• Veritaslux

    Tips på barnböcker till bebis 8 mån-1 år. När började era små "gilla" böcker?

    Jag har sedan dottern var 4-5 månader försökt "läsa" lite böcker. I början gick det inte alls, men så sakteliga har dottern börjat sitta still och lyssna uppmärksamt (en stund. ). Hon är nu 8 månader.

    Det som funkar är böcker med enkla bilder och djur. Så nu har jag ett antal böcker med djur där jag med stor inlevelse sitter och gör djurläten. Har också en bok med knappar som man trycker fram djurläten. Funkar också.

    Köpte några böcker med mer text (Nicke Nyfiken och en fin godnattsaga) men det funkar inte alls, men förhoppningsvis har hon glädje av dem senare. Jag har också några böcker med våra vanligaste barnsånger, de går sådär. Likaså vanliga pekböcker med fotografiska bilder på vardagliga ting. Hon tittar och lyssnar en stund, sedan tröttnar hon. Ibland verkar hon inte titta alls utan vill bara slita boken ur handen för att äta på den.

    Så min fråga är, har ni några tips på enkla böcker vi kan läsa? Vad är nästa "steg"? Jag läser själv mycket och älskar språk och längtar så tills dottern verkligen vill läsa med mig!


    Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-12-15 21:38
    Jag ser att tråden fortfarande är aktiv så jag tänkte uppdatera trådstarten. Nu är min dotter 18 månader och vi läser en hel del. Det började lossna någonstans efter året, och någonstans runt 15 månader tog läsintresset verkligen fart. Den första boken hon började lyssna till och titta i koncentrerat var "Vem låter" (med djur) och därefter "Vilma säger den".
    Kan rekommondera böckerna om Vilma.Sedan gillar hon böckerna om Emma och Totte, framförallt "Emma dammsuger". Vanliga pekböcker med tydliga, realistiska böcker gillar hon fortfarande. "Jag vet, vi klär på oss" funkar än, likaså "Stora pekboken", bilderböcker med djur osv..
    Vi har nu börjat introducera potta och "Äntligen bajs" blev då en riktig hit. Hon har inte riktigt fattar hur man får till det på pottan, men hon förstår vad man ska göra där. Kan också rekommendera böckerna om Bu och Bä när barnen är lite större.

    Biblioteket är en fantastisk plats och där har jag testat mycket. Ett tips är att låna först och köpa sen. Mycket som inte gick hem alls i början gillar dottern mycket nu... så det är alltid värt att "pröva igen".
  • Svar på tråden Tips på barnböcker till bebis 8 mån-1 år. När började era små "gilla" böcker?
  • Gryntroll

    Molly Mus bäcker var väldigt poppis hemma hos oss vid den tiden... och är fortfarande
    Fina färger, stora bilder osv

    Fick även en bok med djur att känna på i 1-års present och den var favorit redan från dag ett. Det var olika uppslag med djur där visa delar var i olika material, ex krokodilen har små ploppar på kroppen, sjöstjärnan är i wellpapp, sköldpaddans skal har lite sand i färgen och fjärilens vingar är i något glansigt "tyg". Otroligt färgglad, men inte mycket att läsa iofs.

  • Mornie Alantie

    Min dotter älskar böcker. Hon äter dem med god aptit 9 månader är hon.

    Jag vill också gärna ha tips på bra och fina böcker till de minsta så ska läsa din tråd!


    Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • Veritaslux
    Gryntroll skrev 2012-02-29 11:21:32 följande:
    Molly Mus bäcker var väldigt poppis hemma hos oss vid den tiden... och är fortfarande
    Fina färger, stora bilder osv

    Fick även en bok med djur att känna på i 1-års present och den var favorit redan från dag ett. Det var olika uppslag med djur där visa delar var i olika material, ex krokodilen har små ploppar på kroppen, sjöstjärnan är i wellpapp, sköldpaddans skal har lite sand i färgen och fjärilens vingar är i något glansigt "tyg". Otroligt färgglad, men inte mycket att läsa iofs.
    Molly Mus, det ska jag kolla upp. Den andra boken där man kan känna har jag sett sett och funderat på... Men nu har jag ju just flera djurböcker så det vore kul med något nytt. Bor i stan så det vi ser mest är ju hus, människor, bilar så ibland har jag funderat över böcker om stadslivet. Ibland undrar jag vad lillan tänker när jag råmar och gnäggar som en tok. Hon har förvisso sett en häst och en ko en gång, men mest måste det vara att mamma låter skojigt.
    Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • Seldonia

    Anna-Clara Tidholms böcker är helt underbara, "Knacka på", "Varför då",  "Hitta på" och "Apan fin"
    har vi läst så att de nästan faller sönder.

    Stina Wirséns (osäker på stavning) böcker "Oj" och "Hej" har också varit favoriter här hemma från 10 mån ca, och håller fortfarande trots att vi närmar oss tvåårsdagen.

    Sen finns ju Totte- och Emmaböckerna, och böckerna om Ella och Leo.

  • Atamon

    Vi har prenumererat på Goboken sedan dottern var någon månad gammal, där ska det vara böcker som är anpassade efter den ålder barnet är i och det har fungerat bra mestadels även om vi någon månad fått någon bok som inte har varit så kul. Men där var det många böcker att känna i, flikar att lyfta på, djurläten osv  En del av de första böckerna var i tyg. 
    Intresserad av själva storyn i boken och att man faktiskt fick läsa sagan också (iofs väldigt fort eftersom hon bläddrade extremt fort!   ) var hon kanske runt året
     

  • jesand

    Rekommenderar varmt Stina Wirséns böcker för de allra minsta (som någon nämnde ovan) :) Hennes följande böcker i "vem"-serien är fantastisk sedan när barnen blivit lite äldre! Är själv förskollärare och har använt båda serierna och barnen fullkomligt älskar dem!! Så vi har jobbat med tema på det under hela höstterminen och de vill fortfarand ehöra böckerna varje dag :)

  • GulTussilago

    Håller också med om de underbara VEM-böckerna!

    Båda mina ungar har haft Godnatt lampan som favoritbok! (finns med tjocka papp-blad)

  • ogidin

    Här har vi en bokälskare och besöken på biblioteket är många och täta. Gå dit, låna en massa och se vad som funkar så slipper du köpa böcker som inte är populära. Böckerna är till för barnen sa de på vårt bibliotek till oss för att vi inte skulle vara rädda att låta barnen "läsa" själva. De går sönder men då tejpas de tills de måste slängas och så köper de nya. Om inte små barn får läsa småbarnsböcker, vem ska då ha glädje av dem?

    Hos oss var det böcker där man kunde känna på olika djur som var populära i början. "Mina mjuka vänner" heter de vi hade. Där finns stora flikar man vänder upp och kan sedan klappa djuren. Texten är lagom lång med trevliga rim. Böcker där man inte kunde klappa var inte populära förrän någon/några månader senare. Han ville också höra samma böcker hela tiden då men tycker nu några månader senare om lite större variation.

    Nu är sonen 13 mån så han är lite äldre men de flesta böcker han gillar nu har han gillat länge. Populära böcker nu är bla :
    Ella och Leo av Linne Bie.
    "Mulle Mecks minsta bok". 
    Alla böcker med bilar och maskiner.
    Böcker där man härmar ljud.
    "Olle och Ellen sjunger" är jättebra sångböcker med en sång i varje och fina bilder.
    Böckerna om "Vilma".
    Böckerna om "Max".

    Lycka till med läsandet!

     

  • Veritaslux

    Åh, tack för alla tips. Jo, biblioteken ska jag besöka igen. Jag bor i Stockholm så här finns flera bra med fina barnboksavdelningar. Jag var dock på bokprat för bebisböcker och några tips har nämnts även här i tråden. Vi testläste dock Stina Wirsén och det gick inte alls. Tror det var lite för abstrakt för dottern. Den boken som funkar bäst hittills är förresten "Vem låter..." med olika ljud. Inget att klappa men när mamma gör ljud och rörelser verkar det bli spännande en liten stund.  

    Känns i alla fall skönt att höra att det kan "lossna" när dottern är runt året. Just nu verkar hon över huvud taget inte vara sugen på några aktiviteter där man sitter still. På sångstunden på Öppna förskolan idag bokstavligen slet hon sig loss för att exalterat krypa runt medan hon utstötte små glädjetjut.  

    Så jag sparar med glädje alla tips och så ska vi göra nya besök till biblioteket!


    Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
Svar på tråden Tips på barnböcker till bebis 8 mån-1 år. När började era små "gilla" böcker?