• Juliette F

    Vi som gör/funderar på att göra embryoadoption

    Vi som av olika skäl väljer att göra embryoadoption (EA) har här möjligheten att diskutera i en egen tråd. Hur vi kom fram till att göra EA, vart vi vänder oss, våra tidigare erfarenheter av att försöka bli gravida - allt kan diskuteras här!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-31 20:53
    Lägger till att denna tråd är en uppföljning på en annan tråd: www.familjeliv.se/Planerar_barn/Forum-7-147/m63331148.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-08-04 15:56
    Använder numera begreppet embryodonation, ED allt oftare i stället för embryoadoption EA, då många tycker ED är den korrekta benämningen. Många IVF-kliniker använder dock termen embryoadoption, så båda termerna förekommer därför i denna tråd.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-05-13 16:16
    Ursäkta att jag varit borta så pass länge från tråden. Anledningen till det är att min man har drabbats av en allvarlig sjukdom, och min tid går åt till att hjälpa och stötta honom. Tankar om barn ligger alltså väldigt långt borta just nu.

  • Svar på tråden Vi som gör/funderar på att göra embryoadoption
  • 4everHope
    Angels skrev 2012-05-02 19:49:31 följande:
    Jag har inte fått Agolutin. De läkemedel jag har är Cetrotide, Ovitrelle, Estroferm, typ progesteron (minns inte namnet) plus att jag ska få pregnyl på kliniken. Undrar varför vi får olika? De jag ska ta ska tas i magen. Att ta i muskulaturen känns ju lite läskigt. Vad händer om det kommer i blodet, får man typ som penicillinchock då eller?
    Ja det är allt lite märkligt att vi inte får samma behandling då vi ska göra EA båda två. Mitt TSH var perfekt så det kan ju inte vara haken. Det enda jag skulle kunna tänka mig är om det är mina fyra missfall som ligger bakom till lite extra puff av progesteronhalten. Jag ska ta fem inj före EA och fem efter. Sedan ska jag övergå till progesteron (Utrogestan). Annars har vi samma upplägg med Estrofem, folsyra, cerotide och pregnyl. Jag funderar dock på att självmedicinera lite med kortison och blodförtunnande. Det är många som genomgår IVF/ÄD/ED som får den behandlingen. Skrev till Barbora och frågade om dessa läkemedel men enligt deras professor finns det inget vetenskapligt belägg för att det ska ha någon avgörande effekt. Åh andra sidan är det väl inte skadligt, nja av kortisonet kan man väl tjocka på sig men det kan man ju av hormornerna oxå ;) Det som ändå talat för att testa är att kortisonet hjälper till att hindrar kroppen från att stöta ut främmande föremål då det är inflammationshämmande och blodförtunnande minskar risken för små blodproppar i slemhinnan som kan störa embryot från att fästa...

    Det känns lite vanskligt att låta patienter ge sig intramuskulära inj själva. Jag som kan det genom min profession tycker det käns olustigt att sticka mig själv. Det är ändå en konst att träffa muskel och aspirera för att se att det inte blir backflöde som är blodblandat med nålar som är 4 cm långa om man inte är van.... 

    Idag ska jag gå och mäta slemhinnan och göra probing...
  • Angels

    Jag är van att medicinera hästar i muskulaturen men inte människor. Skulle inte våga på mig själv. :) Vet inte varför vi får olika. Hur har det gått med slemhinnan? Själv kom jag på att jag måste fixa nytt pass, så sitter och väntar på min tur. :)

  • 4everHope
    Angels skrev 2012-05-03 18:11:39 följande:
    Jag är van att medicinera hästar i muskulaturen men inte människor. Skulle inte våga på mig själv. :) Vet inte varför vi får olika. Hur har det gått med slemhinnan? Själv kom jag på att jag måste fixa nytt pass, så sitter och väntar på min tur. :)

    Mätte ju slemhinnan i går. Enl Gyn såg den bra ut och var normal iom att jag äter nedregleringstabl. Men i mina öron lät den tunn med tanke på vad jag läst i trådarna här... 6 mm. Hade en ovariecysta också vilken Unica trodde kunde påverka slemhinnan så den måste kollas upp m ul dag 19-21 i transfercykeln. Hoppas det inte blir strul pga den... Angels, ska du göra något mer ul innan EA? Fick mitt läkemedelsschema idag. Nu ser det ut som att jag ska ta Agolutin inj fram till testdag. Mkt stick blir det. Tur för dig Angels som slipper då du tycker sprutproceduren är jobbigast. Pass, ja kanske bäst att kolla upp giltigheten :)
  • Angels
    4everHope skrev 2012-05-04 22:17:54 följande:
    Mätte ju slemhinnan i går. Enl Gyn såg den bra ut och var normal iom att jag äter nedregleringstabl. Men i mina öron lät den tunn med tanke på vad jag läst i trådarna här... 6 mm. Hade en ovariecysta också vilken Unica trodde kunde påverka slemhinnan så den måste kollas upp m ul dag 19-21 i transfercykeln. Hoppas det inte blir strul pga den... Angels, ska du göra något mer ul innan EA? Fick mitt läkemedelsschema idag. Nu ser det ut som att jag ska ta Agolutin inj fram till testdag. Mkt stick blir det. Tur för dig Angels som slipper då du tycker sprutproceduren är jobbigast. Pass, ja kanske bäst att kolla upp giltigheten :)
    6 mm låter lite?!

    Jag hade fel. Har insett att jag också ska ta Aglutin (eller vad det heter). Men fattar inte hur jag ska klara det. Ikväll har jag inte lyckats ta Cetrotide. Gjorde så helvetiskt ont att jag drog ut sprutan igen. Kom knappt in genom huden.... Försökte igen, men samma sak igen. Fick panik, grät, bråkade med sambon pga detta. Nu har jag hittat min bedövningskräm så nu får jag vänta typ en timma och sen ta sprutan. Fy fan vad jag hatar detta. Hur ska jag klara av de andra sprutorna?
  • Angels

    Förstörde dessutom kanylen, så får ta den som tillhör sprutan jag ska ta i morgon. Detta innebär att jag till i morgon måste få tag i en ny kanyl. Hur lyckas man med det? Får testa apoteket eller kanske ringa till distriktssköterskan på jobbet. :-/

  • 4everHope
    Angels skrev 2012-05-05 22:20:17 följande:
    6 mm låter lite?!

    Jag hade fel. Har insett att jag också ska ta Aglutin (eller vad det heter). Men fattar inte hur jag ska klara det. Ikväll har jag inte lyckats ta Cetrotide. Gjorde så helvetiskt ont att jag drog ut sprutan igen. Kom knappt in genom huden.... Försökte igen, men samma sak igen. Fick panik, grät, bråkade med sambon pga detta. Nu har jag hittat min bedövningskräm så nu får jag vänta typ en timma och sen ta sprutan. Fy fan vad jag hatar detta. Hur ska jag klara av de andra sprutorna?
    Ja 6 mm är lite för lite =( Kliniken trodde att det är cystan som jag hade fått som var anledningen till resultatet. Som tur är blir ju slemhinnan tjockare av den hormonstimulering som man gör i transferbehandlingen. Jag ska på ul 21 maj och då hoppas jag verkligen att den är minst 7 mm som verkar vara gränsen samt att cystan är borta alt blivit mindre. Läst lite på trådarna här inne om kosttillskott som ska hjälpa slemhinnan att tjocka på sig, ska köpa lite och testa. Lite orolig över att EA blir avblåst om cystan bråkar =(

    Angels, ska du göra ngt UL nu innan EA?

    Har det löst sig för dig med kanylen? Om inte kan jag ta en från min mottagning, säg till i sådana fall...
    Om du jobbar på en vårdcentral kanske du kan be en ssk att sticka dig. Eller du kanske inte berättat om proceduren du genomgår.
  • 81linneaa

    Hej igen! Vi fått tid den 6 juni på Unica för ÄD så det blir lite tidigare än väntat :) Jag har oxå fått de mediciner ni radat upp ovanför och ser väl inte fram emot det sådär jättemycket.. Kommer nog be min brors sambo att hjälpa mig med sprutorna eftersom hon är läkare. IVF sprutorna var inte så farliga tyckte jag men jag känner definitivt INTE för att tjoffa ner en helt i musklerna. På onsdag ska jag mäta slämhinna och göra probing. Angels: du ska ner snart nu va? Solig


    Man orkar det man måste
  • Angels
    4everHope skrev 2012-05-07 12:59:40 följande:
    Ja 6 mm är lite för lite =( Kliniken trodde att det är cystan som jag hade fått som var anledningen till resultatet. Som tur är blir ju slemhinnan tjockare av den hormonstimulering som man gör i transferbehandlingen. Jag ska på ul 21 maj och då hoppas jag verkligen att den är minst 7 mm som verkar vara gränsen samt att cystan är borta alt blivit mindre. Läst lite på trådarna här inne om kosttillskott som ska hjälpa slemhinnan att tjocka på sig, ska köpa lite och testa. Lite orolig över att EA blir avblåst om cystan bråkar =(

    Angels, ska du göra ngt UL nu innan EA?

    Har det löst sig för dig med kanylen? Om inte kan jag ta en från min mottagning, säg till i sådana fall...
    Om du jobbar på en vårdcentral kanske du kan be en ssk att sticka dig. Eller du kanske inte berättat om proceduren du genomgår.
    Hoppas din slemhinna ser bättre ut den 21:a.

    Jag ska göra ett VUL i morgon, mest för att kolla så jag inte redan haft ägglossning (vilket jag säkert inte haft) för då är det ju helt meningslöst att åka ner. Efter att jag gjort det kommer jag boka biljetterna.

    Hur bokar jag egentligen biljetter för bussen? Fattar inte sidan riktigt, står ju inte hur mycket de kostar och när bussen går? Eller är det min dator som är knäpp?

    Ja, det löste sig med kanylen. Jag åkte till närakuten, fick där prata med en ssk, som gick och hämtade en läkare, som bad att få titta bland mina recept så jag verkligen hade fått Cetrotide utskrivet och sen fick jag kanylen. Var ju inte riktigt så att jag bara kunde be om en kanyl. Funderade på att ringa jourdistriktaren på jobbet, men nej, ville inte blanda in dem, så det fick bli akuten istället. Kan säga att jag hade riktigt riktigt tur att Akkis skrivit ut Cetrotide förra året, annars hade jag nog inte fått någon kanyl... Ville inte heller säga att jag fått medicinerna från utlandet...

    Kommer dö om jag ska behöva sticka mig massor av dagar och dessutom i muskulaturen. Måste höra med Unica om det verkligen inte finns någon annan väg att gå.
    81linneaa skrev 2012-05-07 13:20:47 följande:
    Hej igen! Vi fått tid den 6 juni på Unica för ÄD så det blir lite tidigare än väntat :) Jag har oxå fått de mediciner ni radat upp ovanför och ser väl inte fram emot det sådär jättemycket.. Kommer nog be min brors sambo att hjälpa mig med sprutorna eftersom hon är läkare. IVF sprutorna var inte så farliga tyckte jag men jag känner definitivt INTE för att tjoffa ner en helt i musklerna. På onsdag ska jag mäta slämhinna och göra probing. Angels: du ska ner snart nu va? Solig
    Se, det börjar hända saker! Då är det bara en månad kvar för dig. Härligt och lycka till!

    Japp, åker på söndag, gör insättning på måndag och åker hem tisdag. Tyvärr kan inte sambon följa med, så min mamma åker med mig istället. Tänkte "släppa bomben" för Unica i morgon efter ultraljudet och se vad de säger om den saken, nu när jag tidigare sagt att sambon ska med. Känns som att jag krånglar lite väl mycket.
  • Juliette F
    Angels skrev 2012-05-03 18:11:39 följande:
    Jag är van att medicinera hästar i muskulaturen men inte människor. Skulle inte våga på mig själv. :) Vet inte varför vi får olika. Hur har det gått med slemhinnan? Själv kom jag på att jag måste fixa nytt pass, så sitter och väntar på min tur. :)
    Har haft internetstrul i 2 veckor snart, men är äntligen tillbaks! Ja usch, det är jobbigt med dessa sprutor i låret.. jag fick hjälp av maken i somras i samband med ÄD:et, för det är nog inte så lyckat att göra det själv om man inte vet exakt vad man gör! Tycker gott kliniken kunde informerat lite bättre om dessa sprutor som ska tas muskulärt, för det är viktigt att man vet var man kan sticka och inte. T ex om man tar den i låret så får det inte vara i närheten av ishiasnerven. Sticker man i den kan det gå riktigt illa...Skrikandes. Ett bra ställe är på höften/skinkan ganska högt upp - strax nedanför där ryggen slutar. 

    Vad är man inte beredd att utsätta sig för i jakten på ett plus..     
  • Juliette F
    81linneaa skrev 2012-05-07 13:20:47 följande:
    Hej igen! Vi fått tid den 6 juni på Unica för ÄD så det blir lite tidigare än väntat :) Jag har oxå fått de mediciner ni radat upp ovanför och ser väl inte fram emot det sådär jättemycket.. Kommer nog be min brors sambo att hjälpa mig med sprutorna eftersom hon är läkare. IVF sprutorna var inte så farliga tyckte jag men jag känner definitivt INTE för att tjoffa ner en helt i musklerna. På onsdag ska jag mäta slämhinna och göra probing. Angels: du ska ner snart nu va? Solig
    Spännande! Håller tummarna... {#emotions_dlg.flower} 
Svar på tråden Vi som gör/funderar på att göra embryoadoption