• Anonym (mamma)

    Dålig anknytning?

    Hej,


     


    Jag och min sons pappa separerade när sonen var bara åtta månader gammal. Jag jobbade då heltid, och pappan var hemma med pojken. Jag kom ofta hem till dem efter jobbet (varannan dag), samt hade honom hos mig vid varje ledighet (då jag jobbar oregelbundet, gick det max fyra nätter hos pappan i rad, sedan en eller flera hos mig). Pappan bor kvar i vår gamla lägenhet.


    Nu är jag föräldraledig, han bor hos mig och är hos pappan på helgerna. Vi träffas en gång i veckan (ibland fler) och äter middag ihop allihopa.


     


    Nu börjar jag bekymra mig för om min son har dålig anknytning till mig. Inte bara i och med seperationen, utan för att han är så otroligt öppen och social inför alla, alla andra vuxna. När jag har bekanta över (som han aldrig träffat innan), är han värsta lilla charmtrollet och ger dem i stort sett all uppmärksamhet. Han vänder sig dock till mig när han blir blyg eller ledsen av någon anledning. Han pratar även med varenda människa han ser när vi är ute och promenerar.


     


    Helt fantastiskt sött, men kan inte låta blir att .. ja, undra lite. Han är femton månader, ska kanske tilläggas.


     


    Är detta något som låter oroväckande? Om ja, är det någonting ... man kan göra?


     


    Mvh Mamman

  • Svar på tråden Dålig anknytning?
  • barnpsykologen margit

    Hej!
    Jag tycker att det låter som om ni har hanterat er separation på ett så bra sätt som det rimligtvis går när det gäller er son.
    När du säger att du blir orolig för din sons anknytning vill jag lugna dig helt.
    Barn går igenom ett visst antal utvecklingssteg i sin anknytning och de är samma för alla barn. Men barn har olika personlighet och hanterar dessa stadier på mycket olika sätt.
    Eftersom du säger att din son går till dig när han är ledsen så är det ett alldeles tillräckligt bevis för att han är väl anknuten och dessutom en socialt lagd liten kille.
    Distanslöshet och brist på anknytning ser ut på ett helt annat sätt och är inget du behöver oroa dig för som du beskriver situationen. 
    Fortsätt och njut av ditt lilla charmtroll!
    Med vänlig hälsning.
    Margit Ekenbark 

Svar på tråden Dålig anknytning?