• Catox9

    Kanske göra egen doptårta, förslag tack!

    Det lutar åt att vi kanske måste göra egen doptårta då budgeten typ redan är spräckt på en massa annat...

    Tipsa mig på recept till bottnar och fyllningar tack :)

    Vill gärna ha bär.
    Absolut inte banan.

    Tror inte att någon är allergiker som kommer så kör på med laktos och gluten :)

    Sen vill jag gärna ha tips på hur/vad man kan ha ovanpå, alltså både täckning av tårtan och dekorationer!

    Det är en pojke som döps och vi har lite dinosaurietema med orange/brunt/gult tema (om nu det skulle ha någon betydelse) ...

    Vore tacksam för förslag!   

                    

  • Svar på tråden Kanske göra egen doptårta, förslag tack!
  • Millan91

    vad gulligt!
    Det jag kan föreslå också är en riktigt gullig present som är en tårta, men som inte går att äta utan är just en dekor på bordet och det är en blöjtårta

    Annars om du ska ha en "vanlig" tårta så kan du göra en botten av sockerkaks-recept, sen fylla den med hallonsylt och vaniljkräm och om du köper en korv med mandelmassa så kan du ju färga den och göra figurer utav den, sen går det ju att göra marsipanlocket som då är grönt att det ska föreställa gräs...  

  • Catox9
    Millan91 skrev 2012-05-07 09:32:00 följande:
    vad gulligt!
    Det jag kan föreslå också är en riktigt gullig present som är en tårta, men som inte går att äta utan är just en dekor på bordet och det är en blöjtårta

    Annars om du ska ha en "vanlig" tårta så kan du göra en botten av sockerkaks-recept, sen fylla den med hallonsylt och vaniljkräm och om du köper en korv med mandelmassa så kan du ju färga den och göra figurer utav den, sen går det ju att göra marsipanlocket som då är grönt att det ska föreställa gräs...  
    Vad är en blöjtårta?? :)

    Har googlat mig trött på bilder av tårtor :/
    Men ditt förslag låter enkelt och bra :) tack!
    Ska googla lite mer och försöka hitta bra instruktioner, det var lääääängesen jag gjorde specialtårtor :P   
  • Millan91

    En blöjtårta: 
    Botten är att man lindar blöjor med ett gummiband och ställer de på högkant,
    tänk dig att man ställer ut ett runt fat och ställer en tom rulle från hushållspapper och ställer i mitten. Runt om hushållsrullen ställer man blöjorna på högkant. Sen tar man en filt och lägger på dessa blöjor och klipper hål för toarullen (filten ska illustrera marsipanen). Sen på filten kan man dekorera med tuttar, nappflaskor m.m. Oftast så brukar jag sätta fast en nallebjörn på rullen. man klipper upp nallen i baken och trär på nallen på rullen och sen lägga ut lite tuttar eller sockar på själva "tårtan". =) Riktigt gulligt faktiskt :)

    Det finns säkert flera bilder ute på google :)

    Lycka till :) 

  • Millan91

    Gör en stor macrontårta?
    typ en marängtårta som du fyller upp med hallonsylt mellan lagren och toppar med färska bär? 

  • Catox9
    Millan91 skrev 2012-05-07 14:36:14 följande:
    Gör en stor macrontårta?
    typ en marängtårta som du fyller upp med hallonsylt mellan lagren och toppar med färska bär? 
    Har du något recept?
  • Millan91

    Hmm.. nae, jag brukar aldrig baka efter recept tyvärr, gör bara sånt som jag tror på själv..

    Men om jag skulle vara du och vilja göra den typen av tårta skulle jag gå efter en vanlig sats med maränger, men sen kleta ut en enda stor maräng som bli botten och sen göra en sats till som bli toppen.
    Man kan nog använda sig av en rund sockerkaksform som går att ta bort kanterna på. Skulle starkt rekommendera det! =) 

  • Catox9
    Millan91 skrev 2012-05-07 15:15:07 följande:
    Hmm.. nae, jag brukar aldrig baka efter recept tyvärr, gör bara sånt som jag tror på själv..

    Men om jag skulle vara du och vilja göra den typen av tårta skulle jag gå efter en vanlig sats med maränger, men sen kleta ut en enda stor maräng som bli botten och sen göra en sats till som bli toppen.
    Man kan nog använda sig av en rund sockerkaksform som går att ta bort kanterna på. Skulle starkt rekommendera det! =) 

    Jag vet inte om maräng är något jag direkt tror på tyvärr.. svårt att dekorera ovanpå och hållbarheten är dålig :(
    marängen smälter ju nästan på en gång.

    Jag söker recept på ovanstående, vill inte bara baka på känn. Inte när jag ska bjuda ca 60pers på det jag har "känt" ihop!   
  • Millan91

    Okej, jag förstår dig, men det beror på hur hårt man vispar ihop äggen och så..
    Men visst, kör på ditt "säkra" kort!
    Lycka till! 

  • skruttarnas mamma

    den här bottnen blir riktigt bra, använd en form med löstagbar kant ca 24cm, bröa gärna med kokos =)


    5 ägg
    3 dl socker
    1,5 dl vetemjöl
    1,5 dl potatismjöl
    2,5 - 3 tsk bakpulver


    Vispa ägg och socker ljust och pösigt. Vispa ner de torra ingredienserna och häll upp i formen. In i ugnen (175 grader) på nedersta falsen i ca 40 minuter. Gå mer på stickprov än tiden.


     
    angående fyllning så tycker jag att blåbärsmousse eller hallonmousse ihop med "glasscreme" blir supergott!
    glasscreme är vaniljcreme/marsancreme blandat med vispad grädde.
    finns massor med recept på mousser, en del mycket mer komplicerade än andra, så det bästa tipset är nog om du googlar efter nåt som passar dig =)

    dekoration och sånt i marsipan/sockermassa är jag ingen höjdare på, jag brukar spritsa massa grädde på mina tårtor och ha färska bär uppepå =)  
  • tulip79

    Vi gjorde gräddtårtor med vindruvor på toppen till båda dopen. Vi hade ett lager med sylt o ett med banan o grädde, men det går ju att byta ut mot någon annan frukt tex jordgubbar eller hallon. Enkelt o gott!

Svar på tråden Kanske göra egen doptårta, förslag tack!