• Mariohn

    Säger ni "Jag älskar dig" i er familj?

    Av ren nyfikenhet faktiskt

    Jag är uppväxt med föräldrar som säger "jag älskar dig" till varandra men de har aldrig gjort det till oss barn. Detta har lett till att jag inte heller säger det till mina föräldrar eftersom det sitter i ryggraden att det känns besvärligt och obekvämt. Även om jag älskar dem otroligt mycket. Vi visar varandra det på andra sätt. Min man däremot säger ofta till sin mamma att han älskar henne och hon i sin tur överöser oss allihop med verbal kärlek  

    Mina föräldrars föräldrar har aldrig sagt "jag älskar dig" till sina barn heller. Jag brukar tänka att det kanske är därför min pappa har så svårt med det men samtidigt är hans syster (min faster) precis som jag och säger det ofta och gärna till sina barn. Jag säger till min son hur mycket jag älskar honom säkert 5 ggr om dagen om inte mer. Det är liksom en spontan grej och han i sin tur kryper ofta upp i famnen, dyker in i mitt hår och säger "elschkar min mamma".  

    Så stilla min nyfikenhet...Säger ni "Jag älskar dig"?

     


  • Svar på tråden Säger ni "Jag älskar dig" i er familj?
  • Rocket Mania
    Natulcien skrev 2012-06-07 14:06:28 följande:
    Jag tror att det är lite av en trend att säga "Jag älskar dig" också...
    Och med det menar jag inte att orden skulle vara betydelselösa. Inte alls. Det är ju en fin trend! Glad

    Men eftersom ytterst få verkar ha haft föräldrar som har sagt dessa ord dagligdags, och man aldrig hör folk runt 50-60 strössla sina mobilsamtal med dessa ord, så verkar det ju inte så vanligt hos dem som är födda före 1960...?
    Men yngre människor hörs uttala dessa ord mycket mer ofta åt höger och vänster. Vissa med känsla, andra säger det mer på slentrian, istället för 'hejdå' när de avslutar ett mobilsamtal med pojkvännen.

    Så lite av en trend verkar det vara, utan att för den skull betyda att folk inte menar det de säger.
    Håller med. Men det är som sagt en fin trend som gärna får hålla i sig (och då utgår jag från att man menar det man säger och inte bara mågot man slänger ur sej)
  • Mollz

    Japp! Mina föräldrar sa det aldrig till mig heller, men jag säger det till dem ändå! Känns lite "obekvämt", absolut, men det struntar jag i!

  • LuckyLips

    Vad jag kan minnas brukade de säga det när de sa god natt.. Och de använder inte bara "jag älskar dig" utan säger ofta andra "kärleksord". De har även alltid varit kärleksfulla mot varandra inför oss barn. Minns att jag alltid tyckte det var konstigt när kompisarnas föräldrar inte var likadana, fanns de som inte ens pussades eller kramades inför sina barn..

  • Alexi

    Mina föräldrar har möjligtvis någon enstaka gång sagt jag älskar dig till mig. Men jag vet att de älskar mig ändå. Jag är dock väldigt noga med att det ska vara en vanligt förekommande fras i min egen familj så jag säger det ofta till mina barn, däremot kan jag tycka att det blir lite urvattnat med de som säger det konstant, typ varje gång de skiljs åt ungefär... Min man är lika ovan som jag med det hemifrån och han har klart svårare att säga det ofta, både till barnen och till mig. Men han älskar oss ändå.

  • Mercurialis

    Mina föräldrar sade aldrig "jag älskar dig" till mig och min bror. Men det rådde aldrig någon tvekan om att de älskade oss och vi har båda känt oss mycket älskade.

    Jag säger "jag älskar dig" till mina barn flera gånger om dagen och min femåring brukar krama om mig och ibland ge mig en puss och säga "jag älskar dig, mamma" åtminstone en gång varje dag. För ett år sedan brukade han väcka mig på morgonen genom att klappa mig på kinden och säga att han älskar mig Hjärta


    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Azi

    Jämt och ständigt. Jag tror inte att man kan säga det för ofta, så länge man menar det.

  • Novaliesmamma

    min mamma säger att hon älskar mig minst en gång om dagen, även idag. Det gjorde pappa också när han levde.

    Jag säger "jag älskar dig" till min dotter varje dag, flera gånger om dagen.

  • milli79

    Minns inte att mina föräldrar har sagt det till mig?! el till varandra heller för den delen....

    Säger ofta till mina barn o min man att jag älskar dem men aldrig till mina föräldrar... för det känns fel... kanske har endel obearbetat där för jag kan ha en ytlig bra relation med dem men de kommer mig aldrig riktigt nära och det känns helt okey för vi är inte riktigt på "samma nivå"/jag har aldrig kunnat prata med dem om allt . 

  • Mynta

    Mina föräldrar sa det till varandra, men inte till oss barn. Jag säger det till min sambo och mina barn flera gånger om dagen.

Svar på tråden Säger ni "Jag älskar dig" i er familj?