• Anonym (Undrar)

    Får funktionshindrade hjälp när de ska ha sex?

    Jag förstår att många tror att jag är helt sjuk i huvudet som frågar en sån här sak, men jag undrar verkligen.

    Hur har fuktionshindrade samlag? Jag vet folk med funktionshinder som har barn och så.
    Får de hjälp av assistenterna när de ska ha sex?

  • Svar på tråden Får funktionshindrade hjälp när de ska ha sex?
  • häxjakt
    Anonym (ulla-britta) skrev 2016-05-30 20:23:20 följande:
    Kanske är det ett känsligt ämne. Ber i så fall om ursäkt. Men tycker att det är himla udda att assistenten hjälper till att ta av byxorna när det gäller allt annat men inte när det kommer till sex. Förstår att det kan vara känsligt och för mycket begärt att kräva av en assistent att komma mitt in i en sexakt och assistera men precis innan det hettar till förstår jag inte hur man kan neka.

    Har själv en funktionsnedsättning (adhd) som ställt med mycket i mitt liv. Har helt enkelt svårt med vissa saker. Har insett att ingenting i livet är viktigare än frihet och autonomi. Tror det är därför jag själv skulle vara beredd att assistera med det mesta (förutom sånt som går direkt emot min personliga moral så som mord, våldtäkt och sånt = skada andra människor). Ungefär, gör mot andra vad du själv skulle önska.
    Det är inte assistenten som nekar, det är jag. Sex behöver jag inte hjälp med och vill därför ingen hjälp ha.
    I vanliga fall när jag ska ta av och på mig kläder vill jag inte ha min makes hjälp då jag inte vill att vi ska ha vårdare - brukare relation men när det kommer till sex så kan man ju ta av kläderna som en del av förspelet så då är det en annan femma.
    Det är så självklart nu att vi inte tänker på det längre.
  • Anonym (Grop)
    Anonym (ulla-britta) skrev 2016-05-30 12:47:42 följande:

    Men du "tvingas" väl göra en massa saker på din arbetsplats. Varför ser du bara de sexuella arbetsuppgifterna som övergrepp. Är det för att du inte vill eller gillar utföra arbetsuppgifter av sexuell karaktär?

    Förstår inte varför man tackar ja till ett jobb som personlig assistent om man inte är villig att fungera som någons förlängda arm inom alla livets delar. Sexualiteten är ju en stor del av varje människa och att inte få uttrycka den är en lika stor begränsning, om inte större, än att inte kunna utöva en hobby, handla mat i affären eller sätta på tv:n själv.


    Jag är ingens förlängda arm, jag är jag och jag hjälper gärna till med nästan allt. Jag är noggran och seriös och behandlar min omgivning med respekt och värnar om deras integritet, jag förväntar mig alltid samma sak tillbaka, det birde alla göra. Du till exempel.

    Sexuella tjänster är inte det enda jag skulle neka. Varför antar du det?

    Jag (skulle) nekar allt som kan skada mig fysiskt eller psykiskt, precis som det är meningen att man ska. Det står i arbetsbestämmelserna. Om något frångår arbetsbeskrivningen väsentligt så skulle jag också fundera, om det kändes fel.
  • Anonym (Vårdare)
    SupersurasunkSara skrev 2012-03-08 21:38:02 följande:

    Ok, för på mitt jobb diskuterades detta men ingen hjälp blev tillåten.

    [quote=63910830][quote-nick]Kimona skrev 2012-03-08 21:29:23 följande:[/quote-nick]

    Nej inte ligga med dom, men exemplet vi tog upp i klassen var en man utan armar som kan behöva hjälp med onani. Vi fick även ett exempel där en kille med en utvecklingsstörning som hade onani som "hobby", alltså det tog jättelång tid och han fick inte till det. Han kunde hålla på i timmar och då fick de lösa det med att han fick hjälp med det istället


    Jag hade en utvecklingsstörd som gned på blöjan hela tiden. Pinsamt.
  • Anonym (ulla-britta)
    Anonym (Grop) skrev 2016-05-31 11:13:24 följande:

    Jag är ingens förlängda arm, jag är jag och jag hjälper gärna till med nästan allt. Jag är noggran och seriös och behandlar min omgivning med respekt och värnar om deras integritet, jag förväntar mig alltid samma sak tillbaka, det birde alla göra. Du till exempel.

    Sexuella tjänster är inte det enda jag skulle neka. Varför antar du det?

    Jag (skulle) nekar allt som kan skada mig fysiskt eller psykiskt, precis som det är meningen att man ska. Det står i arbetsbestämmelserna. Om något frångår arbetsbeskrivningen väsentligt så skulle jag också fundera, om det kändes fel.


    Ja självklart ska man aldrig göra sånt som skadar en själv eller andra, fysiskt eller psykiskt.

    Tror dock inte att det skulle skada mig psykiskt att assistera någon i dennes sexualitet. Och skulle nog kanske också göra det vid behov om jag jobbade som personlig assistent. Inser dock att det är känsligt för många andra och förväntar mig inte att andra känner likadant.
  • seriösanvändare
    Anonym (ulla-britta) skrev 2016-05-31 12:11:22 följande:
    Ja självklart ska man aldrig göra sånt som skadar en själv eller andra, fysiskt eller psykiskt. Tror dock inte att det skulle skada mig psykiskt att assistera någon i dennes sexualitet. Och skulle nog kanske också göra det vid behov om jag jobbade som personlig assistent. Inser dock att det är känsligt för många andra och förväntar mig inte att andra känner likadant.

    Som PA får man inte ens göra allt. LSS-lagen är till för att även personer med grövre funktionsnedsättningar ska kunna leva ett så självständigt liv som möjligt. Men du kan inte leva EXAKT som andra om du behöver hjälp av någon annan, eftersom det även finns arbetsmiljölagar och andra etiska regler att ta hänsyn till. Om jag vill röka braj eller köra rattfull kan jag göra det (ok, det är olagligt, men så länge ingen märker). Men en brukare som vill röka braj, köra rattfull eller laga taket utan säkerhetslinor, får göra det utan sin assistents hjälp. Det är alltså inte bara "sexhjälp" som inte ingår. Det finns ganska mycket som inte ingår när man tänker efter. Däremot kan en assistent inte neka vad som helst och räkna med att behålla jobbet, men det är en annan sak.
    Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • seriösanvändare

    Vad jag menade var alltså att du inte FÅR hjälpa till med t ex olagliga eller riskfyllda saker, även om du själv skulle vilja eller inte bry dig. Det handlar inte bara om vad du själv vill. Langar du knark åt brukaren så kan DU åka dit för det. Tar du självmant orimliga risker så kanske inte arvetsskadeförsäkringen täcker, osv.


    Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • Anonym (ulla-britta)
    seriösanvändare skrev 2016-05-31 12:19:21 följande:

    Som PA får man inte ens göra allt. LSS-lagen är till för att även personer med grövre funktionsnedsättningar ska kunna leva ett så självständigt liv som möjligt. Men du kan inte leva EXAKT som andra om du behöver hjälp av någon annan, eftersom det även finns arbetsmiljölagar och andra etiska regler att ta hänsyn till. Om jag vill röka braj eller köra rattfull kan jag göra det (ok, det är olagligt, men så länge ingen märker). Men en brukare som vill röka braj, köra rattfull eller laga taket utan säkerhetslinor, får göra det utan sin assistents hjälp. Det är alltså inte bara "sexhjälp" som inte ingår. Det finns ganska mycket som inte ingår när man tänker efter. Däremot kan en assistent inte neka vad som helst och räkna med att behålla jobbet, men det är en annan sak.


    Jag opererar mer efter min egen moral än lagar. Skulle inte skaffa braj åt min brukare men skulle nog mecka en joint åt hen vid behov. Ingenting som jag skulle ta skada av. Att brukaren vill skada sig själv har jag ingen åsikt om. Men det är bara hur jag skulle jobba.
  • Emmabojan

    Den här frågan kom upp som etiskt dilemma när jag var på utbildning genom jobbet (arbetar som Stödassistent inom LSS) och det är faktiskt så att lagen säger att om personen med funktionsnedsättning behöver hjälp med att ha sex så skall vi hjälpa denna med detta... Alltså hjälpa personen att klä av sig och lägga denne i den ställning hen önskar. Det kan ju tyckas helt sjukt men personer med funktionsnedsättning har samma rättigheter som alla andra att kunna ha samlag och lagen säger att vi skall tillgodose det... Som sagt ett etiskt dilemma och majoriteten (alla tror jag) som var på utbildningen sa att de skulle vägrat göra detta...

  • Anonym (xy)
    Emmabojan skrev 2016-05-31 13:07:38 följande:
    Den här frågan kom upp som etiskt dilemma när jag var på utbildning genom jobbet (arbetar som Stödassistent inom LSS) och det är faktiskt så att lagen säger att om personen med funktionsnedsättning behöver hjälp med att ha sex så skall vi hjälpa denna med detta... Alltså hjälpa personen att klä av sig och lägga denne i den ställning hen önskar. Det kan ju tyckas helt sjukt men personer med funktionsnedsättning har samma rättigheter som alla andra att kunna ha samlag och lagen säger att vi skall tillgodose det... Som sagt ett etiskt dilemma och majoriteten (alla tror jag) som var på utbildningen sa att de skulle vägrat göra detta...

    Fast att klä av personen och lägga h*n i den ställning h*n önskar, behöver ju inte vara så kontroversiellt. Jag känner många som inte skulle ha problem att hjälpa till med det så länge de slapp vara med under själva sexet.
  • äsch
    Emmabojan skrev 2016-05-31 13:07:38 följande:

    Den här frågan kom upp som etiskt dilemma när jag var på utbildning genom jobbet (arbetar som Stödassistent inom LSS) och det är faktiskt så att lagen säger att om personen med funktionsnedsättning behöver hjälp med att ha sex så skall vi hjälpa denna med detta... Alltså hjälpa personen att klä av sig och lägga denne i den ställning hen önskar. Det kan ju tyckas helt sjukt men personer med funktionsnedsättning har samma rättigheter som alla andra att kunna ha samlag och lagen säger att vi skall tillgodose det... Som sagt ett etiskt dilemma och majoriteten (alla tror jag) som var på utbildningen sa att de skulle vägrat göra detta...


    Men varför? Varför är det oetiskt? Jag förstår inte. Vad är folk rädda för? Klä av personen (om den nu har bett om det. Det gör ni väl ändå vid hygienskötning, så det är inget ni inte sett förut), lägg personen till rätta i sängen (det gör ni väl ändå när personen vill sova/vila, så inget ni inte gjort förut) och gå ut. Vad är grejen? Är det tanken på att personen ska ha sex som är besvärlig? I så fall tycker jag nog att folk är hemskt trångsynta.
  • seriösanvändare
    Anonym (ulla-britta) skrev 2016-05-31 13:02:13 följande:
    Jag opererar mer efter min egen moral än lagar. Skulle inte skaffa braj åt min brukare men skulle nog mecka en joint åt hen vid behov. Ingenting som jag skulle ta skada av. Att brukaren vill skada sig själv har jag ingen åsikt om. Men det är bara hur jag skulle jobba.

    Problemet är att du själv kan råka illa ut om det upptäcks. Förstår du? Det är lätt att säga att man jobbar efter sin egen moral, men lika lite som jag bryr mig om andra röker braj eller ej, lika lite vill jag bli involverad eller göras ansvarig för att aktivt ha medverkat under arbetstid.
    Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • Anonym (ulla-britta)
    seriösanvändare skrev 2016-05-31 13:18:09 följande:

    Problemet är att du själv kan råka illa ut om det upptäcks. Förstår du? Det är lätt att säga att man jobbar efter sin egen moral, men lika lite som jag bryr mig om andra röker braj eller ej, lika lite vill jag bli involverad eller göras ansvarig för att aktivt ha medverkat under arbetstid.


    Jo jag förstår det. Men efter att ha gjort en snabb riskanalys kom jag fram till att min vilja att hjälpa brukaren att röka sin joint skulle överstiga rädslan över att hamna i brottsregistret.
  • Anonym (B)
    ruffahanna skrev 2016-05-30 10:54:20 följande:

    Nej men du verkar ha lite låg intelligens eller så framställer du dig som det. Du som stället frågan alltså. Vet att jag svarar på en otroligt gammal tråd men detta var det dummaste jag hört och diskussioner efter tar priset. Personer med funktionsnedsättningar har sex som alla andra. Visserligen kan de inte kanske köra alla ställningar. Dessutom behöver deras partner inte ha någon funktionsnedsättning. Men såklart kan det de. De beror väl på vilken person de har förälskat sig eller vilken kk de har osv. 

    Skulle personen ha så svåra svårigheter att den inte kan ha sex dvs. att den inte hittat något sätt att ta sig förbi sina hinder som den har tack vare sitt funktionshinder  ja då blir det helt enkelt inget. Men då ska det vara väldigt svåra funktionsnedsättningar typ att personen är hel förlamad och bara ligger i en säng. Att ens tänka att bland in assistansen i något sådant säger mer om personen som föreslår en sådan sak än dem gruppen ni klumpar ihop och gör till en grupp. Personen som föreslår en sådan sak har nog inte alla hemma så att säga.


    Herregud vad onödigt att säga att ts har låg intelligens. Elakt och onödigt. Vissa har dålig fantasiförmåga och är helt enkelt inte kunniga.
  • Anonym (xy)
    Anonym (ulla-britta) skrev 2016-05-31 20:04:25 följande:
    Jo jag förstår det. Men efter att ha gjort en snabb riskanalys kom jag fram till att min vilja att hjälpa brukaren att röka sin joint skulle överstiga rädslan över att hamna i brottsregistret.
    OK, det är du det. Själv skulle jag aldrig ta den risken för ett jobb. På fritiden ja (till en viss gräns), eller om det gällde någon som stod mig nära. Men aldrig, aldrig för ett arbete.

    Inget arbete är värt att hamna i brottsregistret för. Särskilt om det inte gäller livet, utan bara att brukaren vill röka en joint, eller göra ditten eller datten. 

    Man är inte nödvändigtvis "körd" för all framtid bara för att man hamnar i brottsregistret eller vad som nu händer. Men det är jäkligt onödigt att ta på sig en sådan sak bara för ett jobbs skull.
  • seriösanvändare
    Anonym (ulla-britta) skrev 2016-05-31 20:04:25 följande:
    Jo jag förstår det. Men efter att ha gjort en snabb riskanalys kom jag fram till att min vilja att hjälpa brukaren att röka sin joint skulle överstiga rädslan över att hamna i brottsregistret.
    Det får var och en bedöma. Jag hade - precis som xy skriver ovan - inte tagit den risken enbart för ett arbete. Hur mycket jag än (eventuellt) tyckte att brukaren borde få röka sin joint, skulle jag inte hjälpa till på min bekostnad.

    Sen kan jag tycka att det är fel att jag skulle åka dit för en sån sak, vare sig det nu skulle bli polisanmälan eller "bara" avsked och / eller en varning. Att brukaren röker en joint skadar ju ingen, mer än möjligtvis brukaren själv. (Iaf inte så länge jag inte behöver vara i närheten och andas in röken.)

    Men eftersom jag vet att PA:s inte FÅR hjälpa till med olagligheter, eller sådant som innebär stora risker, skulle jag ändå avstå.
    Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • Anonym (Grop)
    seriösanvändare skrev 2016-05-31 12:22:12 följande:

    Vad jag menade var alltså att du inte FÅR hjälpa till med t ex olagliga eller riskfyllda saker, även om du själv skulle vilja eller inte bry dig. Det handlar inte bara om vad du själv vill. Langar du knark åt brukaren så kan DU åka dit för det. Tar du självmant orimliga risker så kanske inte arvetsskadeförsäkringen täcker, osv.


    Det finns även en, inte försumbar, risk att man själv blir anklagad för övergrepp om man börjar delta i brukarens sexliv på något sätt. Det finns många anledningar att, så att säga, tänka före.
  • seriösanvändare
    Anonym (Grop) skrev 2016-05-31 21:03:34 följande:
    Det finns även en, inte försumbar, risk att man själv blir anklagad för övergrepp om man börjar delta i brukarens sexliv på något sätt. Det finns många anledningar att, så att säga, tänka före.
    Om man medverkar under själva "akten", absolut.
    Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • Anonym (Sexologenhihi)

    Jag skulle se det som ett privilegium att få hjälpa denne med något så fint somm att få uppleva sex. Även att hjälpa till med att hitta sexleksaker som skulle funka.

Svar på tråden Får funktionshindrade hjälp när de ska ha sex?