• Anonym (orolig)

    6 veckor för tidigt född dotter.

    Hej..

    Tänkte bara fråga ang. RS- virus, vi vart utskriven från avd med prematurbarn i Fredags, fick till mig att jag skulle ringa min BVC i min hemkommun, på Måndag.. och att det var JÄTTE viktigt att dom kom hem och tog vikt osv.. eftersom det finns RS-virus, som jag INTE ska utsätta min dotter för.
    Så jag ringde och dom sa att jag var välkommen ner till BVC, på Torsdag, för kontroller och inskrivning.

    Jag tog upp vad dom sagt till mig på avd, om viruset, att vi har lite husarrest, men BVC, tyckte inte att det var farligt för min dotter att komma ner till Vårdcentralen...

    Vad ska jag gå efter ...hur stor risk utsätter jag henne för

  • Svar på tråden 6 veckor för tidigt född dotter.
  • BVCsköterska Magnus

    Hej
    Rent generellt, speciellt i förkylningstider skall man med ett nyfött barn undvika stora folksamlingar etc. där det finns  risk för smittspridning av tex. RS virus som  ett spädbarn kan potentiellt bli mkt. påverkat av och kan behöva sjukhusvård.
    På BVC skall ju friska barn inte träffa på sjuka/infekterade barn, men detta går ju aldrig till 100 % garantera då man som föräldrar har subjektiva åsikter om vad som är sjukt och inte sjukt, med all rätt.

    I ditt fall tycker jag du skall prata med din BVC igen så att ni löser detta på ett så bra sätt som möjligt
    utifrån de förutsättningar som din BVC har.

  • Anonym (orolig)

    Min dotter, slutade att andas på Lördagen, efter vi hade varit nere till BVC.. jag tog upp att hon var förkyld om hon kunde lyssna på henne eftersom hon också hostade.

    Men det gjorde hon INTEFörvånad .. utan hon började prata om hembesöket som skulle göras veckan efter på TIS.

    på lördan.. fick jag göra mun mot mun på henne och jag fick igång henne tack gode gudSolig .

    fick ligga inne 12 dagar med henne, nu vart hon förkyld igen Kräks , beställde tid på VC.. då kom SSK och berättade att hon var BESVIKEN att jag INTE berättade att jag kommit hem igen..från sjukhuset ringde  jag och bokade av hembesökstiden, och berättade hela historien...

    Och nu skulle jag stå och skämmas, för att jag inte hade hört av mig att jag hade kommit hem för 1 vecka sen.

     

Svar på tråden 6 veckor för tidigt född dotter.