• vadvardetjagsa

    Kuggat 2 gånger på teoriprovet, hur ska jag klara det?

    Jag har klarat min uppkörning på första försöket, men kuggat 2 gånger på teoriprovet. Jag har ett prov nu på fredag och jag läser på hela tiden, men hur ska jag klara det denna gången? Någon som har tips på hur man lära sig bäst? Jag vill gärna lära mig så det sitter.

  • Svar på tråden Kuggat 2 gånger på teoriprovet, hur ska jag klara det?
  • vadvardetjagsa

    I vilken situation måste du räkna med plötsligt försämrat väggrepp? A När jag ser att vägbanan har vattensamlingar. B När jag kör på en väg med hårdpackad snö. C När jag kör på kullerstensgator.

  • vadvardetjagsa
    Vilken körkortsbehörighet måste du minst ha för att få köra denna fordonskombination? A B-behörighet B BE-behörighet
  • vadvardetjagsa

    Du kör i 90 km/h och bromssträckan beräknas till 54 m. Hur lång blir bromssträckan om du sänker hastigheten till 30 km/h? A Ca 6 m B Ca 18 m C Ca 27 m D Ca 54 m

  • vadvardetjagsa

    När är det förbjudet att använda helljus? A När jag gör en omkörning. B När det fínns risk för bländning i samband med ett mötande tåg. C När jag kör i mörker inom tätort där gatubelysning saknas.

  • vadvardetjagsa
    riboflavin skrev 2012-06-12 21:49:17 följande:
    Tänk så här, vad är egentligen reaktionstiden? Har det något alls med bilen att göra? Nej, reaktionstiden (hur lång tid det tar från det att man upptäcker en fara till man reagerar) har ju bara med föraren att göra. Stoppsträckan däremot påverkas ju av reaktionstiden, hastigheten, väglaget och fordonets skick. 
    smart!! Tack!! De fastnar i min hjärna när du förklarar på det sättet =)
  • wesdxc
    vadvardetjagsa skrev 2012-06-12 22:11:52 följande:
    smart!! Tack!! De fastnar i min hjärna när du förklarar på det sättet =)
    Men det är ju så du måste sitta och förklara för dig själv! Gör det så blir det enkelt! Dock så svarade riboflavin fel, då det är främst hastigheten.

    Tänk såhär! Reaktionssträckan är så många meter du åker innan du uppfattat tex. älgen på vägen. Åker du Jättesakta, säg 10 km/h och det springer upp en älg på vägen så kommer du mjukt kunna bromsa in och stanna innan du kör på älgen.
    Men åker du på en landsväg och kör i 120 km/h, och en älg dyker upp längre fram så hinner ju ju bilen åka mycket längre innan du reagerar på älgen än om du körde i 10 km/h.

    Reaktionssträckan+Bromssträckan=Stoppsträckan

    När det gäller uträkningar i stoppsträckan så är jag skitkass på det, men jag tänkte såhär:

    Jag vet hur man räknar ut reaktionssträckan, det är superenkelt! Om du kör i 70 km/h är reaktionssträckan ungefär 20 meter. Ta bort nollan bakom hastigheten (sista siffran) och multiplicera det med 3. 7x3=21, ungefär 20. Och det är BARA reaktionssträckan, bromssträckan är ju mycket längre än reaktionssträckan, så då kan ju stoppsträckan omöjligtvis bara vara 40, så spä på! Ta det som låter asmycket i svaret, för det är oftast det.

    Om du har en reaktionssträcka att utgå ifrån så blir det ju mycket enklare att uppskatta stoppsträckan.

    Alltså, kör du i 120 km/h så blir enbart reaktionssträckan ca. 36 meter. 12x3=36.
    Hoppas att det fastnar lite iaf :)
  • wesdxc
    vadvardetjagsa skrev 2012-06-12 21:51:51 följande:
    I vilket av följande fall är din siktsträcka mest begränsad? A I snöyra och med helljuset tänt B På rak grusväg en het sommardag C När jag kör med helljus i mörker D När jag kör med halvljus i mörker
    I snöyra med helljuset tänt. Då är också risken för synillusioner högst. Tänk dig själv, åkandes på e4an i riktigt snöoväder med helljusen på, allt man ser är snöflingorna som yr nära bilen. 

    Föreställ dig de olika situationerna i huvudet så blir det enklare. 
  • wesdxc
    vadvardetjagsa skrev 2012-06-12 22:00:18 följande:
    När är det förbjudet att använda helljus? A När jag gör en omkörning. B När det fínns risk för bländning i samband med ett mötande tåg. C När jag kör i mörker inom tätort där gatubelysning saknas.
    Tänk dig själv i situationen. Du kör och det är mörkt ute, gatubelysningen saknas så du ser nästan ingenting, det är tätort så människor kan finnas överallt. Borde du använda helljus så att du har möjlighet att upptäcka människorna som kan vara ute? JA.

    Det är mörkt ute och du kör på en lång raksträcka på en landsväg, du ligger bakom en bil och har inget mötande så långt ögat kan nå. Borde du sätta på helljusen? JA. Tänk om det är en ett djur eller liknande som dyker upp framför bilen som du missar för att du inte ser ordentligt?

    Lär dig att det är förbjudet att  ha helljus på när du möter andra fordon. Gäller också tåg, spårvagnar och fartyg. Annars kan det innebära fara för de andra förarna.

    Ganska självklart egentligen va? :) 
  • tjej87

    Wesdxc: det var reaktionstiden som det frågades om, inte reaktionssträckan... Alltså är riboflavins svar korrekt.

    När jag pluggade teori läste jag igenom boken en gång och sen gjorde jag mest test i pärmar och på datorn. Jag skrev upp alla fel och en förklaring och sen pluggade jag in de rätta svaren. Det jag redan kunde la jag väldigt lite tid på att repetera. Jag gjorde alls prov ett par gånger för att se vilka fel som jag upprepade. Klarade teorin med bara 1 fel genom att plugga med denna strategi i 2 veckor.

  • tjej87

    Ligger man bakom en bil ska man inte ha helljus på om man är så nära att ljuset når fram till bilen framför. Föraren i bilen framför kan bli bländad om man har helljus och ligger för nära.

Svar på tråden Kuggat 2 gånger på teoriprovet, hur ska jag klara det?