• Anonym (sjuk tjej)

    feber, hosta, snor och spyr pga slem

    Hej,


    Min dotter på 16mån har haft feber i 4a dagar, ligger på mellan 38.5-39.2.


    Hon är rejält snorig, segt gul/grönt snor, ibland med inslag av blodstrimmor kommer ur näsan.


    Hon har även en hemsk skrällhosta, som ibland framkallar kräkningar, lyssnar man på hennes andetag så visslar/piper det ibland och låter "klibbigt/vått" när hon drar ett andetag.


    Hon  vägrar äta mat, dricker endast vällingen, får man ner lite vanlig mat, en sked eller 2 så börjar hon direkt att "kräk/hosta", så maten kommer upp, sedan är det stopp


    Allmäntillståndet är ändå ganska oki, hon leker lite, ler och skrattar, och stundtals ligger/sitter hon jämte mig i soffan och bara gosar/vilar.


    Min undran är om jag bör boka tid hos läkaren nu,


    eller ska jag vänta någon dag till för å se om det "ger med sig"?


     

  • Svar på tråden feber, hosta, snor och spyr pga slem
  • BVCsköterska Magnus

    Hej!
    Ett par dagar med feber och förkylning och ett ok allmän tillstånd och barnet äter o dricker  hyfsat, är inget alarmerande.  När det dock börjar väsa/pipa på andning och om det fortsätter så kan det vara bra att kolla upp detta spec. om barnet blir mer påverkat och andas snabbare, har indragningar i tex, buk vid andetagen.
    Barnet är då obstruktivt och detta kan ge med sig eller så blir det värre eller jobbigare för barnet och då kan det behöva få hjälp med detta!.
    mvh
    magnus

Svar på tråden feber, hosta, snor och spyr pga slem