• Spana

    Godaste vinet??

    Rött eller vitt spelar ingen roll.

    Men vilket vin är er favorit? Mest sällskapsvin tänker jag.

     

  • Svar på tråden Godaste vinet??
  • Margaux
    Spana skrev 2012-05-21 09:10:59 följande:
    900 kr för en flaska vin?? Smaken måste vara utan dess like. När vågar man unna sig en sån flaska? Inte på en fredagkväll framför lets dance va? :) 
    Det beror ju på vad man prioriterar i livet... Någon ska ha en 50tum smart TV och andra lägger 100.000tals kronor på att åka all inclusive till Maldiverna.... Och vi dricker vin!! Nu brukar jag inte generellt handla vin till 900kr fl men det händer....
    Mina senaste 3 fl vin betalade jag 3000kr för! Har druckit den ena och den var dålig!
  • Spana
    Margaux skrev 2012-05-21 17:24:03 följande:
    Det beror ju på vad man prioriterar i livet... Någon ska ha en 50tum smart TV och andra lägger 100.000tals kronor på att åka all inclusive till Maldiverna.... Och vi dricker vin!! Nu brukar jag inte generellt handla vin till 900kr fl men det händer....
    Mina senaste 3 fl vin betalade jag 3000kr för! Har druckit den ena och den var dålig!

    wow!! Trodde inte det fanns så dyra viner...

    Kanske tur man inte testar så man inte lessnar på de billiga. Hade inte varit bra för min ekonomi ;)

    Vad tycker du om amarone viner? Nyfiken på vad du tycker, som verkar kunna en del om viner.. :)  
  • cherrycupecake83
    Margaux skrev 2012-05-21 17:24:03 följande:
    Det beror ju på vad man prioriterar i livet... Någon ska ha en 50tum smart TV och andra lägger 100.000tals kronor på att åka all inclusive till Maldiverna.... Och vi dricker vin!! Nu brukar jag inte generellt handla vin till 900kr fl men det händer....
    Mina senaste 3 fl vin betalade jag 3000kr för! Har druckit den ena och den var dålig!
    en fråga till dig som köper finare viner, känner man stor skillnad på vinet när det börjar kosta mer än en hundra lapp?
  • Margaux
    Spana skrev 2012-05-21 17:36:06 följande:
    wow!! Trodde inte det fanns så dyra viner...

    Kanske tur man inte testar så man inte lessnar på de billiga. Hade inte varit bra för min ekonomi ;)

    Vad tycker du om amarone viner? Nyfiken på vad du tycker, som verkar kunna en del om viner.. :)  
    Amarone är en vintyp som gör på delvis torkade druvor. Detta ger högre koncentration, högre alkohol och mera smak. Det finns både bra och dåliga producenter precis som av alla viner så det gäller att vara kritisk.
    Själv tycker jag att amarone kan vara gott som ett enstaka glas till mat (funkar ypperligt till vilt med en fet,gräddig svampsås tex eller risotto med kanske andbröst?) eller som ett sällskapsvin men jag tycker oftast det är jobbigt med den höga alkoholen.

     
  • Margaux
    cherrycupecake83 skrev 2012-05-21 19:07:16 följande:
    en fråga till dig som köper finare viner, känner man stor skillnad på vinet när det börjar kosta mer än en hundra lapp?
    Jag håller mig notoriskt undan de allra billigaste vinerna och när jag köper till mig och familjen så brukar det ligga mellan 100-200kr/fl.Det är måndag-fredags vinerna.....
    Men man behöver inte nödvändigtvis gå så mycket högre än typ 120 kr för att få ett riktigt bra vin!
  • Sapato

    Favoritar

    Tips på ett mysigt sällskapsvin som jag och sambon kan dricka på balkongen i helgen?

  • mammsilon

    mina favvoviner är : Yellow tail rött vin, gnarly head zinfandel rött vin sen gillar jag cologica både röda och vita. men
    Gnarly Head är en stor favvo!! 

Svar på tråden Godaste vinet??