Inlägg från: vikarien |Visa alla inlägg
  • vikarien

    Hörselgångseksem & psoriasis ?

    Har hörselgångseksem sen 10 års ålder, så mycket i perioder så det har blivit tal om en hudtransplantion.
    Men känner inte alls igen det där med värk i käkar å så utan har bara problem i örat. Mest att det kliar nåt fruktansvärt, rinner mycket på nätterna och riktigt torr och fnasig hud i ytterörat ich ibland utanför på kinden.

    Har inte någon konstaterad psoriasis själv, men flera i familjen har det.

    Men har dom kollat dig ordentligt i örat TS? i så fall borde dom se eksemen rätt tydligt tycker jag. Fått prova några droppar å så?      

  • vikarien
    Findus007 skrev 2012-05-16 22:28:26 följande:

    Jag känner spänningarna pga mitt bettfel och att jag pressar tänder - vilket eg är en muskel som sitter bredvid hörselgången och käkarna som blir överansträngd, och den i sig gör även att jag får ont i örat. Har min spec. tandläkare sagt iaf men jag har ingen aning utan litar på hennes ord.  Ja, mååånga läkare har kollat mina öron, har varit hos ÖNH också... men vid det tillfället var jag symtomfri och han sa att jag hade prima öron :/ . Tycker också att de borde ha sett ngt! Men å andra sidan så kan det ju kännas utan att direkt synas något. Mitt övriga psoriasis känns innan det syns. Alltså det kliar hemskt nån dag eller två sen säger det bara poff så är man knallröd som sedan övergår till att bli vitt (hudpåhud). Jag har inte fått behandling för hörselgången en enda gång utan bara för det som finns bakom trumhinnan o ut mot näsan.

    Ah då fattar jag =) Mitt eksem blir ju riktigt sårigt inuti, så går inte att missa =) Luktar inte hallon heller precis..
    Jag använder den receptfria hydrokortisonen till ytterörat å så, men tar det även i örat med en tops (ajabaja på mig!) men det hjälper lite mot klådan iaf... får riktigt kortisondroppar med, men gör förbannat ont och eksemen kommer ändå tillbaka nån vecka efter behandling.

    men låter ju lite knasigt att du ska ha ont utan att det syns nånting :S även om bettefelet gör att det gör ont så borde det iaf inte svida!    
  • vikarien
    Findus007 skrev 2012-05-16 22:42:31 följande:

    Okej, stackare :( Låter inget kul alls!!
    Ja, jag tycker också att det är konstigt att de inte ser ngt.. och nu har det varit så länge med, så man är ganska rädd/orolig/fundersam/trött på att inte veta VAD det är. Det är skillnad om man fått reda på varför man får besvär, på ngt vis lättare att tackla det och lära sig leva med det... för detta lär ju troligen inte ge med sig i första taget. Som det känns nu, men kanske blir bättre under sommaren då det är varmare ? Hur är det för dig? Psoriasiset blir ju bättre iaf av solen och havsaltet.  
    Kan inte påstå att jag blir så mycket bättre av värmen tyvär! Men någon sommar när jag badat i havet väldigt mycket tycker jag att det har läkt bättre, även fast alla läkare sagt att man inte ska ha in en droppe vatten i öronen :P Förr använde jag altid fetvadd när jag duschade, men gör varken från eller till tycker jag...
Svar på tråden Hörselgångseksem & psoriasis ?