• La Lola

    Mat för 1-åringar.

    Samma mat som er har hon ju kunnat äta i flera månader.....


    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • La Lola
    Jessan skrev 2012-03-01 23:24:08 följande:
    Ok tack, men får jag bara säga en sak som kommer att låta "dumt". Ni säger att hon har kunnat äta samma sak som oss i flera månader, jag är inte född igår, det vet jag, men det är ju inte direkt så att man ger en bebis pizza eller stark thaimat när man själv äter det eller hur? Jag skulle inte göra det i alla fall.
    Vi äter ganska mycket både stark och salt mat, inte så att vi öser med saltet, men det är mkt soja och buljongtärningar hit och dit, och sånt har hon inte fått tidigare, så bara för att hon fyller 1 år så är det plötsligt ok?
    Bra och lättsamt för mig som lagar maten, men lite konstigt tycker jag.

    Men bra, nu vet jag! Tack!
    Jo, hon kan mycket väl ha kunnat smaka på både pizza o thaimat. Många barn tycker om när maten smakar mycket.
    Mycket salt är ju inte bra för oss vuxna heller så jag tänkte automatiskt att ni inte åt sån mat jämt.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • La Lola
    Pyttismamman skrev 2012-03-02 08:19:01 följande:
    Ja hon kan äta samma mat som ni! Om du är rädd att det är för starkt så ta undan lite till henne och späd med lite grädde/mjölk/creme fraiche så blir hennes mat mildare.

    Vi var på 8-månaderskontroll med sonen i veckan och då sa bvc-sköterskan att han nu kan äta i stort sett samma mat som  vi äter, bara osaltat (och inte spenat, honung såklart). Tex korv går bra att börja ge redan nu. Sen behöver man ju inte ge det till flera mål alla dagar i veckan men ibland så är det helt ok!
    Bra tips om mejeriprodukterna!
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
Svar på tråden Mat för 1-åringar.