• Saxiquine

    Amning/flaskmatning skrikigt barn - blir det bättre?

    Hej.

    Vår pojk föddes lite tidigt 36+6 och var ganska gul när han kom och hade svårt att äta själv.
    Vi blev till slut inlagda i en knapp vecka på neonatal och fick tillmatning via sond som komplement till amningen.
    Vill helst helamma, men pojken somnar hela tiden vid bröstet.
    En amnin kan pågå i över en timme med skifte av bröst och ändå har han inte hunnit få i sig den mängd som gör honom mätt eftersom han somnar.
    Mjölken har ej sinat för klämmer jag så kan det ibland till och med spruta en stråle rakt ut.

    Är rädd att han blivit lite bekväm med flaskmatningen från Calmaflaskan som gör att han inte behöver suga riktigt lika aktivt som vid bröstet och jag vill helst inte ge mer och mer på flaska utan mindre och mindre.
    Han går upp i vikt och växer som han skall så jag är inte så envis med amning att jag inte tänker på barnets bästa i första hand.

    Men tror du att detta kan bli bättre inom ett par veckor?
    Att det lite slöa sugandet fortfarande är en bieffekt av att han var lite tidig?
    Vill inte ge upp min dröm om helamning ännu nu när jag kämpat så mycket så jag skulle gärna vilja ha ett svar.

    Tills dess ammar jag så mycket jag orkar och ger ersättning på flaska efteråt för att slippa han en skrikig och gnällig grabb här hemma.

    Tack på förhand.                

  • Svar på tråden Amning/flaskmatning skrikigt barn - blir det bättre?
  • Saxiquine

    Fick ett meddelande i min gästbok av nicket "attflaskmata", men kan ej svara då det står att jag är oinbjuden hos denna användare.
    Har ej fått svar på min fråga, mer än att min barnmorska på MVC tror att det skall lösa sig när han blivit lite större och fått riktig häng på ätningen och att jag då säkert skall kunna skippa extramaten på flaska helt. 

  • BVCsköterska Magnus

    Hej
    Tycker att du gör detta hur bra som helst!


    Du har gjort helt rätt att amma först för att sedan komplettera med flaska, det är omöjligt att säga när/om helamning kommer fungera fullt ut, men förhoppningsvis blir det bättre när han blivit "lite starkare".

    Att han är "lite slö" isamband med mat, beror nog inte på födelsev. 36 +6 isig, utan kanske snarare på att han under en tid fick sondas och  möjligt blivit lite "bekväm" ( disk. med neonatalog), OBS detta är bara en möjlig förklaring.

    Mvh
    Magnus

  • Saxiquine

    Tack Magnus för ditt svar.
    Bara till att avvakta och se och mata extra med flaska när jag märker att han är jättehungrig även efter lång amning.

     

Svar på tråden Amning/flaskmatning skrikigt barn - blir det bättre?