vagnen när vi är borta men inte denna gång. Nu ville hon knappt åka vagn. Vagnen har varit lite si och så för henne, ibland vill hon inte alls åka och vi bär och ibland funkar den jättebra....  Men i ditt fall: Nu kom jag precis in i tråden men det kan inte vara tänder på G? Tänkte eftersom hon gillade kyld napp... Min dotter tar förresten knappt napp alls... trodde det var försent nu men kanske inte?

  • violatricolor
    JhjärtaK skrev 2012-07-09 10:25:18 följande:
    Förstår inte vad vi gör för fel på kvällarna längre??? Hon skriker och gråter och är i princip otröstlig trots att vi vaggar och vyssjar och ammar. Antingen så har hon ont eller så VILL hon verkligen inte sova :-/

    Det är svårare och svårare att få henne att somna ju längre dagen går. Är det samma för er andra? Och hon verkar behöva så mycket sömn så idag kör vi en sömnlogg. Hittills ser den ut såhär:
    7.10 vaknar och ammas
    8.25-8.35 söver henne i delen
    8.35- sover på mig i selen (hon har inte vaknat än men är på väg känns det som)

    Hon sover ju efter VARJE amning så det blir 4-5 sovpass per dag men en 4-månaders skall ju ungefär sova endast 3 sovpass à 2 1,5-2 timmar per dag men så länge skulle hon aldrig vara uppe på dagarna utan att bli sjukt kinkig och övertrött :-/

    Hur ser era dagar ut?
    Många småbarn är ju oroliga på kvällarna pga alla intryck som ska bearbetas och att de börjar bli trötta men är nyfikna... Min har varit orolig på kvällarna sen hon var 2 mån. eller så... Trött men somnar inte förrän 22-23 så vi låter det vara så. Det går inte att ändra på vad vi än gör. Det är ju lång tid kvar tills hon ska börja på dagis, hon är ju bara 4 mån, så vi låter henne vara uppe!

    Mycket ungefärligt:

    Vaknar 5-6 och äter
    Ibland somnar hon om direkt ibland leker vi lite också.
    Vaknar ca 8 äter, leker, gosar
    Sover i famnen 10-111.30
    11.30 Vaknar, äter, leker, tittar på mig när jag äter... 
    Sover 14-16
    Mat, lek osv
    Sover någon timma tidig kväll och är sen vaken till läggdags kl 22. 
  • violatricolor
    JhjärtaK skrev 2012-07-10 14:16:02 följande:
    Där ser man, kanske är någon tand på g trots allt då. Hon gör likadant när jag ammar henne så jag har misstänkt magen men då kanske det är munnen istället för hon suger/biter på händerna konstant och dregglar som en dåre Den som lever får se. Någon med fler idéer?
    Dreggel låter ju som tänder.... 
    JhjärtaK skrev 2012-07-10 14:06:12 följande:
    Viola: välkommen igen säger jag Ja hade Julia varit helt ok nöjd på kvällarna så hade hon såklart fått vara vaken men nu är det kink, kink och mer kink tyvärr. Igår tog det 1,5 timme men utan gråt iaf. Dock sov hon superoroligt och vaknade vid 23 men vi lyckades få henne att somna om i sitt babynest. Sen blev det amning vid två och orolig sömn även efter det. Låg och höll hennes hand i 1,5 timme efter amningen så att den inte skulle flyga och fara och väcka henne. Sen blev det amning kl 6 imorse och uppstigning efter det även om jag gjorde ett halvhjärtat försök att få henne att somna om för jag var rätt slut.

    Vet någon vad det kan vara ett tecken på när de nästan slår sig själv i ansiktet när de sover? Händerna åker liksom upp ovanför huvudet och sedan "bonk" i fejjan och så drar hon ner handen igen längs ansiktet. Detta upprepas om och om igen med olika intervaller om hon inte sover djupt.
    Min dotter är också lite gnällig på kvällarna ibland, inte så mycket dock, vi vaggar, matar, bär osv... Mer går inte att göra här. Hon somnar bara i famnen fortfarande också.
     
  • violatricolor
    JhjärtaK skrev 2012-07-10 16:30:59 följande:
    Ja J blir svårare och svårare att få att somna ju längre dagen går och det är bara bärselen som fungerar och då protesterar hon oftast en del innan hon kommer till ro. Längden på sovpassen blir också kortare och kortare. De första kan ibland vara 2 timmar men nu när jag hade henne sovandes i selen så sov hon bara 45 min.

    Behöver tips på hur man kan få henne att somna på dagarna, detta har vi testat:
    - bärsele, fungerar men det kan ta 30 min att få henne att somna även i den
    - vagn, fungerar inte alls, skrik efter ett tag
    - bil, fungerar inte i 9 fall av 10, blir gallskrik efter ett tag, eller med en gång
    - amma, fungerar enbart på natten och ibland ibland på kvällen men då i kombination med bära och vagga
    - lägga sig med henne i sängen, fungerar aldrig
    - vagga hennes säng, fungerar aldrig
    - vagga henne i famnen, fungerar efter ett bra tag och enbart om man gör knäböj och hon börjar bli tung
    - täcka för ögonen, fungerar inte alls, hon blir förbannad
    Verkar vara ungefär samma stuk på din dotter som min Sover korta stunder i vagnen eller selen. Just nu ofta med gråt och skrik innan. Sover dock länge i famnen på förmiddagen/mitt på dagen, sen bara korta stunder (30-60 min).
    Bil är skrik men bättre sedan vi tog bort stödkuddarna som är för nyfödda och hon fick lite mer plats, undviker bil så gott det går.
    Vagga  famnen eller köra vagnen inomhus funkar sällan.
    Bara lägga i sängen och vara bredvid funkar aldrig. 
    Matar i stort sett alltid till sömns och hon äter till och från hela kvällen tills hon är nästan utmattad och somnar, stackarn Men så är det... Skulle inte säga att det är jättejobbigt dock, det är inte så mycket skrik. Vi väntar in henne liksom... Men visst blir det lite gny eftersom hon är så trött.
    Täcka ögonen eller lägga något på pannan - som för dig - förbannad!

    Känner absolut att vi skulle fixa ett barn till. Men då är det kanske inte lika mycket skrik här. Jag tänker att allt går i perioder... Tänker att det går över. Som detta med att sova i vagnen t ex, det funkade jättebra i början, sen funkade det inte alls utan hon skulle bara bli buren och då somnade hon ibland, sen funkade vagnen igen och nu är vagnen inte så poppis... 

    Sen kanske din dotter snart börjar äta gröt eller välling på kvällarna och står sig bättre under natten? Så blir iaf natten lugnare.
  • violatricolor
    JhjärtaK skrev 2012-07-11 07:32:22 följande:
    Ja jag har funderat på att ge ersättning på kvällarna men eftersom hon står sig i 8-9 timmar så tror jag inte problemet ligger i att hon inte blir mätt. Har testat att ge flaska efter att ha ammat henne men då äter hon inte. Tror bara att hon får svårare och svårare att komma till ro ju längre dagen går plus att hon verkar vara i utvecklingssprång nr 4 och det kan hålla på i 5-6 veckor (huh!).

    Skulle vilja byta till sittdelen på vår teutonia men det funkar inte alls, J är för liten och den är inte ombonad såsom er sittdel ser ut att vara Lyckobebisen. Vi får vänta och stödja upp henne med kuddar i liggdelen de få gånger vi lämnar huset med henne.

    Skall till läkare idag och jag önskar så att vi skall få någon hjälp som fungerar men jag tvivlar då hon går upp fint i vikt. :-/

    Någon mer som känner att vad man än tar upp med Bvc så är det "normalt"? Känns som att jag skulle kunna berätta att J bajsar blå små drakar och få tillbaka att "det är helt normalt". Kanske är man bara neurotisk förstagångsförälder
    Då har du nog helt rätt i att problemet inte är mättnaden!

    Här har det varit en småjobbig förmiddag. Kink och trött och inte kunnat sova. Nu sover hon dock, skönt. 
  • violatricolor

    Här hemma delar vi på nätterna och har kört halva natten var eller varannan gång var, lite beroende på om dottern sovit i famnen (i början och då delade vi natten) eller i sängen (då har vi kört varannan gång). Detta återinförs om det behövs men just nu sover dottern 5-9 timmar i sträck  i spjälsängen på nätterna så vi löser det annorlunda.

    För det mesta somnar hon i famnen och min sambo flyttar henne till spjälsängen ungefär när jag går och lägger mig vid 22-23-tiden. Oftast somnar hon i hans famn på kvällen så därför får han lägga ner henne men även om hon somnar hos mig och han är hemma brukar han flytta henne för jag har svårt att resa mig på ett smidigt sätt med henne i famnen (är så klen men jag har börjat träna...). Om jag är ensam får hon mellanlanda och ligga sova på min säng/soffan en stund innan jag reser mig och flyttar över henne. Vi kan få göra om läggningen ett par gånger. Morgonen tar oftast jag för att jag är mer lättväckt men om dottern har flera nätter i rad när hon bara sover 5-6 timmar i sträck så får sambon ta någon morgon också. Ibland somnar hon tyvärr inte förrän efter 23 och då är oftast sambon uppe så därför kliver jag upp om hon vaknar vid 5-tiden.

    Jag har ingen möjlighet att sova på dagen tyvärr för dottern sover bara i famnen på dagen i stort sett. Dock har jag ju lika stort sömnbehov som min sambo

  • violatricolor
    JhjärtaK skrev 2012-07-12 11:40:53 följande:
    Jag sover ingenting på dagarna heller då J sover på oss i selen hittills. Lägger vi ner henne när hon somnat så sover hon så mycket kortare tid än om vi sover med henne på oss. m
    Precis, så är det här också.

    Igår sov hon 1,5 timme i spjälsängen mitt på dagen, helt otroligt! Förvånad Då hade hon sovit ca 1timme i min famn innan. Hon slog upp ögonen när jag la henne i sängen men jag la på filten och skyndade mig ut så att hon inte skulle bli alltför intresserad av mig haha, och då slog hon igen ögonen och fortsatte sova bara.... Får väl se hur det går i fortsättningen. Just nu funkar det ok att hon sover i min famn eller kortare stunder i vagnen och ytterst sällan i spjälsängen på dagen. Tack o lov sover hon ju i spjälsängen på natten.

    Jag kan inte planera för långt fram men skrikmetoder är det sista jag tar till i alla fall. Jag tänker inte döma de som använder det, jag vet att de flesta gör så gott de kan, och att en del föräldrar vaggar barnen i flera timmar för att de ska somna, att en del är ensamstående och jättetrötta osv osv... Men för mig ligger det väldigt långt borta i dagsläget.

    Vi är väl överens om att inte låta henne ligga ensam och skrika. Däremot så har vi väl inte helt kommit överens om huruvida vi kan sitta bredvid med en hand på henne när hon är orolig och lite ledsen eller om vi måste ta upp henne i famnen. Jag är nog lite snabbare att ta upp kanske. Sen är jag snabbare på morgonen och dagen också, då tycker jag att hon ska få vara med, men det är klart att hon inte har ont av att ligga kvar ett tag ibland, så länge hon är nöjd...
  • violatricolor
    Simply CC skrev 2012-07-13 15:18:55 följande:
    Den här "Somna utan gråt"-boken som flera här varkar ha tänkt använda, vad går den metoden ut på? Hur tycker den boken att man  ska göra? Är det någon som har provat metoden?

    Jag skulle självklart jättegärna lyckas fortsätta söva utan gråt som vi gör nu, men nu ammar jag till sömns för det mesta, utom när hon är extremt övertrött då har hon somnat på makens arm när han har burit runt henne ett tag och sjungit (men det fungerar bara om hon är väldigt övertrött) och jag vill gärna kunna få henne att somna utan att amma till sömns, utan att hon måste vara övertrött för det är ju jättejobbigt för henne och utan gråt, men vet inte hur. Jag vill ju även att det i framtiden ska gå snabbare att söva än någon timme eller tre, så metoder som att gunga och vyssja i två timmar tycker jag bara är intressant om det så småningom kommer att gå snabbare och snabbare för dem att somna... för jag orkar inte vara en lika bra mamma efter flera nätter med långa nattningar och långa nattningar gör bara både mig, maken och bebisen gnälliga...
    Har hon napp?
  • violatricolor
    EnPrimaUnge skrev 2012-07-13 11:43:29 följande:
    I vilket fall så går det att sluta amma ändå utan skrikmetod, det är okej att bebisen är ledsen för att den inte får amma, sålänge den inte är ledsen ensam och får närhet och tröst på andra sätt (och mat of course).
    Hoppas ni får det att funka på ett sätt som passar er hur ni än väljer att göraGlad
    Så tänker jag när det gäller somna också (ammar ej men matar ofta till söms): Det är ok att vara ledsen, men inte ensam.
  • violatricolor
    charlottecenterwall skrev 2012-07-16 11:27:49 följande:
    Hej!
    jag bor med min sambo Fredrik och vi har vår son älskade son Viking tillsammans och vår underbara Boxer Junior!

    jag födde min son Viking den 30 mars 23:55 (önska att ja hade hållit mig 5 min så han kom den första april, då hade aldrig någon glömt hans födelsedag;)) han var beräknad den 27 mars.

    Min graviditet var helt fel fri. Inget illamående, värk någonstans eller liknande. Älskade att vara gravid.
    Förlossningen var lika felfri den, trodde inte det va så enkelt att föda =) fick min första värk kl 14:00 och 23:55 va han ute. Krystningarna började strax efter 23:30 så det gick snabbt och smidigt!
    han vägde 3620 g och var 49 cm lång.

    Nu är Viking en riktigt glad och tjötig grabb på snart 4 månader (30 juli) Han kan rulla från rygg till mage, sover ungefär från 19:30 till 06:00. Sover middag två gånger till tre gånger och då mellan 2-3 timmar.
    Han kan nästan sitta utan stöd så ser framemot att börja med smakportioner snart!

    jag slutade att amma när han var ca 3 månader pga av att jag inte hade tillräckligt med mat för att tillfredsställa honom, han gick inte upp i vikt tillräckligt heller...
    Först ersatte jag de två sista målen på dagen men efter någon vecka kom det ingen mjölk alls .. han blev bara förbannad på tutten ! När jag började med ersättning gick han upp i vikt och han sov bättre på nätterna :)

    kram på er !

     


    Underbart med en fantastisk graviditet och förlossning!

    Jag hade en riktigt jobbig graviditet... Kan berätta om någon verkligen vill höra... Men förlossningsupplevelsen var jättebra. Jag blev snittad pga sätesläge och var verkligen dönervös innan men det gick hur bra som helst

    Jag delammade i 3 mån pga för lite mjölk. Vid 3 mån ålder blev dottern bara stressad och förbannad vid bröstet så då slutade jag amma helt så jag förstår vad du pratar om Att delamma var rätt jobbigt dock, kändes som jag inte gjorde annat än matade. Matade först och gav tillägg sen förutom ett par mål/dygn som var bara ersättning eller pumpad mjölk+ersättning för att min sambo skulle kunna ge. Varje matning tog runt 1 h... Så jag ska erkänna att det var ganska skönt att sluta amma även om jag sörjt att vi inte fick till någon fungerande helamning. 
Svar på tråden Vi som fått vårt första barn i Mars 2012!