• Anonym (flygresa m bebis)

    Åka utomlands med bebis

    Vi har haft ett jobbigt år med mycket sjukdomar i släkten och det senaste är nu inom min närmsta familj. Jag är gravid och BF är i mitten av juni och jag skulle så gärna vilja åka dit innan det blir för sent, problemet är bara att släkten bor i USA. 

    Det jag nu undrar över är, vad är det för risker med att flyga med ett litet barn, dvs när kan man flyga längre sträckor (6-7h i luften under den längsta sträckan) med barnet? Jag är inte det minsta orolig över en jobbig flygresa (oavsett vad som händer så löser vi det då) och jag är egentligen inte orolig för att h*n ska få några sjukdomar i USA som h*n inte kunde få här i Sverige heller. Jag har läst att en del rekommenderar sex månader men jag har också sett de som åker på längre resor med betydligt yngre barn.

    Tacksam för svar.  

  • Svar på tråden Åka utomlands med bebis
  • BVCsköterska Magnus

    Hej !

      Att flyga med ett spädbarn (yngre än 6 månader, ffa prematura barn) och hurivida lämpligt detta är förs diskussioner om och det är till slut ändå du som förälder som avgör detta. Ibland måste man kanske flyga någonstans och då gör man detta naturligtvis. Det som diskuteras är bla. tryckändringar i kabinen och om det skulle påverka spädbarnet samt att syrehalten i kabinen är ca 15 % mot 21 % i vanlig luft. Det finns dock inga alarmerande rapporter om just detta, och med tanke på hur många spädbarn som flyger varje år så kan man känna sig ganska lugn i de flesta fall (om barnet är FRISKT, etc). Jag har läst nånstans att bara ned SAS flyger hundratusentals spädbarn under ett år.
    Mvh
    magnus

Svar på tråden Åka utomlands med bebis