• Madeleiiiine

    Gravid och röker, vill sluta eller håller på att sluta.

    Hej!

    Jag tänkte starta en tråd för oss som är gravida och försöker sluta röka / vill sluta. Tänkte att denna tråd skulle vara som en peppning / sluta tillsammans tråd där man kan skriva ut hur det går och hur vi mår.

    Jag är själv i v 12, och har trappat ner från 1 pkt om dagen till ca 10st om dagen. Nu tänkte jag trappa ner till 5 st om dagen i kanske 1 vecka för att sedan sluta helt!. Det är min metod som jag tänkte försöka mig på, vad har du för metod? Hur har du tänkt att göra, gör eller gjort?

    Ju fler vi är ju större gemenskap och stöttning får vi. Alla som som riktar in sig mot rökstopp, gå med i tråden!.  

  • Svar på tråden Gravid och röker, vill sluta eller håller på att sluta.
  • Sommar2

    Först vill jag säga grattis till bebisen :) Jag slutade röka samma dag som jag gjorde mitt grav test och har inte rökt sen dess och min son är 12år nu, så att sluta tvärt funkade för mig. Så kämpa på Ts, inte lätt alla dagar men allt går om man vill. 

  • FrökenIda

    Ett tips från mig som funkade och funkar för alla som har stark vilja:
    Sluta röka helt och hållet från och med att du läser detta Skrattande

    Jag och min sambo har varit rökare och rökte typ ett paket om dagen. Men när vi för ett halvår sen bestämde oss för att skaffa barn slutade vi röka samma dag! Vi var ute och promenerade när vi bestämde oss, rökte upp sista ciggen och sa att det var sista, log till varandra och kände oss nöjda med att vi nu skulle försöka ge oss belöning ( i form av bebis :D) Vi har inte tagit ett bloss sedan dess.
    Givetvis är vi alla olika, men jag tror stenhårt på att man endast försvårar det för än, om nästintill gör det omöjligt att sluta röka genom att "trappa ner". Ta istället din sista cigarett och säg till dig själv att "detta är absolut sista", kasta resten (om du har kvar) och bit ihop i två sura veckor, sen blir det lättare, och bara "normala" sug återstår. 

    Jag kan fortfarande bli sugen nu ett halvår senare (särskilt nu när sommaren satt fart). Men för oss vatt det jävligt i två veckor, vi bråkade mycket det var nog mest det som tärde på oss, sen ebbade det ut. Jag menar två veckor av "lidande" är ingenting i jämförelse med vad vi kommer få Glad Kändes som att ett barn i magen skulle vara den bästa belöningen vi kunde få genom att sluta röka :) Tycker att alla barn i magen också faktiskt är värda det och tycker synd om de vars föräldrar inte klarar av att sluta. Jag tror alla kan sluta! Det handlar bara om vilja, självdisciplin och orken att genomlida lite smärta. Men det är inte så farligt när allt kommer omkring. Min sambo har rökt i tio år och jag hade rökt i sex år. Det går bara man ger sig fan på det!

    SÅ absolut ett tips från mig! Kasta de där ciggen, bara bestämd dig för att sluta helt, och gå inte på alla dumma konsumentfällor om att köpa nicotin tuggummi, spray och allt som de hittar på.. de vill bara tjäna pengar och du mår sämre av det! Hjälpler absolut inte, tvärtom!

    Jag tror på dej Glad Din bebis är värd det :) Och du med :)
    Och kom ihåg: Ett sug efter cigarett varar runt tre minuter. Intervallerna är individuella. Vissa kan få sug ofta. Men att lida sig igenom tre minuter då och då, det klarar alla ! Tungan ute 

    Lycka till!  

  • FrökenIda
    FrökenIda skrev 2012-06-14 07:55:02 följande:
    Ett tips från mig som funkade och funkar för alla som har stark vilja:
    Sluta röka helt och hållet från och med att du läser detta Skrattande

    Jag och min sambo har varit rökare och rökte typ ett paket om dagen. Men när vi för ett halvår sen bestämde oss för att skaffa barn slutade vi röka samma dag! Vi var ute och promenerade när vi bestämde oss, rökte upp sista ciggen och sa att det var sista, log till varandra och kände oss nöjda med att vi nu skulle försöka ge oss belöning ( i form av bebis :D) Vi har inte tagit ett bloss sedan dess.
    Givetvis är vi alla olika, men jag tror stenhårt på att man endast försvårar det för än, om nästintill gör det omöjligt att sluta röka genom att "trappa ner". Ta istället din sista cigarett och säg till dig själv att "detta är absolut sista", kasta resten (om du har kvar) och bit ihop i två sura veckor, sen blir det lättare, och bara "normala" sug återstår. 

    Jag kan fortfarande bli sugen nu ett halvår senare (särskilt nu när sommaren satt fart). Men för oss vatt det jävligt i två veckor, vi bråkade mycket det var nog mest det som tärde på oss, sen ebbade det ut. Jag menar två veckor av "lidande" är ingenting i jämförelse med vad vi kommer få Glad Kändes som att ett barn i magen skulle vara den bästa belöningen vi kunde få genom att sluta röka :) Tycker att alla barn i magen också faktiskt är värda det och tycker synd om de vars föräldrar inte klarar av att sluta. Jag tror alla kan sluta! Det handlar bara om vilja, självdisciplin och orken att genomlida lite smärta. Men det är inte så farligt när allt kommer omkring. Min sambo har rökt i tio år och jag hade rökt i sex år. Det går bara man ger sig fan på det!

    SÅ absolut ett tips från mig! Kasta de där ciggen, bara bestämd dig för att sluta helt, och gå inte på alla dumma konsumentfällor om att köpa nicotin tuggummi, spray och allt som de hittar på.. de vill bara tjäna pengar och du mår sämre av det! Hjälpler absolut inte, tvärtom!

    Jag tror på dej Glad Din bebis är värd det :) Och du med :)
    Och kom ihåg: Ett sug efter cigarett varar runt tre minuter. Intervallerna är individuella. Vissa kan få sug ofta. Men att lida sig igenom tre minuter då och då, det klarar alla ! Tungan ute 

    Lycka till!  
    Alltså (minst) ett paket om dagen VAR. (såg att det kunde missuppfattas). Kände att det var väsentligt för dig att veta. Vi har alltså rökt MYCKET, så det finns även "storrökare" som kan sluta UTAN att endast "trappa ner" :) 
  • FrökenIda

    Måste också tillägga: 

    Två paket cigg om dagen (som jag och min sambo köpte) kostade oss:
    33 600 kr/år 
    Dvs: 2800 kr/mån!

    Detta hade räckt till:
    28 paket blöjor/mån 
    eller
    56 paket välling/mån  
    eller
    ca 10-20 barnplagg/mån
    eller
    Minst en familje resa om året! 

    Årssumman hade efter fem år gett oss kontantinsatsen på vårt drömhus vid havet. 

    Tänk i sådana banor istället! Att lägga undan pengarna man lägger på cigg kan endast ge än positiva överraskningar! :) 

  • lullens

    Själv lästevjag en bok, omvänd psykologi. Det är inte svårt att sluta röka, det är bara ngt vi tror, för det har man hört hela sitt liv. " börja aldrig röka, för det är s

    å svårt att sluta. Innan jag läst ut den, slutade jag. Men något som Han påpekade i boken, när du bestämt did för att sluta. Berätta för alla att du gjort det. Istället för att hålla det för dig själv.

    Har varit rökfri i 5 år nu, och blir aldrig röksugen.

    Kan jag så kan du!

    Lycka till!

  • Kompiiz

    När jag plussade på fredagen gav jag mig själv helgen på mig att sluta, (har varit storrökare i 10år) det var så mkt känslor i kroppen så ciggen känns som ett bra lugnande medel, men efter sista ciggen i paket så har jag inte tagit ett bloss. Jag ville inte alls sluta men visste att det var för en bra sak jag gjorde och det hade nog aldrig gått om inte min sambo slutade samtidigt och sen peppat mig när jag känt med som mest sugen.

    Hitta någon i din närhet som hjälper dig att hålla dig borta från ciggen.

    Jag ville absolut inte sluta röka, vill fortfarande inte det idag men är stolt över mig själv att jag lyckades ändå! 

  • Suzén

    Svårast var ju dessa " vanorna" o belöningsciggen men jag slutade direkt när jag plussade. Lika bra annars dra man ut på "lidandet"!
    Hoppas det går bra!!! Lycka till o grattis t bebisen!

  • LisaL86

    Skit i att trappa ner. Bara sluta!

    Jag slutade tvärt för en månad sen för att jag och min sambo blev gravida.
    Barnmorskan och jag hade bestämt att jag skulle sluta den 17maj  Fick missfall veckan innan.
    Bestämde mig ändå för att sluta för jag och sambon vill ha barn.
    Rökning och barn hör inte ihop. Är helt säker på att rökningen framkallade missfallet.
    Nya tag utan ciggisarna är det nu som gäller.

    Det går faktiskt skit bra inte ett dugg röksugen! Rökt i ca 10år.

    Lycka till!

  • Caroliinnn

    Jag har vart rökare i 6 år, är 18 år nu. Innan jag mötte min nuvarande rökte jag ca 2 paket om dagen (själv). Och med min nuvarande brukar vi dela 1 paket om dagen, och ibland 1 var. 

    Oavsett om jag vet att jag har en bebis i magen så får det mig inte att sluta. Min sambo röker (och vill inte sluta röka, han tycker inte det är han som ska göra det), min syster röker, min bästavän och min svärmor och mina vänner. Ska börja köpa 'cigg' på förbutiken på ICA för 149 kr. Bara vatten ånga, 500 bloss per filter och man får 3 eller 4 filter och det smakar menthol. Försök det! :) 

  • Madeleiiiine

    Tack till alla som ger än stöd! Det är sant, vem försöker jag lura.. Bästa skulle vara att sluta tvärt.. Ska med start på lördag vara rökfri, så får jag helgen på mig i början innan stressit jobb på måndag.

    En eloge till alla er som lyckats sluta, har ni varit storrökare i 10+- år vilket jag själv varit nu i (9år) ska jag fan inte vara sämre! Jag klarar detta, nu får jag inte tänka på mig själv. Utan också vår bebis, som jag faktiskt vill det bästa. Nä den är inte värd det, jag hoppas ni hänger kvar här, för jag kommer uppdatera här och skulle behöva lite respons :) om ni såklart vill hjälpa till lite, (slipper man känna sig ensam) min sambo kommer också sluta samtidigt, dock inte med snuset. Men ja, TACK iaf för alla peppningar!

  • Madeleiiiine

    Caroliinnn: när tänker du köpa den där lossas ciggen. När har du tänkt att slänga cigaretterna? Tänkte att vi tillsammans kan försöka och gå igenom det tillsammans här i tråden? :)

  • Haushinka

    Jag slutade röka på en gång när jag blev gravid första gången. När jag sen fick missfall började jag röka igen, mer än någonsin. Började dessutom snusa regelbundet.
    Blev gravid igen 3 månader senare och slutade tvärt med både rökning och snusning igen.
    Är i v 24 nu och har inte tagit ett bloss sen januari. :) Måste dock erkänna att jag aldrig varit så sugen som nu när sommaren börjar komma.. Men det är bara att stå emot! 

  • FrökenIda
    Madeleiiiine skrev 2012-06-14 20:58:01 följande:
    Tack till alla som ger än stöd! Det är sant, vem försöker jag lura.. Bästa skulle vara att sluta tvärt.. Ska med start på lördag vara rökfri, så får jag helgen på mig i början innan stressit jobb på måndag.

    En eloge till alla er som lyckats sluta, har ni varit storrökare i 10+- år vilket jag själv varit nu i (9år) ska jag fan inte vara sämre! Jag klarar detta, nu får jag inte tänka på mig själv. Utan också vår bebis, som jag faktiskt vill det bästa. Nä den är inte värd det, jag hoppas ni hänger kvar här, för jag kommer uppdatera här och skulle behöva lite respons :) om ni såklart vill hjälpa till lite, (slipper man känna sig ensam) min sambo kommer också sluta samtidigt, dock inte med snuset. Men ja, TACK iaf för alla peppningar!
    Kul, du verkar redan lite mer peppad och känna mer tillit till dig själv att du faktiskt kan sluta! :)
    Klart du fixar det!
    För mig passade det dock bättre att bara sluta tvärt och inte sätta upp en dag/ett datum..försökte det i mitt huvud först (dock innan vi ens pratade om barn och jag kände på mig själv att jag då bara ville sluta halvhjärtat) men gjorde bara det till en större grej då, än vad det faktiskt egentligen är!
    Håller med "lullens", det är inte svårt att sluta röka, vi tror mest det för vi präntat in det i våra hjärnor...

    Du kommer inte ångra dig när du väl slutat :) 
  • Madeleiiiine

    Ja, innan jag startade tråden (imorse) när jag vaknade kände jag att jag igentligen inte ville röka, just pga min bebis. Har så dåligt samvete och ju längre jag röker ju mer dåligt mår jag. Jag väntade ca 50min innan jag rökte min morgon cigg. Men jag känner att jag måste få en ledig start av mitt röksropp, dvs på en helg. Så jag har tid att fokusera på att sluta. Har ett så enormt påfrestande och stressit jobb att jag hela tiden vill gå ut och röka för en paus och ett litet lugn. (jobbar som säljare i montrar i köpcentrum och har enbart provision).

    Men på lördag ska jag verkligen göra ett helhjärtat försök! Två veckor utan cigg borde jag verkligen klara av, det är bara att bita ihop!

  • Caroliinnn
    Madeleiiiine skrev 2012-06-14 21:08:55 följande:
    Caroliinnn: när tänker du köpa den där lossas ciggen. När har du tänkt att slänga cigaretterna? Tänkte att vi tillsammans kan försöka och gå igenom det tillsammans här i tråden? :)
    Imorgon tror jag :) testade den hos en vän igår och fan va praktiskt! :) eftersom jag gillar menthol så är det inga problem för mig (man kan välja utan med), den är inte stark utan man känner en viss mint smak :) 
    Jag lägger nog av tillslut, plus att man kan röka inomhus eftersom det bara är ånga :)
    Ja, men det är klart vi kan! Vi kanske kan prata på PM med? :) 
  • Madeleiiiine
    Madeleiiiine skrev 2012-06-14 21:50:28 följande:
    Men på lördag ska jag verkligen göra ett helhjärtat försök! Två veckor utan cigg borde jag verkligen klara av, det är bara att bita ihop!
    Oj, såg att detta inte var riktigt klart skrivet. Menar ju självklart 2 veckor av den jobbiga perioden innan det lugnar sig och att det jobbigaste suget försvinner! :)
    Caroliinnn skrev 2012-06-14 22:31:49 följande:
    Imorgon tror jag :) testade den hos en vän igår och fan va praktiskt! :) eftersom jag gillar menthol så är det inga problem för mig (man kan välja utan med), den är inte stark utan man känner en viss mint smak :) 
    Jag lägger nog av tillslut, plus att man kan röka inomhus eftersom det bara är ånga :)
    Ja, men det är klart vi kan! Vi kanske kan prata på PM med? :) 
    Ok!, ja jag köpte en sån förut från internet. För mig funkade det inte, jag fick inget begär lugnande av ångorna tyvärr. Blev nog bara mer lockad att röka (riktiga cigg). Men som det var för mig är det ju inte för alla. Så testa du, det är ju absolut värt ett försök :)

    Ja vi kan prata på PM också, skickar du ett till mig? Jag är ny här på FL och vet inte riktigt hur man gör ännu, hehe :)
  • Madeleiiiine

    Nu har jag inte rökt sen i fredags kväll, det har ändå gått ganska så bra. Men nu börjar jag känna enormt sug och irritation :( tänker "ett bloss för att påminna mig om du äckligt det igentligen är" vad är det för påfund? Nu försöker jag bara lura mig själv igen...

  • ZooZoo
    Madeleiiiine skrev 2012-06-17 16:02:18 följande:
    Nu har jag inte rökt sen i fredags kväll, det har ändå gått ganska så bra. Men nu börjar jag känna enormt sug och irritation :( tänker "ett bloss för att påminna mig om du äckligt det igentligen är" vad är det för påfund? Nu försöker jag bara lura mig själv igen...
    Håll ut! Ge inte efter för suget. Du lurar bara dig själv och du kommer bara att må dåligt efteråt. Ta ett skönt bad/dusch istället och skäm bort dig själv med ansiktsinpackning och kroppsbehandling. Ta ett fotbad och njut framför TV:n eller om du vill slippa TV så sätt på musik och tänd lite ljus och ha det skönt! Det har hjälpt mig att motstå cigaretter när jag har varit sugen. Vill inte "smutsa" ner mig och lukta skunk.

    Tänk på vad fräsch du är när du inte har rökt! Ingen äcklig röklukt i varken hår eller på fingrar, fräschare andedräkt och du har redan sparat in pengar!

    HÅLL UT! det värsta suget går över snart!
Svar på tråden Gravid och röker, vill sluta eller håller på att sluta.