• Anonym (Darth Vader)

    Andas tungt på rygg

    Min pojke på tre månader andas väldigt tungt när han ligger på rygg, jag ligger och lyssnar varje natt och är livrädd att sova själv för det låter som att han verkligen KÄMPAR. När han ligger på mage själv eller i min famn så andas han finfint..

    Han flåsar och hostar och grymtar och rosslar konstant. När han är vaken är det inga problem, inte heller när han ligger på mage som sagt. Det känns ibland som att risken för PSD är större när han sover på rygg än på mage, vad ska jag göra? Har ni något tips hur jag ska lägga honom för att underlätta andningen utan att behöva lägga honom på mage? Eller är det okej att de flåsar bara de inte får andningsstopp?

  • Svar på tråden Andas tungt på rygg
  • BVCsköterska Magnus

    Hej!
    Spädbarn kan "låta" mycket när de sover, men upplever du andningsarbetet ansträngt samt hör rossel utan att barnet är förkylt/snorigt tycker jag du skall prata med ditt BVC/VC/Sjukvårdsinrättniing.
    När det gäller PSD så är rekommendationerna att barnet skall sova på rygg för att minska risken för detta.
    Mvh
    Magnus

  • Anonym (Darth Vader)
    BVCsköterska Magnus skrev 2012-03-15 09:00:46 följande:
    Hej!
    Spädbarn kan "låta" mycket när de sover, men upplever du andningsarbetet ansträngt samt hör rossel utan att barnet är förkylt/snorigt tycker jag du skall prata med ditt BVC/VC/Sjukvårdsinrättniing.
    När det gäller PSD så är rekommendationerna att barnet skall sova på rygg för att minska risken för detta.
    Mvh
    Magnus
    Han har ju andats såhär sen han föddes men han är stark och pigg så det kanske är okej? Jag vet inte riktigt hur de "ska" låta. Ibland är han helt knäpptyst också. Märker man på något sätt om han störs av det? Han äter, kissar, bajsar, leker och växer så det knakar, kan jag tolka det som att allt är okej trots oväsen på natten?
Svar på tråden Andas tungt på rygg