• Anonym (orolig mamma)

    Hon har blåsor i hela munnen!

    Vi är nu inne på 4e dygnet när vår 15 mån dotter knappt äter och dricker. Vi var på barnakuten igår. Vi skulle köra på som vi gjort dessa dagarna. Alvedon och Ipren för att ge största chans till att hon dricker. Vid de tillfällena släpper smärtan lite och hon får i sig lite yoghurt och vatten. Mellan varven får vi tvinga i henne vatten med en spruta. Hon har så ont när hon sväljer. Hon är så intresserad när vi äter och hon tar en bit mat i munnen men det gör så ont så det kommer ut igen. Det är så synd om henne och det gör så ont i oss, att hon vill men inte kan.
    På tisdag ska vi in med henne igen om det inte blivit bättre.
    Jag undrar, blir hon inte undernärd dessa dagarna av att knappt få i sig nån näring? Kan det påverka henne senare? De säger hela tiden att detta ska alla barn gå igenom. Det har aldrig jag eller hennes pappa gjort när vi var små. Känner heller ingen annan som gått genom detta med sina barn.
    De säger att det viktiga är att hon får i sig vätska. Men hon är ju hungrig och kan inte äta!
    Hon hade feber några dagar men nu har den äntligen gått ner till normalt igen. 
    Hon älskar dagis. När kan vi lämna henne på dagis igen? Vi fick inget direkt svar på vad exakt det var för blåsor. Nån sa att det kan vara herpes eller sk. aftor. När slutar det att smitta? 

    Tacksam för svarFörvånad 

  • Svar på tråden Hon har blåsor i hela munnen!
  • BVCsköterska Carmen

       Hej!
    Blåsor av olika slag är vanligt hos barn. Inte sällan kan det bli så besvärligt som ni beskriver, att de knappt kan äta eller dricka. Oftast är det ingen farlig orsak utan olika sorters virus bakom och det läker av sig självt.En svår herpesinfektion kan te sig så här ochIbland kan det finnas andra sjukdomar bakom, med det är mer sällsynt. Om nu febern är borta är hon sannolikt på bättringsvägen. Man får ofta "tumma på" matintaget några dagar, men vätska är viktigt och gärna något mer än vatten så att hon får i sig lite energi. Får hon i sig så lite att hon blir trött o slö måste hon bedömas och någon gång kan det bli aktuellt med dropp eller sond. Fråga på tisdag ang dagis och smittsamhet då de bättre kan svara på det utifrån hur det ser ut.
    MVH
    Carmen

  • Anonym (orolig mamma)

    Tack så hjärtligt för ditt svar. Det är fortfarande svårt men idag verkar hon inte ha lika ont.

    Jag undrar. När hon väl vill börja äta själv. Vad är bra att ge henne? Eller är det samma mat som innan men mindre? Tror du det kommer ta lång tid att vänja henne vid att äta normalt?

    Eftersom hon blir bättre och inte har feber så tror jag inte akuten blir aktuellt imorgon. Dock skulle det ju vara intressant att veta exakt vad det är hon har. Som du skrev att det kan ligga något annat bakom... Och just att dagis vill veta att hon inte smittar. Var kan man vända sig för att skicka prover?

    Tack
     
     

Svar på tråden Hon har blåsor i hela munnen!