• Sparriz

    Bestämt mig att föda utan smärtlindring men...

    Jag var nästan helt bestämd i början av graviditeten att denna gången skulle jag inte ta nåt annat än lustgas. sist så fick jag ryggmärgsbedövning som aldrig hann verka och de vill jag inte göra om.

    Men så är de nästan så att min barnmorska övertalat mig att man kan be om ryggmärgsbedövning tidigt och nästan så att hon förespråkar de. Så nu har jag blivit alldeles velig. Jag vet ju att jag borde vara öppen för alternativ och ta de när de väl är dags.
    Men den enda lilla grejen som gjorde att jag kände lite kontroll och mindre rädd var att jag just hade bestämt mig om just den biten.
    Och även om jag hade "bestämt" mig så finns ju alltid chansen att ångra sig sen. Men nu känns de som att hon förstörde lite av min trygghet..

    Skulle vilja höra lite från er andragångsföderskor som bestämt er att föda utan bedövning hur de gick för er. jag vet ju att alla födslar är olika. men få höra lite åsikter som kanske gör så att jag kan hålla fast vid de jag tänkte från början..

  • Svar på tråden Bestämt mig att föda utan smärtlindring men...
  • WhiteAngels

    Du kan om du vill!Jag lyckades under min tredje förlossning!Mycket för att jag var envis på att jag skulle klara mig utan och för att jag hittat ett sätt att arbeta med värkarna och smärtan och inte mot som jag gjorde innan!

  • Sparriz

    kan du förklara lite mer specifikt vad du gjorde som fick de att funka bättre. Hade du tränat att andas eller var de sätttet att tänka som var annorlunda.
    Sist så låg jag bara och skrek mest hela tiden. fattar ju att de inte funkar bra. men svårt att veta riktigt vad man ska göra istället när den där okontrollerbara smärtan kommer.

  • Lena

    Jag hade visserligen edidural respektive spinalbedövning båda gångerna men smärtan innan var lättare att hantera, mindre panik innan. Klarade du det utan förra gången kommer det troligen gå bra att göra det den här gången.

  • MammaHanna 070911

    Under första förlossningen hade jag lustgas i någon timme (mådde dåligt av den), akupunktur (som inte verkade funka), tens (som jag inte förstod mig på) och ca en timme innan han föddes gav de mig morfin för att stanna av förlossningen.
    Förlossningen tog 15 timmar från vattnet gick o värkarna började komma.

    Under andra förlossningen hade jag bara lustgas. Akupunkturnålar låg och väntade på mig men de hann aldrig sättas. Förlossningen tog ca 5 timmar från regelbundna värkar (16 timmar från att värkarna började).

    Under tredje förlossningen hade jag tens och akupunkur. Dock fungerade inte akupunkturen denna gången heller så de kopplades bort efter tjugominuter- en halvtimme ungefär. Förlossningen tog 3 timmar från första värken.

    Jag har inte upplevt någon av mina förlossningar sådär riktigt, riktigt hemsk. Ont som fan har de gjort men jag har gladeligen gjort om det. ;)

    Hade bestämt att nästa gång ska jag föda helt naturligt.. men så fick vi i veckan reda på att vi väntar tvillingar (om allt går som det ska).. o jag vet i tusan om jag vågar föda tvillingar utan någon bedövning. 


    ♥ Maximiliam 070209, Michelle 091027, Isabella 110721 ♥
  • MammaHanna 070911

    Måste tillägga att jag under tredje förlossningen förstod hur det var man skulle andas och det var nog det som hjälpte mig allra mest!


    ♥ Maximiliam 070209, Michelle 091027, Isabella 110721 ♥
  • Pluttisen

    Nu är ju jag en förstföderska men när jag skulle föda min son så använde jag mig inte utav någon bedövning alls :) bara lustgas. funkade hur bra som helst.

  • Sparriz

    Jag tror att mitt problem är att jag blir rädd och spänner mig och andas dåligt. Funderar om de skulle funka bättre att röra sig på nåt sätt den här gången. nåt mer att fokusera på än bara smärtan..

  • cloudberry79

    Lustgas är också smärtlindring Jag hade lustgas vid min första förlossning, den tog bara 3 timmar från första värken till sonen var ute, så det fanns inga andra alternativ. Den här gången har jag bestämt mig för att endast använda värme (dusch) och massage som smärtlindring, för jag tror att det är dåligt för både mig och barnet med medicinsk smärtlindring. Däremot är jag öppen för att ta något om det verkligen behövs, för jag vill inte känna att jag tappar kontrollen över smärtan och får panik/blir extremt rädd. Jag har redan skrivit i mitt förlossningsbrev att de absolut inte får ge mig värkstimulerande eller någon annan medicinsk hjälp, jag vill att barnet och moderkakan kommer när de kommer. Endast vid fara för mitt eller barnets liv får de använda mediciner, instrument eller fysisk påtryckning för att påskynda förlossningen.


    Sur, grinig och på smällen.
  • tiotroll

    Försök förstå dej på andningen, alltså lägg hakan mot bröstet stäng munnen och blås ut genom näsan.         
    Alla styrka mot bäckenryggen,,,,,,, känn efter hur barnet vrider sej inom dej och ha knänslan utan på , det är så du lyckas.
     


    tio stycken är ganska många
Svar på tråden Bestämt mig att föda utan smärtlindring men...