• Anonym (Orolig faster)

    Rs virus?!

    För nio dagar sedan föddes min lille brorson med planerat kejsarsnitt. Eftersom min bror och hans fru bor i en annan stad bestämde vi oss för att åka upp och hälsa på över helgen. Vaknade idag pigg som en mört och vi satte oss i bilen och åkte upp. Efter två timmar var vi i rätt stad o stannade för att handla middag. Då började det klia i näsan. Eftersom jag är extremt allergisk har jag känt av pollen de senaste dagarna o tänkte inte mer på det. Vi kom sedemera fram o jag har kelat med den lille hela kvällen. Plötsligt börjar jag dock snora. Ögonen kliar och näsan rinner. "allergi" tänkte jag o tog antihistamin och det lugnade faktiskt ned sig. Nu har den lilla familjen gått o lagt sig och även jag, och plötsligt börjar nysningarna komma. Bihålorna värker och jag börjar känna: nej! Jag är nog förkyld! Nu är jag LIVRÄDD att jag ska ha något konstigt RS-virus som jag fick höra om först idag och att jag ska sötta min brorson i livsfara! Vad gör jag? Kan jag ta prov o se efter? Hur gör jag imorgon? Jag är panikslagen.

  • Svar på tråden Rs virus?!
  • BVCsköterska Magnus

    Hej!
    Det du beskriver först låter ju som en allergi.

    Generellt när det sen gäller förkylning(hostig, snorig, feber etc.)så skall man undvika (om det går) att träffa nyfödda barn, bla. därför risk för RS smitta. RS virus infektion kan bli väldigt jobbig för spädbarn medans för äldre barn/vuxna kan te sig som en "vanlig" förkylning.

    Mvh
    Magnus

Svar på tråden Rs virus?!