Inlägg från: sajo0106 |Visa alla inlägg
  • sajo0106

    Vi som plussade i juli-12!

    Noliee skrev 2012-08-19 21:19:38 följande:

    . Ja jag tycker det är lite jobbigt nu att inte kunna förklara sig varför man mår som man gör. Vi ska nog berätta för svärföräldrarna i nästa vecka när jag går in i v10. Sen berättar jag på jobbet i v 13 . Kommer bli skönt när "alla" vet för nu känns det mer eller mindre som man ljuger. . När har ni andra planer att berätta för vänner, familj, arbetsplatsen?
    Jag var tvungen att akutsjukskriva mig när jag mådde som sämst i vecka 7, i vecka 9 blev jag less på att inte kunna berätta varför så jag skrev på facebook, berätta för alla på jobbet osv...trots det var tidigt så var det skönt att få det sagt så slapp folk undra :P
  • sajo0106
    Thesss skrev 2012-08-21 21:42:10 följande:
    Jag har blivit beroende av lakrits!
    Jag var det även förra graviditeten och fattade det inte förrän häromdagen när jag smakade en lakritsstång och tyckte den var såååå god!
    Sen dess har jag köpt turkisk peppar, djungelvrål och snusklubbor! Haha  
    Ååååååååååååå snusklubbor :D!!!! <3
  • sajo0106
    Thesss skrev 2012-08-22 11:31:15 följande:
    Det är mycket man ska ta det lite lugnt med som gravid! Jag tror på att leva som vanligt och inte bry sig så mycket om det!
    Jag dricker fortfarande kaffe, har smakat lite redbull m.m.
    Lakrits äter jag när jag är sugen på det helt enkelt!!

    Alla gör som de vill men jag tycker det är lite väl mycket hysteri över vad man ska och inte ska, jag tror inte de gör så stor skillnad på fostret ändå, så länge man inte är extrem!    
    Jag gör precis som du, har inte så många "inte äta"-grejer... tänk förr i tiden där man inte visste annat och våra föräldrar och förfäder klarade sig ju uppenbarligen fint! Det har ändrats mycket bara sedan mamma väntade mig säger hon och hon har inte haft ett enda missfall med oss 4 barn utan levt precis som vanligt minus alkohol och nikotin :)

    Jag dricker kaffe, äter lakrits när jag är sugen, äter egentligen precis som förut men lite oftare ;) 
  • sajo0106
    Kattflickan skrev 2012-08-22 15:54:14 följande:
    Jag har inte druckit koffeinhaltiga drycker sen nyår. Nu skulle jag inte klara av kaffe då jag mår dåligt av lukten. En studie har visat att kaffe är starkt hämmande på fertiliteten så därför slutade jag med det inför min Ivf. Slutade med alkohol också då.

    Det obehagliga tycker jag är de diffusa effekter vissa ämnen kan ha på ett foster. Även om barnet verkar friskt så kanske det får en bokstavsdiagnos senare i livet. Studier har visat att barn kan få det och koncentrationssvårigheter om mamman ätit mycket lakrits under graviditeten.

    Att det gick bra förr i tiden är väl inte så självklart. Det tycker jag inte man ska referera till. Man hör ju inte om dem som det gått dåligt för. Men var och en gör som de vill. Jag jobbar med miljöfrågor och jag tror att det är därför jag lätt får ett fokus på såna här frågor.
    Fast det går ju inte ihop med att folk blir mer och mer medvetna vad man bör och inte bör äta/dricka under graviditeten och ändå så ökar bokstavskombinationer avsevärt bland barn och ungdomar så det där är ju bara påståenden som inte heller går att referera till?

    Jag har druckit kaffe hela tiden och blev gravid på en gång, så där är det ju också ett sätt som säger emot den teorin, samma att jag drack alkohol fram tills jag fick plus på stickan trots att jag blev gravid på en enda gång... Så där faller ju den referensen också på den studien.... sen vill jag se fakta och forskningsrapporter som är relevanta och innefattar tillräckligt stora folksamlingar i alla olika åldrar osv för att få så stor trovärdighet som möjligt... att läsa en artikel på aftonbladet betyder inte att jag tror på den... jag är VÄLDIGT kritisk mot dem flesta vad man "bör och inte bör" äta för att det kan påverka fostret si och så.... det finns ju inte ens tillräckligt med studier som visar hur mycket alkohol som är farligt för fostret, man kan alltså inte säga 100% att barnet kommer få något men av att mamman druckit alkohol under graviditeten, eller hur mycket alkohol som krävs för att barnet ska få skador...Det finns så mycket luddigt ute i forskarvärlden, vi ska itne äta chips, vi ska inte äta ägg som är det nyaste, vi ska inte äta ditt och datt för då dör vi i cancer osv....
  • sajo0106
    LurvensFrö skrev 2012-08-22 16:10:35 följande:
    Men sen och andra sidan är vissa saker självklara tycker jag. Men det är ju upp till var och en.
    Man kan tycka det, som att itne röka är för MIG självklart under graviditeten men också annars för jag tycker det är vidrigt med rök... men då har jag en klasskompis som rökt under alla sina 3 graviditeter och fått 3 friska barn som i sin tur då inte tycker att det är en självklarthet att sluta röka bara för att man blivit gravid..... så det är inte självklart för alla men som du säger, det är upp till var och en..
  • sajo0106
    LurvensFrö skrev 2012-08-22 16:21:43 följande:
    Nä det är det som är så knäppt. Att det självklara kan vara så olika. Dem som knarkar opch får friska barn. Ja man kan gå hur långt som. Men jag tycker allt som klassas som droger är en självklarhet även om det inte skulle finnas några bevis. Varför ta risken för att man ska HA något. Rent av egoistiskt men fortfarande upp til var och en. :) Vet också dem som rökt under graviditeten men jag klassar även rökning som en drog samt alkohol osv.
    Jag skäms inte för att säga heller om rökningen och många vet om det fast dem gör det. En jag känner hade 2 missfall innan hon fick behålla tredje och ändå kund hon inte sluta röka. Jag fick ett missfall och kände att om jag blir gravid och får den gåvan så slutar jag röka och jag rökte betydligt mer än den tjejen.
    Nä och många tycker till och med att det är OK att dricka något glas vin under graviditeten, just på grund av det finns inga klockrena studier som visar exakt hur mycket eller vilken mängd alkohol som gör skada på fostret, sen ser man som till exempel min sambo, när hans mamma blev gravid med honom och hans tvilling så gjorde hon en skrapning men dem missade honom så det var bara det andra ägget/embryot som blev skrapat och hon fortsatte att knarka och dricka men ut kom en fullt frisk pojke som idag är 37 år och fortfarande fullt frisk :)
  • sajo0106
    FruRundberg skrev 2012-08-22 16:47:52 följande:
    Jag tycker det är en självklarhet att avstå från både alkohol som rökning. Sen kan man ta det med viss mat med en nypa salt. Jag äter inte fisk så ofta eller heller parma-skinka. Så för mig är det inga problem att avstå från det. Men om jag blev bjuden på en parmaskinka så skulle jag nog tänka mig ta en bit.
    Men alkohol och rökning där man ändå har mkt forskning bakom att det skadar fostret. Varför utsätta barnet mot det och chansa?
    Bara för att någon har haft TUR att deras barn inte blivit skadat av det så varför ens testa eller röka/dricka lite? VARFÖR?
    Jag blir bara irriterad när man resonerar så.. Sen om man röker och försöker att sluta men inte kan det är lite annorlunda. Men jag tycker ändå att man har ansvaret som vuxen och blivande mamma att söka all hjälp man kan få för att sluta. Bebisen i ens magen har inte valt att varken röka eller dricka. Det är ett liv som ska komma ut och ha alla möjligheter att få starta sitt liv som frisk utan komplikationer av det som ens förälder har gjort. Tänk om barnet skulle dö av plötslig spädbarnsdöd för att man har rökt.. Vad skulle samvetet säga då..?
    Nä det är ingen här heller som säger att det är OK att röka eller dricka under graviditeten, men många vilar på just den forskningen... att visst den visar att det är farligt men inte i vilka mängder... sen om min kompis som fått 3 friska barn säger ju till sig själv att det är bullshit trots att forskningen står och skriker med stora bokstäver just framför henne. '

    För mig är rökning och alkohol ett stort nej under graviditeten och jag anser också att man har ett stort ansvar inför det lilla fostret som växer inuti en just i detta nu men när det kommer till mat så finns det så flummiga studier där den ena visa att det inte är farligt och den andra visar att det är det.. men just rökning och alkohol är alla överrens, det ÄR farligt men man vet bara inte i vilken utsträckning då det som i min klasskompis fall går bra 3 gånger av 3 och för vissa går det åt pipsvängen från första början....
  • sajo0106
    Kattflickan skrev 2012-08-22 16:53:24 följande:
    Kaffestudien är en dansk studie, jag kan leta upp den när jag kommer hem. Du har troligen inte svårt att bli gravid och det är ju inte omöjligt att bli det om man dricker kaffe men det är svårare. Lägre andel lyckas vid IVF.

    Klart att barn med bokstavsdiagnoser fanns förr. Det gjorde dock inte diagnoserna. Om antalet barn med diagnoserna ökat är därför svår att avgöra. Miljögifter omkring oss tros kunna spela en roll för bokstavsdiagnoserna.

    Det är svårt att visa vilka ämnen som i vilken nivå är skadliga. Ingen vill göra experiment på gravida kvinnor. Det är därför det är bra att vara försiktig.
    Troligen har jag väldigt lätt att bli gravid eller så hade jag en jävla tur, så då undrar jag givetvis vem studien är gjord på, och om det gäller alla att kaffe minskar chansen för att bli gravid då jag blev det på en gång och många med mig som blir det? Visst förstår jag till fullo att börjar det bli så att man måste ta hjälp utifrån för att bli med barn tar man "inga risker" så att säga, men att dra alla över en kam och säga att kaffe gör det svårare att bli gravid när det finns tusen fall varenda dag där folk dricker kaffe och blir gravid på en gång gör ju att det säger emot sig självt? Är studien gjord på dem som startat IVF osv så är det en sak för då har personerna svårt att bli gravida hur som helst..

    Jo men miljögifter kan vi tyvärr inte påverka, jag tror hellre då att det är farligt att röka under graviditeten eller göra en massa andra saker än att äta lakrits... Det blir så "hypat" allting, man stressar upp sig för saker som det inte finns tillräckliga bevis för och hur bra är stress under graviditet? 

    Självklart vill ingen göra forskning om tex alkohol på gravida kvinnor, allt annat vore absurt MEN när det inte finns forskning som stödjer till 100% och man möter folk i vardagen, på internet osv där dem gång på gång går emot studierna genom att visst röka, visst dricka och visst äta lakrits och ändå får friska barn så är det klart man börjar fundera på hur mycket som är sant och inte.... nu ska man i och för sig inte jämföra äta lakrits med att dricka alkohol men jag hoppas att du förstår vad jag menar med att studier säger emot verkligheten i många fall och hur ska man då kunna lita på det?
  • sajo0106
    Bästkusten skrev 2012-08-22 18:19:38 följande:
    Bokstavsdiagnoser!!!!
    Jag blir galen av detta! Det är inte fler idag som har hjärnfelet ADHD eller andra bokstavskombinationer än det var förr!!! Skillnaden är att det idag inte finns tid att hjälpa barn och vuxna som det INTE är fel på!! Därför sätter man en diagnos, placerar de i ett fack, ger de medicin och en resurs! Så problemet är löst!! NOT!! Förr kallades dessa barn för "livliga barn".
    Jag jobbar på en resursskola och har fortfarande inte träffat på ETT ENDA barn eller vuxen, med en bokstavskombination, som inte har en dysfunktionell familj eller barndom. Att en familj är dysfunktionell syns eller märks i många fall inte.
    Man pratar om att bokstavskombinationer ärvs genetiskt! MEN HALLÅ!!! Man glömmer att barn även ärver sina föräldrars känslor! De känslorna man som förälder tror att man är så jävla bra på att dölja!
    Det gör så otroligt ont i mig att se små barn bli stämplade med en mycket tung diagnos de inte ens har!! En diagnos de får leva med resten av livet!
    Man berättar för barnet att "Du har en sjukdom som heter ADHD och det är den som gör att du har så svårt att koncentrera dig och det är den som gör dig så vansinnigt arg ibland." Och vips så har man ett barn, som kanske bara var lite vilset och behövde lite hjälp och stöttning för att komma på rätt köl igen, som intalar sig själv att det är sjukt och så börjar det äta starka mediciner!
    Man behandlar symtomen men inte problemen!  
    Ja där ser man, alla säger olika... vad gjorde man förr för att hjälpa dessa livliga barn? Jag är väldigt intresserad av just ADHD, damp och ADD osv just för att dem är så snabba på att medicinera väldigt unga barn som är "lite för livliga" för att passa in i samhällets normer och värderingar... Jag har en kompis som har ADD och klarat skolan galant, hon säger själv att hon inte har några koncentrationssvårigheter utan hennes problem är när hon blir förbannad, då minns hon inte vad hon gör och är kapabel till nästan vad som helst och i hennes fall förstår jag varför hon tar mediciner för hon blir rädd för sig själv när det händer. 

    Jag tror precis som du att många får diagnos utan att faktiskt ha sjukdomen i sig... sen tror jag inte att om en mamma äter lakrits under graviditeten så får barnet adhd tex.... det skulle jag vilja ha en väldigt utförlig studie på innan jag börjar tro på det :)
  • sajo0106
    Kevin Molly skrev 2012-08-22 18:23:23 följande:
    Det är väl så att dom skriver att antingen är det ok att äta el inte men det inte betyder med måtta. Men eftersom att alla inte vet vad med måtta är så säger dom att man inte ska äta det. Rökning och alkohol tycker jag är självklart nolltolerans. Jag har en moster som är barnmorska och Hon kan intyga att bebisen till en knarkare, alkoholist el storrökare föds med ibland sådan kraftig abstinens att dom får ha bebisen på avgiftning.
    Men självklart har dem abstinens, dem har ju fått i sig allt det skräp som morsan deras stoppat i sig så är det självklart att dem har abstinens ... men abstinens är ingen sjukdom och är övergående...barnen i sig kan vara precis lika friska som andra barn MEN med abstinens... 

    Nä men förstår man inte vad måtta är så kan man ju avstå från att äta det men så länge man är i sina sinnes fulla bruk så förstår man ju att man inte ska äta lakrits 24 timmar om dygnet i 9 månader... det är inte bra oavsett man är gravid eller inte :) 
  • sajo0106

    Jag känner såhär, vill man avstå från ditt och datt son eventuellt med någon ynka procentenhet kan ge det och det så är det upp till var och en men jag själv dricker kaffe, äter lakrits och det är mitt beslut!

    Jag förstår att det blir jobbigt att jämt behöva försvara sig mot tex adhd, men jag känner allt för många föräldrar som går på den ena utredningen efter den andra med barnen och läkarna hittar inget fel ändå så ska föräldrarna ha det till att barnen är för livliga, för okoncentrerade osv osv. Detta gör ju att man börjar fundera på om det rent av inte är föräldrarna som inte orkar med sina barn.... våran granne är bara ett exempel!

    Att rökning KAN vara skadligt för fostret är det ingen som sagt emot, men i vilken utsträckning och hur många som drabbas av riskerna är det ju egentligen ingen som vet! Därför kan man inte säga att det faktiskt ÄR på ett visst sätt när inte ens forskarna själva kan det! :)

  • sajo0106
    Norrlands08a skrev 2012-08-24 20:01:46 följande:
    Nån som passerat magiska 12+0 och därmed passerat datumet för perioden med störst risk för att nåt trist ska hända?

    Jag är 10+0 imorrn, så två veckor kvar. Längtar!
    Jag är i vecka 12 (11 +5) så snaaaaaaaaart är jag där, nått en viktigt milstolpe i graviditeten :D!!!
  • sajo0106
    Thesss skrev 2012-08-25 15:05:48 följande:
    Jag har hört att det inte är bra att göra det för ofta... Så för mig kommer det bli max 1 gång i veckan... Men om en vecka ska jag på inskrivning hos bm och då hoppas jag hon vill lyssna efter hjärtat, sen om 2 veckor är det tid för kub! Så nu kommer jag nog inte använda den på 3 veckor... Beroende på om bm går med på att lyssna efter hjärtat!
    Hört ja, men det finns varken bevis eller forskning på att det är det! Det enda som står på deras hemsida är att den ej ska användas för länge per gång (bara någon minut) men att hur ofta man använder den ska inte spela någon roll! :)
  • sajo0106

    Gud så sköööönt! Är äntligen är i vecka 13 (12+0) idag och det känns riktigt bra det ;)! Nu vågar man andas ut lite mer och nu är det bara den långa väntan på ultraljudet som sker efter vecka 18 någongång! :)

  • sajo0106
    linasld skrev 2012-08-26 12:39:11 följande:
    Härligt sajo! Längtar dit :)
    Idag ska jag försöka pallra mig iväg till min morfar som fyller 80, han bor på äldreboende för han är svårt sjuk i Parkinson, och jag bävar för alla dofter som är på boendet... Ofta hänger en tung stank av urin i korridorerna - usch! Hoppas att detta ska gå bra, och gör det inte det får jag väl förklara läget. Det lär ju knappast smitta de gamla iaf ;) betyder väldigt mkt för mig att åka dit så håller tummarna!
    Ja känns som en viktig milstolpe i gravidteten är nådd :D! 

    Ja jag jobbar på ett äldreboende och när jag mådde som värst, vecka 7 och fram till vecka 11 så spydde jag ofta när jag hjälpte dem på toa osv.... hade med mig fina kräkpåsar och gamlingarna som är så dementa glömde ju bort varför varenda gång ;) 
  • sajo0106

    Vecka 14 idag (13+0), ska lyssna på bäbisen i kväll med dopplern, många veckor kvar till ultraljudet dock :(

Svar på tråden Vi som plussade i juli-12!