• Adora1

    Forts.-tråd för "Vi som precis plussat med syskon"

    Alexe: Jag känner så väl igen det där, man ryar och skäller när barnen bråkar och retas, precis allt är en tävling och de provocerar varandra maximalt ofta. MEN precis som hos er så är de goda vänner större delen av tiden trots allt...Vill också vara milda mumin-mamman, men det blir inte så för det mesta Obestämd...
    Jag gillar lager på lager till barnen, ibland behövs regnkläder men det är ändå inte så kallt ex tidig höst, vår, sen sommar och då känns det för varmt med fodrat galon tycker jag... Hade nog också tänkt som du när jag handlade!

    Janno: Låter som otroligt lång väntetid, hoppas som du skriver att de hör av sig efter jul. Ni måste väl få professionellt stöd snarast så ni vet hur ni ska tackla vardagen och olika situationer och jobba vidare.. Har ni annars fått någon kontaktuppgift så ni kan få telefonråd så länge?

    {#emotions_dlg.flower}Vi har varit på landet med svärföräldrarna i helgen och fått jättegod mat serverad flera gånger om dagen och varit ute i skogen en del (trots helt uselt väder med regn och blåst). Känner mig som en ny människa! Barnen var jättenöjda och trötta när vi kom hem Glad
  • Adora1

    PS. Dagens Tips: Vi åt rödbetor till middag idag och Hedda fick en rödbetsfläck på en (oöm) vit t-shirt. Jag läste på nätet att man kunde bearbeta fläcken med bakpulver blandat med vit vinäger. Gjorde en gegga som jag gnodde in i fläcken och lät den sitta i 10 minuter. Gnuggade sen några sekunder och sköljde av. Fläcken var helt försvunnen! Kul husmorsknep....

  • Adora1
    jannovich skrev 2014-11-17 23:11:38 följande:

    Adora: Har kontaktuppgifter till kuratorn vi pratade med men henne gillade jag ju inte och har ingen lust att fråga henne om nåt. Testar oss fram själva istället. Och vi har ingen kaos om dagarna, ofast. Mest vill jag ju hjälpa honom att komma igång med språket. 


    Nej, har du inget förtroende för kuratorn förstår jag att du inte vill prata med henne. Jag är säker på att ni gör jättebra, mest att ni borde få stöd fram tills ni blir kallade..
  • Adora1
    Janno: Januari 2016 låter helt uppåt väggarna!!

    Jag ÄLSKAR julpynt och klappar! Har dock svårt att slå in dem numera pga händerna som fumlar. Men har köpt guldiga presentpåsar och fina färdiga presentrosetter!

    Vi har det så lyxigt att vi firar jul med mina svärföräldrar på landet och lite annan av min mans släkt och de lagar all mat. Vi brukar dela på kostnaderna så alla har med sig någon råvara. Vi som har små barn har koll på våra barn och de som har en hand över fixar med maten. Helt klart fina jular med egenhuggd gran och allt men det kan bli väldigt många som kommer (ibland mer än 20 personer) så ibland upplever jag det som stökigt. Och så saknar jag min egen familj. Men mamma är ju i Spanien och min bror och jag brukar planera in mellandagsträff. Var skulle ni nu fira julen i år (SÅ dåligt minne har jag)?
  • Adora1

    PS. Vi ska ha vårt första barnkalas för Hedda i år. Annars brukar vi bjuda lite släkt och vänner i olika åldrar. men i år ville Hedda även ha ett kalas för kompisarna från förskolan. Vi har bjudit de i samma ålder, 6 st femåringar.

    Har ni tips till barnkalas blir jag jätteglad!! hur brukar ni göra? Några erfarenheter att dela med er av? H vill ha "glass-bar" istället för tårta och det låter bra tycker jag. Kör på eftermiddagen så det blir bara fika ingen lunch. Min bror och hans flickvän ska komma och hjälpa till Glad

  • Adora1
    jannovich skrev 2014-11-26 23:25:10 följande:

    Adora: Vi kommer vara hos svärföräldrarna på julafton (och några dagar innan), sen åker vi vidare till min bror i Vindeln. Stannar där en dag eller två och sen åker vi till mina föräldrar och firar nyår där. Sen stannar jag och barnen kvar i två veckor och flyger sen hem. Hoppas på mycket snö. Jag är i desperat behov av miljöombyte .....

    Har inget tips till kalas än, i april blir första "riktiga" barnkalaset här :)


    Hoppas ni får mycket snö ja! Här nere blir det väl kalt och grått i värsta fall...Skönt med lite ny miljö Tomte...

    På lördag kommer 6 st kalas-sugna femåringar hit! Handlade glass med tillbehör igår enligt önskemål från födelsedagsbarnet och även godis till fiskedammen. Mums! Blir nog Sätta knorren på grisen och nån danslek på lördag. Hoppas bara att lilla Agnes får vara med och inte hamnar helt utanför på kalaset. Jag hade tyckte så synd om henne om hon inte får vara med. Samtidigt är det ju Heddas kalas så hon får lite bestämma ändå...

    Hur har ni andra det med de stora barnen när de har kompisar hemma? Får de små vara med? Vi har haft det bra med det, Hedda ser alltid till att Agnes har det bra. Men det kan ju vända lika snabbt igen Flört
  • Adora1
    SoligIdag hade vi fotografering av huset inför försäljning. Mycket jobb inför det men det blev jättefina bilder. Huset läggs ut på Hemnet den 29 jan och sen blir det visning den 6 jan. Handpenning äro betald för lägenheten i Lund och vi flyttar väl i början av året om försäljningen går som den ska. Tar inte över betalningsansvar förrän den 1 maj, men säljer vi fortare kan vi flytta in tidigare för lägenheten står tom just nu.
  • Adora1
    Alexe skrev 2014-12-13 01:17:32 följande:

    Vad roligt Adora! Grattis! Vad är det för lägenhet? Berätta, måste gått snabbt detta ju.

    Och hur gick kalaset? Tänkte skriva, men hade inga tips, vi bara äter tårta m våra vänner o deras barn, regelrätt barnkalas blir först i mars.


    Tack! Det är en fyra på Gunnesbo, nära stationen så mannen kan ta tåget till jobb ist för att köra 2 timmar tor på tungt trafikerad motorväg till Hbg. Barnen får varsitt rum, badrum med badkar (yay!). Och nära kompisar, kan inte bli bättre. Ser tråkig ut med plastgolv, tråkiga tapeter, originalkök etc så det var bara en handfull på visning och bara vi som lade bud sen. Fick det för 65000 under utgångspris. Tänkte vi kan fixa till lite efter hand.

    Kalaset gick bra, första barnkalaset vi haft och det var hektiska timmar, lekarna tog slut snabbare än vi trott. Vi hade Frost-tema och i slutet fick barnen sitta i soffan, äta godis från fiskedammen och sjunga Frost-sånger. Nödlösning men det gick bra. Släkt/vänner-kalaset var helgen innan barnkalset så vi var trötta efter det redan. Helt slut efter de två helgerna. Och nästa år vill Agnes med ha barnkalas så det blir fyra kalas på kort tid då....Puh!
  • Adora1
    Alexe skrev 2014-12-15 00:12:15 följande:

    Låter ju som mkt bra lägenhet som kan renoveras i takt m att barnen blir större. Bra m tågpendling ist f bil. Man får sjukt mkt mer gjort då ju.

    Kan inte barnen bara leka whatever på kalas? Jag tänker att man har typ en el två grejor o sen är det fri lek. Scary att behöva hålla låda hela tiden.

    Jul... Ja, vi ska ju vara hos oss, så det ska väl laddas. Hittills har vi bakat lussekatter, kokat knäck o gjort pepparkakshus. Tar det rätt lugnt känns det som. Granen kommer i slutet på veckan, det blir roligt :)


    Ja jag hoppas med att Lasse kan få lite jobbat på tåget, i mån av sittplats Glad.

    Jag tyckte det spårade ur snabbare än snabbt när så många barn inte hade "nåt att göra". Säkert olika från barngrupp till barngrupp men jag fick en känsla av att de hade kunnat riva hela huset om de fick fri lek *skratt*...

    Vad mysigt med julbak, jag blir helt julsentimental när jag läser om er knäck och pepparkakshus Tomte... Vi ska upp till mannens släkthus med svärisarna, barnens faster med familj (deras bebis är bara drygt 3 månader gammal, såååå gosig!!) redan på söndag. Sen handlar vi tillsammans och pysslar med barnen. Knäck bara måste jag ha, annars är det inte jul för mig. Och barnen tycker det är kul att baka pepparkakor och spritsa dem! Och klä granen är så mysigt, då blir det jul på riktigt. Jag är en sån jul-entusiast, mannen är inte det men jag tycker han måste bli det nu för barnens skull he he...
  • Adora1
    TomteGOD JUL!

    Nu åker vi ut på landet och kommer inte hem förrän den 26 december.
    Hoppas alla trådmammor med familjer får en riktigt skön jul och många
    fina klappar!!
  • Adora1
    Alexe skrev 2015-01-25 02:06:11 följande:

    Oj, vad dåligt det skrivs här. Själv har jag tappat familjeliv lite efter att min gamla app slutade fungera, den nya kan jag inte riktigt komma överens med.

    Sammanfattning: jul - mycket bra. Mellandagar hos svärföräldrar - bra. Nyår - magsjukt. Sen två veckor på Lanzarote o Fuertoventura m barnen o mina föräldrar, Erik hemma (på jobbet) - mycket bra. Kom hem igår, idag hängde vi upp Hannes napp i nappträdet o var sen på fyraårskalas. Imorgon städar vi ut julen o äter pepparkakshus.

    Har era slutat m napp? De som haft alltså? Hur har det gått?

    Och hur var din jul, Adora? Och er andras?


    Hej! Ja det  har blivit ett rejält glapp i skrivandet. jag tänkte att alla har haft fullt upp i helgerna.. Vi håller på att sälja huset och har häcken full Glad. Visning nr 3 nu på tisdag kväll. Mycket att stå i, hoppas kunna sälja till vettigt pris snart.. Barnen har fått dagisplats i Lund med, så vi flyttar gärna i slutet på februari eller i mars...

    Låter härligt med Lanzarote och Fuertoventura, blev du nåt solbränd? Magsjuka låter mindre mysigt.... Jaha, nu slutar Hannes med napp alltså Heja heja stora killen!! Hedda har slutat med tummen, hon fyllde 5 år i december och då vart det slut med kära tummen. Hon hade en del abstinens i början och nattningarna blev långdragna men nu har det lagt sig och hon pratar inte om tummen mer.
    Agnes har varken napp eller tumme, men biter på naglarna Obestämd. Hon är iofs duktig på att nästan inte bita mer. Vi vill slippa Stopp och Väx. he he både jag och min man minns med fasa detta beska medel...

    Idag hälsade vi på min kompis som har fyra dagar kvar till BF med första barnet (!). Sjukt spännande!!!!! blev liiiiiite nostalgisk av att gosa med hennes stora fina mage idag men bara lite.. Hi Hi...
  • Adora1

    Hej Janno! OJ vilken jul alltså...Skön avslutning dock låter det som. Men usch för kräks.....
    He he nä det är inte bara eran femåring som har liiite mycket  attityd. Hedda beter sig som en tonårig dramaqueen många dagar här. Det är "Du förstår inte mitt liv pappa!" eller "Du FÖRSTÖR hela mitt liv! mamma" eller "Jag vill byta föräldrar" eller "Jag älskar inte dig mamma". Suck. Suckelisuck. Jepp, man får välja sina krig med omsorg, annars blir varje dag bara strider!! "SKÖNT" att vi inte är ensamma om detta fenomen...

    Alexe: Vi började prata med Hedda om tummen i somras redan och sa att när man fyller fem är man för stor för att suga  tummen. Och berättade om vad som kan hänsa med tänderna/bettet om man inte slutar i tid. Tandhygienisten hade sett att hon hade liiiite öppet bett redan. Ju närmre femårsdagen kom desto fler "terapisamtal" blev det, hon tog upp ämnet ofta. Sen gick det bra ändå, blev långa nattningar och vi fick visa på alternativ till tummen ex en flik av täcket att hålla i och lite avslappning/andning eller en varm kudde att ha på magen. Hon har fortfarande abstinens ibland.

    HUSET: Vi har haft visning i söndags och igår och fått in några bud från två spekulanter som ligger för lågt än så länge. En familj till ville lägga bud, de skulle till banken imorn. Så vi hoppas på tre spekulanter, då kanske vi får så vi inte går alltför mycket back. Hoppas!!! Det är jobbigt med visningar, jag har dessutom varit vrålförklyd sedan i torsdags, helt matt och svettig. Så idag ska jag bara äta glass och vila Solig...

  • Adora1
    Alexe: Kul att du trivs på jobbet! Jag förstår dig, jag kommer ihåg att vara hemma med barn och sedan börjar jobba, ett helt nytt liv!! Man kan njuta av både jobbet och av barnen (man hinner sakna dem).

    Janno: GRATTIS på födelsedagen! Underbart med Gekås utan ungarna, blir lite avundsjuk faktiskt Flört. Låter toppen med PT och träning, det vinner hela familjen på att du tar dig den tiden.

    Vi håller på att packa till flytten på skärtorsdagen, och jag har kommit igång med träningen igen efter en lång lång sjuksäsong med massa snuvor och hostor...
    Vad tror ni, är våren på G nu, vi har snödroppar, vintergäck och krokusar i trädgården hi hi..

    Ni som har flyttvana med barn, har ni några tips till oss, sist vi flyttade var det med en niomånaders och nu har vi två lite större barn... Kul att höra av er förresten!!
Svar på tråden Forts.-tråd för "Vi som precis plussat med syskon"