• Anonym (sova dagtid)

    Somna dagtid

    Hej!

    Jag har en tjej på 8 mån som jag alltid fått söva på dagarna genom att köra vagn över tröskel alternativt gå ut och gå. Under 3 dagar när hon var ca 6½ mån så provade jag (som jag gjort och gör då och då) att lägga henne i sin säng och då somnade hon dagtid själv. Men som sagt, detta varade i 3 dagar sen var det bara köra vagn över tröskel igen. På kvällarna lägger vi henne utan problem 18.30, pussar gonatt och 5 min senare sover hon och sover 12-13 timmar. Händer ibland att hon vaknar och skriker till men går då bara in och håller henne i handen så somnar hon tillslut själv igen.

    Men hur ska vi göra med dagsovandet? Det börjar bli jobbigt då hon nu gärna bara ligger och snuttar på sin tunga medan man drar fram och tillbaka, fram och tillbaka osvosv.. Det kan ta upp till 30 min innan hon somnar fast hon är jättetrött, men det verkar helt enkelt som hon snuttar sig ner ner i varv för att sen vrida lite på huvudet och somna direkt.

    Hon är vaken 1½-2 timmar åt gången för att sen sova 30-60 min. Så det blir allt mellan 3-4 ggr sovstunder/dag.
    Barn på öppna förskolan i samma ålder sover endast kanske 2 ggr/dag...kan det vara så olika?

  • Svar på tråden Somna dagtid
  • BVCsköterska Magnus

    Hej!
    Eran dotter sover  nu mestadels av hennes sömnbehov nattetid, och då blir det oftast lite kortare sömnperioder under dagarna samt även ibland lite mer "svårsomnat", Om ett tag räcker det säkert med kanske med 2 sovstunder om dagen.
    Sömnen för spädbarn då det gäller  antal perioder, tidsmässigt, tid på dygnet osv kan variera mycket, det du skriver om sist är helt normalt, vissa 8 månaders sover kanske 2 gr/dagtid medans en annan sover 4/gr dagtid ( men då i sin tur kanske sover kortare stund på natten)
    Mvh
    Magnus

Svar på tråden Somna dagtid