• Anonym (hmm)

    köpt bil, vem betalar skatten??

    Väljer att skriva här då jag vill vara anonym.

    Min sambo köpte igår en bil av en gubbe, denna bil ska skattas denna månad. Gubben sa vid köpet att sambon ska komma ihåg att betala skatten så att han inte blir betalningsskyldig, men sambon kollade sedan upp detta och det står att det är den tidigare ägaren som ska betala skatten ifall affären görs samma månad.

    Sambon och gubben skrev ett kontrakt på att bilen är betald, där bådas underskrifter finns med.
    Gubben skickade idag fakturan på skatten till sambon och sa att han skickar inte in ägarbytespapprena förrän skatten är betald.

    Nu undrar vi vad som gäller, kan gubben dra tillbaka affären och kräva bilen tillbaka om vi inte betalar skatten? De har ju skrivit kontrakt, och då kan man väl inte bryta det hursomhelst utan anledning? Om hans enda anledning är att sambon inte betalar skatten så kan väl inte det vara giltigt då det är den tidigare ägaren som ska betala den?

    Nån kunnig som kan ge oss lite argument att använda om/när gubben ringer imorgon och är flyförbannad? Eller borde vi betala skatten?

    Ps. Vi sitter även på en till bil som ska säljas och den ska betalas skatt på nästa månad, givetvis har vi tänkt att betala den skatten eftersom det är så det står på transportstyrelsens sida. Är det rimligt att vi ska betala skatt två gånger? 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-24 21:51
    Många som inte är läskunniga här i tråden!

    Vi har alltså INTE kommit överens om att vi ska betala skatten, när allt var påskrivet och klart så nämnde gubben skatten och frågade om han ska skicka fakturan till oss eller om det kommer en ny osv, och vi sa att vi ska kolla upp vad som gällde med skatten.

    Lagen säger alltså att den tidigare ägaren ska betala, och det är det vi kommer gå efter.

    Ska ringa transporststyrelsen och ev polisen imorgon och höra vad de har för åsikt, om nu gubben försöker lura oss och ställa av bilen eller nåt annat dumt för att smita undan sitt ansvar.

    Uppdaterar hur det går imorgon.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-25 21:46
    Inget muntligt avtal har ingåtts - klart slut. Varken jag eller min sambo kommer att svara mer på inlägg från icke läskunniga människor som fortsätter tro att ett muntligt avtal ingåtts.

    Läs det vi skrivit istället för att tjata om ett avtal som inte finns.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-04-27 12:18
    DET HELA ÄR NU LÖST PÅ SÅ SÄTT ATT GUBBEN FÅR TA TILLBAKA BILEN EFTERSOM MIN SAMBO ÄR SÅ PASS SNÄLL ATT HAN INTE DRAR DETTA VIDARE TROTS ATT HAN HAR LAGEN PÅ SIN SIDA OCH TROTS ATT ÄVEN POLISEN HÅLLER MED HONOM. Så, nu kan ni sluta älta samma saker tusen gånger. Loosers.

  • Svar på tråden köpt bil, vem betalar skatten??
  • mammatill6

    Men du säger ju i ts att ni vid köpet blev informerade om att ni skulle betala skatten? Då skulle ni sagt nej direkt och inte komma i efterhand och ångra er.

  • Anonym
    Anonym (hmm) skrev 2012-04-24 20:13:28 följande:
    Vi har kopia som sagt, så om han gör några ändringar i efterhand så begår han ett brott.
    Det är lika brottsligt i såfall att bryta en muntlig överenskommelse.
    Den gäller lika mycket, sen kan han slarva bort papprena och behöva beställa nya. Då måste det fyllas i på nytt i dom. De nyaste papprena gäller.

    Jag är äldre än dig och JAG vet hur det går till med försäljning av bilar.  Jag har sålt 20 bilar och är väl införstådd hur det ligger till.

    Han kan skita att betala , skatten följer bilen oavsett..... 
  • Zombie

    Att försäkringen är förberedd är inte samma sak som att bilen är försäkrad !
    Som sagt så bestämde ni ju att ni skulle betala skatten med gubben !
    Att ni ens orkar tjafsa. !

  • Som snö
    Anonym (hmm) skrev 2012-04-24 20:18:45 följande:
    Om du läser vidare så skrev jag även att sambon sa att han ska kolla upp vad som gäller, han gick alltså inte med på att betala skatten.

    Varför i hela friden gick han då med på att skriva på om dom inte var överens om priset???
  • steveo
    Anonym (hmm) skrev 2012-04-24 18:34:31 följande:
    Gubben sa vid köpet att sambon ska komma ihåg att betala skatten så att han inte blir betalningsskyldig, men sambon kollade sedan upp detta och det står att det är den tidigare ägaren som ska betala skatten ifall affären görs samma månad.

    Nu undrar vi vad som gäller, kan gubben dra tillbaka affären och kräva bilen tillbaka om vi inte betalar skatten? De har ju skrivit kontrakt, och då kan man väl inte bryta det hursomhelst utan anledning? Om hans enda anledning är att sambon inte betalar skatten så kan väl inte det vara giltigt då det är den tidigare ägaren som ska betala den?
    1. Ja, enligt Transportstyrelsen ska gubben betala skatten

    2. Ni kom överens med gubben att sambon skulle betala skatten

    3. Att ni sen upptäckte att han enl lagen var skattskyldig spelar ingen roll, ni hade ju en överenskommelse! Då får ni väl kolla upp detta innan och ta med det i priskalkylen!

    Alternativet, om ni inte betalar, är att gubben betalar och samtidigt ställer av fordonet. Han får då tillbaka den summa han betalt in, och sedan får ni ändå betala den. Ert undertecknande på överlåtelsen gäller bara just det, inte om avställning var kryssad eller ej. Han kan ju lika gärna ställa av via Internet utan att kryssa rutan! 

    Sorry, ni skulle kollat upp vad skatten var på och när den skulle betalas INNAN köpet. Nu kollade ni EFTER och försöker pruta ännu mer. Dessutom gäller skatten för en period när ni själva ska använda bilen så det är väl än mer självklart att den som äger bilen den perioden ska skatta för den?

    Ta ert förnuft till fånga och gör det rätta.
     
  • Anonym (hmm)
    TaSe skrev 2012-04-24 20:15:21 följande:
    Det framgår ju klart och tydligt i din TS att gubben menade att ni skulle betala skatten. Jag hoppas att han ställer av bilen, eller helt enkelt struntar i att betala skatten om ni fortsätter så här. Då blir det er bil som står med en skatteskuld och därmed inte får användas.
    Eftersom han inte visste att han var skyldig att betala den ja, och vi var inte säkra så sambon sa att han ska kolla upp hur det ligger till.
    hon mot strömmen skrev 2012-04-24 20:16:43 följande:
    Det är upp till gubben att bevisa att köparna skall betala skatten, kan han inte det så är det ord mot ord men gubben kommer åka på att betala skatten eftersom det inte står något i kontraktet och bilen är påställd enligt kopian på regbeviset. 

    Ni kan även betala in skatten och sedan driva in den via kfm av gubben.

    TS gör så här:

     I morgon ringer du till Transportstyrelsen och berättar hur det är med skatten, sedan kan de göra ägarbytet ändå eftersom du har ett kvitto och kopia på ägarbytespappret utan gubbens medverkan. 
     Precis så som vi tänker, tack!
    Jo, vi ska ringa transportstyrelsen imorgon och höra deras åsikt, men om de kan göra ägarbytet och gubben ändå inte betalar skatten så blir ju ändå bilen oskattad och sambon kommer stå som ägare. Frågan är om gubben verkligen är villig att få kfm på sig för detta...
    Vi blandar helst inte in kfm, så går detta att lösa ändå så vore det jättebra. 
  • hon mot strömmen

    Det spelar ingen roll vad ni håller på och tjafsar om skatten hit eller dit. Vem som ska använda bilen eller inte...

    Det är fortfarande den som ägde bilen den 1a i uppbördsmånaden som skall betala skatten.

    När ska ni som håller på att tjafsa om vem som brukar bilen förstå detta faktum???

  • Anonym

    Nja du är skyldig att försäkra din bil, just som det är nu så kör de på gubbens försäkring, då vi köpt bilar så har vi ringt då vi åkt därifrån. Men då har det aldrig varit några tjaffs om skatt, utan vi är ärliga och pålitliga så ägarbytespapprena har blivit skickade direkt.
    De enda ggr som försäkring sköts automatiskt är då man säljer bilen eller ställer av den. Men vid köp måste man vara aktiv. 

  • Anonym (hmm)
    mammatill6 skrev 2012-04-24 20:20:24 följande:
    Men du säger ju i ts att ni vid köpet blev informerade om att ni skulle betala skatten? Då skulle ni sagt nej direkt och inte komma i efterhand och ångra er.
    Ja och sambon svarade att han ska kolla upp vad som gäller, inte att han godkänner att betala skatten.
    Vi har inte ångrat något.
    Anonym skrev 2012-04-24 20:20:50 följande:
    Det är lika brottsligt i såfall att bryta en muntlig överenskommelse.
    Den gäller lika mycket, sen kan han slarva bort papprena och behöva beställa nya. Då måste det fyllas i på nytt i dom. De nyaste papprena gäller.

    Jag är äldre än dig och JAG vet hur det går till med försäljning av bilar.  Jag har sålt 20 bilar och är väl införstådd hur det ligger till.

    Han kan skita att betala , skatten följer bilen oavsett..... 
     Det fanns ingen muntlig överenskommelse.
    Hur vet du att du är äldre än mig?
    Zombie skrev 2012-04-24 20:21:43 följande:
    Att försäkringen är förberedd är inte samma sak som att bilen är försäkrad !
    Som sagt så bestämde ni ju att ni skulle betala skatten med gubben !
    Att ni ens orkar tjafsa. !
     Ok, det kanske är sant, men så fort ägarbytet går igenom så sätter försäkringen in så om vi kör med oförsäkrad bil så är det gubben som åker på det, inte vi.
    Och som sagt, NEJ det bestämdes inte.

    Gubben började prata om skatten efter att papprena var påskrivna.
    Som snö skrev 2012-04-24 20:22:17 följande:
    Varför i hela friden gick han då med på att skriva på om dom inte var överens om priset???
     Vi var överens om 18000kr.
    steveo skrev 2012-04-24 20:23:49 följande:
    1. Ja, enligt Transportstyrelsen ska gubben betala skatten

    2. Ni kom överens med gubben att sambon skulle betala skatten

    3. Att ni sen upptäckte att han enl lagen var skattskyldig spelar ingen roll, ni hade ju en överenskommelse! Då får ni väl kolla upp detta innan och ta med det i priskalkylen!

    Alternativet, om ni inte betalar, är att gubben betalar och samtidigt ställer av fordonet. Han får då tillbaka den summa han betalt in, och sedan får ni ändå betala den. Ert undertecknande på överlåtelsen gäller bara just det, inte om avställning var kryssad eller ej. Han kan ju lika gärna ställa av via Internet utan att kryssa rutan! 

    Sorry, ni skulle kollat upp vad skatten var på och när den skulle betalas INNAN köpet. Nu kollade ni EFTER och försöker pruta ännu mer. Dessutom gäller skatten för en period när ni själva ska använda bilen så det är väl än mer självklart att den som äger bilen den perioden ska skatta för den?

    Ta ert förnuft till fånga och gör det rätta.
    1. Japp
    2. Nej.
    3. Vi skulle kolla upp saken, kom inte överens om något.
     
Svar på tråden köpt bil, vem betalar skatten??