• Anonym (Adopterad)

    Hon har hållt att jag är adopterad hemligt...

    Hej jag är 15 år gammal och jag har alltid tyckt att jag inte har varit som alla andra t.ex. Att jag har mörkare hy och inte det minsta lik mamma mm men mamma har bara svarat att min pappa var mörkhyad. Fast nu har jag fått veta sanningen att jag är adopterad från Indien och jag är så förbannad på mamma för att hon inte sagt något och jag vet inte om jag övehuvudtaget vill förlåta henne Tycker inte ni att det är fel ?

  • Svar på tråden Hon har hållt att jag är adopterad hemligt...
  • Anonym (Adopterad)
    Mitarashi skrev 2012-06-20 12:37:53 följande:
    Det låter ju som ett konstigt argument, du tror inte att det kan vara så att hon har varit rädd för hur du skulle reagera?

    Jag skulle nog känna en enorm rädsla för att mitt barn kanske inte skulle älska mig, att hon skulle vilja återförenas med sin "riktiga" mamma.
    Din mammas känslor rättfärdigar dock inte hennes beteende överlag men det kanske kan förklara lite om hon lite mer på djupet berättar om hur hon känner?
    fast jag kan ju tycka att man har vissa rättigheter t.ex. att få veta vem man är
  • Anonym (mamma)

    Kan det inte vara så att frågan kom upp (i din mammas bekantskaptkrets) redan då du var jätteliten. Och att din mamma då funderade "men när berättar man egentligen en sån grej", och att nån tyckte att "ja inte för tidigt, då blir det bara jobbigt för dem att förstå och hantera" "ja men 15 kanske är en lagom ålder". Och sen har det blivit så att hon hållit fast vid detta och inte riktigt kunnat ta till sig att du undrat, borde fått veta tidigare och faktiskt varit nog mogen att få veta.

    Om jag adopterade idag så skulle jag nog berätta och förklara jättetidigt (typ när barnet är 3 år eller nåt), men om du frågat mig för 15 år sen kan jag mycket väl tänkt att "det där får man ta när de blir lite äldre".

  • Mitarashi

    Det är klart att du har rättigheter, det är därför jag skrev att det inte rättfärdigar hennes beteende. Jag försöker bara fundera lite på vad som kan ha orsakat hennes tystnad i alla dessa år.

  • Anonym (Adopterad)
    Anonym (mamma) skrev 2012-06-20 12:40:30 följande:
    Kan det inte vara så att frågan kom upp (i din mammas bekantskaptkrets) redan då du var jätteliten. Och att din mamma då funderade "men när berättar man egentligen en sån grej", och att nån tyckte att "ja inte för tidigt, då blir det bara jobbigt för dem att förstå och hantera" "ja men 15 kanske är en lagom ålder". Och sen har det blivit så att hon hållit fast vid detta och inte riktigt kunnat ta till sig att du undrat, borde fått veta tidigare och faktiskt varit nog mogen att få veta.

    Om jag adopterade idag så skulle jag nog berätta och förklara jättetidigt (typ när barnet är 3 år eller nåt), men om du frågat mig för 15 år sen kan jag mycket väl tänkt att "det där får man ta när de blir lite äldre".
    nog kan det vara så... jag vet att kring då jag var 5-7 år frågade jag mycket och funderade också mycket på min pappa som mamma inte kunde säga ens om han levde eller om han bodde i sverige  osv... 
    jag hade som du också berättat tidigt om jag hade adopterat ... 
  • Anonym (Adopterad)
    Mitarashi skrev 2012-06-20 12:43:04 följande:
    Det är klart att du har rättigheter, det är därför jag skrev att det inte rättfärdigar hennes beteende. Jag försöker bara fundera lite på vad som kan ha orsakat hennes tystnad i alla dessa år.
    jo det  måste ju som vara något mer kan man ju tycka...
  • Imortaelis
    Anonym (Adopterad) skrev 2012-06-20 12:49:41 följande:
    jo det  måste ju som vara något mer kan man ju tycka...
    Det kan ju faktiskt vara så att hon trodde hon handlade rätt, försökte skydda dig av ren och skär kärlek. Jag tror verkligen inte hon gjort det för att vara elak. Men hur god hennes tanke än var, så blev det ju nu väldigt fel.

    Prata med henne. Hon har ju säkert även en hel del svar på alla frågor som måste snurra i huvudet på dig nu.
  • Anonym (Adopterad)
    Imortaelis skrev 2012-06-20 12:56:40 följande:
    Det kan ju faktiskt vara så att hon trodde hon handlade rätt, försökte skydda dig av ren och skär kärlek. Jag tror verkligen inte hon gjort det för att vara elak. Men hur god hennes tanke än var, så blev det ju nu väldigt fel.

    Prata med henne. Hon har ju säkert även en hel del svar på alla frågor som måste snurra i huvudet på dig nu.
    men hon säger inget mer
  • Imortaelis
    Anonym (Adopterad) skrev 2012-06-20 13:09:53 följande:
    men hon säger inget mer
    Det är ju väldigt fel av henne.
    Som din mamma måste hon hjälpa dig igenom det här och det innebär även att svara på dom frågorna hon kan.
    Kan du ta hjälp av någon morförälder eller något sådant för att få din mamma att förstå detta?
  • Anonym
    Mitarashi skrev 2012-06-20 12:23:13 följande:
    Jag förstår att du är upprörd och ledsen men kan du inte prata med din mamma om hur du känner och be henne förklara varför hon valt att inte berätta?
    Och glöm inte att det är något oerhört fint att vara adopterad, din mamma längtade efter ett barn så mycket att hon åkte långt för att hitta ett. Hon valde dessutom just dig bland alla världens barn.
    Hennes mamma tycker nog inte så, eftersom hon mörkat adoptionen. Vissa som adopterar är så noga med att det är dom som är barnets föräldrar, de tål inte ord som biologisk mamma osv, så det är inte konstigt att man inte veta av att man adopterat.
  • Anonym (Adopterad)

    förästen jag kom på en grej till som jag tycker är konstig nu efter: jag har alltid vart intreserad av indien... och då jag var kring 10-11 årså sa jag till mamma att min högsta dröm var att få fara till indien och då sa hon att det är en dröm som aldrig någonsin kommer bli sann och jag frågade varför och då sa svarade hon det har du inget med att göra  och förästen så ska vi ska fara till grekland i sommar... tyckr det är lite konstigt

Svar på tråden Hon har hållt att jag är adopterad hemligt...