• KMC

    Svärföräldrar!

    Mina svärföräldrar var/är toppen på så många sätt. MEN... sedan jag blev gravid och nu fått vårt efterlängtade barn har de förändrats. Så här är det.

    Nu är det sällan förslag eller frågor, utan ska. Jag och sambon ska komma dit då och då, göra det osv. De ska ta ut barnet på promenad, ta med utomlands osv. De ringer och har "ärenden" hit hela tiden. Ringer en dag och ska hämta något, jag säger att jag inte är hemma och då är det inte viktigt. Sen ringer de någon dag senare och bara måste ha detta (om jag är hemma). De ska ta med mig och barnet på saker, ska hämta honom och göra si och så. Det är inte frågor utan mer påståenden. Vi ska stanna hos dem längre (de drar i mig för att hålla kvar oss). Lyssnar inte alls när jag säger nej osv. Hela tiden är jag orolig för att de ska dyka upp hemma, ha ett ärende hit, eller ringa och tjata sig till en tid när de kan komma. Visst jag förstår att de vill träffa sitt barnbarn, men jag kvävs!

    Det är också hela tiden tjat om att vara barnvakt. Barnet är inte ens 6 månader. De förstår inte hur liten han är. De jagar upp honom för att få reaktioner hela tiden, titta här, hoppa upp i luften, lek med detta, och håller på, allt för att få leenden och reaktioner. Barnet blir helt sönderstressat. När de har fått vara barnvakt tar de med sig honom och visar upp för vänner och bekanta, drar ur nappen ur munnen för att kunna se honom ordentligt. Är det inte tillräckligt att de får vara barnvakt (det är enbart för att vara snälla mot dem som de får vara det, vi behöver inte barnvakt)? Måste de springa runt halva stan och visa upp honom? Och stressa fram leenden och "prat" och sparkar och behandla honom som om han vore över året gammal (hur kul tycker en nyfödd att det är att sitta och guppa upp och ner så huvudet flyger omkring?).

    Sambon vill inte ta konflikten med sina föräldrar, hans mamma är ofelbar i hans ögon och han vågar inte/vill inte säga till. Samtidigt håller han med mig när jag pratar med honom om detta och nästa sekund tjatar han om att han föräldrar ska få vara barnvakt. Han vill inte heller att jag säger ifrån till dem utan han vill själv prata med dem. Hopplös situation?!        

  • Svar på tråden Svärföräldrar!
  • KMC

    Någon som har tips eller råd eller som vet hur det är?! Behöver någon annas syn på detta...

  • emelielj

    Jag förstår att det måste vara jobbigt för dig. Dom verkar ju tro att det är deras barn också? Min mamma är väldigt glad i min son (8 månader) och hon ringer ofta och frågar om vi vill ha barnvakt. Jag har sagt till henne att hon är för på. Jag märker att hon kan bli irriterad/ledsen när jag säger nej. Hon tycker att hon har rätt till att ha honom medans jag ser det som att när jag och sambon ska göra nåt själva, så får hon gärna passa sonen, men om vi bara aka vara hemma så vill vi såklart ha sonen hemma med oss! Så hon tycker att vi utnyttjar henne när vi behöver barnvakt.
    Ibland känns det som min son inte känner mig som hans mamma om jag har barnvakt hela tiden. Sambons mamma kommer med mycket tips och "så här gjorde minsann jag på min tid" som inte heller är uppskattat. rörigt inlägg men skriver från telefonen!

  • KMC

    Tack!

    Mina föräldrar är också på. Hela tiden vill de se honom på Skype och vara barnvakt. Men jag säger ifrån till dem och de respekterar det. När de är barnvakt sätter jag upp vissa regler för dem: t.ex. ring om han skriker trots att ni matat, bytt blöja osv. De får inte ha tv-volymen på för högt (de är halvdöva) osv. De accepterar allt detta och respekterar när vi säger nej eller vill att de ska göra på ett visst sätt. De förstår att han är liten och vi är oroliga. De är dessutom mycket bättre barnvakter, de har barnbarn sen tidigare och vet hur de ska hantera små barn. Han trivs bra med dem, är mycket mindre skrikig och klängig när mina föräldrar är med än när svärföräldrarna är det. Varför ska det vara så svårt att säga ifrån till sambons föräldrar, varför gör han inte det?! Det skulle vara så mycket enklare då....  

  • KMC

    Ingen annan som har något klokt att säga? Jag vill gärna höra vad ni andra tycker, era erfarenheter osv.

  • Falumamman

    Så länge din sambo inte vågar konfrontera din mamma så ligger allt på dig TS.

    Det tipset jag kan ge dig är att du själv pratar med svärföräldrarna och förklarar läget.

    De är nog bara malliga och stolta nu, men sätt ner foten redan nu medans barnet fortfarande är litet, ju större det blir desto mer "kvävande" kan svärisarna bli. Se till så att sambon din finns bredvid dig när du konfronterar dem, annars kan de lätt ändra historien och säga till han att du bett dem dra åt helvete o liknande (been there, done that). Var inte otrevligt utan säg bara vad NI tycker och tänker. Var noga med att säga att sambon också står på din sida.

    Och tala sen om för honom att det är dags att sluta suga mamma på tuttarna och växa upp och bli en man. DU är hans kvinna nu, inte mamma!


  • KMC

    Falumamman: Du har helt rätt. Jag vet att det nog är enda lösningen, men man hoppas ju att mannen ska kunna ha lite stake och ta tag i situationen. Men innerst inne vet jag ju att det inte kommer att hända.

  • Fridaj

    Jag känner igen den känslan. Tycker min svärmor är skit jobbig nu sen jag fick vår efterlängtade son.

    Hon ska hela tiden komma förbi för han kan ju glömma av hennes röst. Och alltid ska hon hålla honom stenhårt hos sig och lämnar bara honom när jag ska mata honom. Jag tycker det är jätte jobbigt att träffa henne för alltid retas hon mot sin man med att " är du inte avundsjuk nu när jag håller honom"

    Jag undviker henne nästan nu sen vi fick barn och vår son är endast 2 månader...


Svar på tråden Svärföräldrar!