• Logo

    Vilken lön har du?

    Precis som i samhället i stort så har vi på Familjeliv olika lön. Vilken timlön (grundlön exklusive övertid eller OB) innan skatt har du för ditt huvudsakliga arbete? Avrunda till heltal.

    Om du har månadslön så kan räkna fram timlön genom att ta månadslön delat med 167.

    Medlet i Sverige borde ligga runt 150 kr per timme om medellönen är någonstans kring 25 000 kr i månaden. Om det kommer in många svar så räknar jag ut medlet för Familjelivsmedlemmarna senare.

    Kommentera gärna med vad du arbetar med och om du ligger i det låga, medel eller höga spannet. Och kanske om du bor i större stad eller i mindre ort.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-16 16:35
    Om du har månadslön och arbetar deltid så kan du göra timlöneberäkningen genom att ta aktuell månadslön för deltiden delat med (167*0,8) om du till exempel arbetar 80%.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-06-16 22:32
    Jag lägger in aktuella snittvärden i tråden med jämna mellanrum. Välj "visa endast" på mig för att se dessa värden om de försvunnit bland alla inlägg.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-05 20:12
    Då var omröstningen avslutad. Kul att så många svar kom in! Totalt blev det 520 röster vara 4 var "Annat".

    Nedan är de slutgiltiga snittvärdena samt medianen.

    Snittlön
    Medräknat extremvärden: 162,35
    Ej medräknat extremvärden: 157,64

    Antal röster inräknade
    Medräknat extremvärden: 516
    Ej medräknat extremvärden: 483

    % av totala röster
    Medräknat extremvärden: 100,00%
    Ej medräknat extremvärden: 92,88%

    Median
    Medräknat extremvärden: 150,50
    Ej medräknat extremvärden: 150,50

    Snittvärdet är medelvärdet för alla angivna löner. Medianen är "mittenvärdet" om man radar upp alla angivna löner i storleksordning. Medianen är samma med som utan extremvärdena.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilken lön har du?
  • FruSen

    Har fått högre lön såg jag på mitt lönebesked idag!
    Har gått från lågavlönad (111 kr/h) till lågavlönad med den gastronomiska höjningen 1 kr! Nu tjänar jag 112 kr/timme. Halleluja!  

    Nä, jag är inte bitter... 

  • Suupermom

    Studentbruttan:emellanåt är det rätt brutalt med mycket jobb och höga krav (ett par år jobbade jag mycket ca 60 h i veckan i snitt) men om man gillar utmaningen och ser det långsiktigt så är ju "hundåren" värst och man tjänar bra och det är emellanåt rätt glassigt (fina kostymer, champagne, alpresor, fina restauranger mm) så om man har driv kan jag varmt rekommendera yrket !

  • Selaine
    Sweno skrev 2012-06-18 19:12:12 följande:
    447 apotekare, läkemedelsindustri exkl bonus. Men jag jobbar mer än 40 timmar pr vecka.
    Då slog du väl inte formeln månadslön / 167?
    För då stämmer inte din timlön.
  • Logo

    Aktuell snittlön

    Snittlön

    Medräknat extremvärden: 158,43
    Ej medräknat extremvärden: 154,42

    Antal röster inräknade

    Medräknat extremvärden: 283
    Ej medräknat extremvärden: 265

    % av totala röster

    Medräknat extremvärden: 100,00%
    Ej medräknat extremvärden: 92,98% 

  • Logo
    Selaine skrev 2012-06-20 22:51:44 följande:
    Då slog du väl inte formeln månadslön / 167?
    För då stämmer inte din timlön.
    Det beror på.

    Om den fasta månadslönen är 447*167 så stämmer det. Många jobbar ju fler timmar än avtalat per månad utan att få övertid för det, speciellt vid högre lönenivåer. 
  • Guld Nougat

    Sjuksköterska, bemaningsföretag, 230kr/h exkl ob och semesterersättning.

  • Súdamerika

    40. Kan fan inte vara lagligt, hårt jobbar jag också.

Svar på tråden Vilken lön har du?