• Erya

    Marsbebis 2013

    Hute skrev 2012-09-04 05:35:52 följande:
    känner likadant!!
    Men samtidigt skrivs det så himla mycket att inläggen försvinner...det är synd att man inte kan tagga folk som på fb, för då hade man nog kunnat ha lite mer koll

    Om jag ställer frågan, ni som hittar bebis hjärtljud, hittar ni dom varje gång ni lyssnar nu, så får jag säkert ett rungande JAAAA, så det vill jag inte ha, för det kommer spä på min oro JÄTTEMYCKET...hörde i söndags, men hittade inte igår och inte nu på morgonen...blir ju skitskraj när jag läste om hon här som fick mf/ma, tappat symtomen och inte hörde hjärtljud med dopplern... Nu bannar jag mig verkligen för att jag köpte skiten, men samtidigt så vet jag ju långt inne att busungen redan busar och gömmer sig bakom allt möjligt där inne, är ju bara i v11+2 idag, så det är ju inte jättekonstigt heller...
    Lugna mig någon??? 
    Jag hittade ju inte (själv) igår, dock hittade sambon marsianen senare på kvällen, men bara några sekunder sen smet h*n

    Tror det är rätt svårt nu i början, eftersom de ligger så långt ner/in så e det mycket ivägen. Man ska nog ha rätt mycket tur om man kan fånga den lille parveln på dopplern
  • Erya
    Sunshine81 skrev 2012-09-04 15:36:52 följande:
    Hej alla. Har gjort min moderkaks prov igår. Usch, var hemskt, gjorde ont, men inte super ont, var mest väldigt obekvämt o äckligt. Man kände nålen tränga igenom hela vägen ner i magen och sen när han pumpa upp cellerna kändes det som hela innehållet skulle åka upp. Får se vad resultatet blir nu om några dagar. Hade 1 på 78 på kub testet förra veckan. Idag har man lite mensvärk o trött bara, annars ok. I övrigt har jag mått bra med det mesta, mår illa rätt ofta fortfarande bara.
    Håller tummarna för bra resultat
    sajo0106 skrev 2012-09-04 16:10:41 följande:
    Jag tycker att mackorna är värst..... som en deg med pålägg som kommer upp... smaken är vidrig! :(
    Mackor älskar jag ;) speciellt lingongrova med ost eller bara vanlig polarkaka med smör *nomnom* och pizza....
    Men å andra sidan så spyr ju inte jag ;)
    Lilly Jk skrev 2012-09-04 18:24:29 följande:
    Men åååh, då är det ju jättedrygt!
    Lyssnade ju först på min egen och tyckte att det i magen lät annorlunda,
    fanns bara på precis ett ställe också.
    Nu vart jag ledsen. Är ju i vecka 15 (14+0) så det borde ju verkligen gå att hitta.

    Tycker man
    Det kanske var navelsträngen? hade en kombination av "woosh" ljudet och "tåg" ljud när vi hörde. din egen puls hör du ju lätt i ljumsken (jag brukar även hålla på halsen på mig själv för att jämnföra hastigheten när jag blir osäker) Lättast att hitta är när min sambo gör det, för han kommer åt från ett bättre läge och kan trycka ner lite mer,
    Alvii skrev 2012-09-04 18:59:49 följande:

    " rel="nofollow" target="_blank">

     

    sådär lät de när jag lyssnade! Fast svagare
    Ja så låter det för oss också, lite woosh/dunk
    Laliii skrev 2012-09-04 19:21:16 följande:
    Här kan ni höra hur vår bebis hjärtslag låter :) För er som undrade hur det hörs! Det är lite låg ljud, så försök och inte ha massa ljud omkring & höj volymen :) Gjorden denna precis lite snabbt! Hoppas det hjälper! 


    " rel="nofollow" target="_blank">

     
    Hur spelade du in? har inte testat än med min :P


    Och grattis till tvillingar och lyckade KUB test osv ;)
  • Erya

    Inatt hoppas jag att jag kan sova, 2 nätter i rad nu som jag bara har vänt och vridit mig... är nådigt trött men verkar inte kunna sova på nätterna, har sovit dåligt några veckor nu, men jag räknar med att det lär bli så de närmsta åren ;P

    Har börjat få ilningar/drag nu i svanskotan, eller skinkorna så att säga, samt ilningar i blygdbenet, inte så det gör hemskt ont, mer en obehaglig känsla.

    Har fortfarande ont i benen, höften och ryggen, var ok i söndags, men efter 2 timmars jobbande (jobbar ju med småbarn) så hade jag börjat få ont igen :(

    Hoppas jag kan fixa läkarintyg snabbt så jag kan bli omplacerad till en stor barns avdelning där det är mindre lyft och inte lika mycket va på golvet.

    Nu ska vi ut med hundarna, sen ska jag (förhoppningsvis) sova gott heeeela natten ;)

    Godnatt och sov gott

  • Erya
    Noliee skrev 2012-09-04 22:24:25 följande:
    Har också ont i svanken, höfterna och ner på skinkorna. Mest på höger sida just nu men det skiftar. Har haft lite ont i ljumskarna också. Känns som jag fått gå myrsteg idag och är så rädd att det är foglossning på gång redan. Jag har eget företag och kan inte vara sjukskriven så jag ber en bön om att det bara är tillfälligt.  Hoppas du också sover gott, får se hur det går med min rygg... 
    ♥ Gravid med första barnet ♥

    Usch ja, jag vill inte bli sjukskriven (iaf inte innan årsskiftet) nu blir det Alvedon och hoppas på sömn
  • Erya

    meh, hade citerat en hel hög, och svarat på citaten osv, sen så kom jag på att jag inte hade beställt biljetter till The Expendables 2 i helgen, så jag gjorde det....

    Kom tillbaka hit och skulle kopiera in alla citaten och så visar det sig att jag såklart har kopierat något helt annat :P


    Evsi skrev 2012-09-05 17:24:41 följande:
    kul med presentationstråd!

    Precis vart hos BM, det lilla hjärtat slog för fullt, vilken lättnad Hjärta
    nu kanske jag kan njuta av att vara gravid igen, underbart!

     
    Vad skönt Evsi :) njut nu ;)
    älskarlivet81 skrev 2012-09-05 17:27:09 följande:
    Idag fick jag tid till ul! Blir den 12/10!
    Jag fick tid den 15/10 (kommer vara 19+0 då) Jag ringde och frågade, eftersom jag inte hade fått någon tid hemskickad än

    Hoomlan skrev 2012-09-05 19:15:16 följande:

    Förresten tjejer nu kommer jag dra upp ännu ett sjukt samtalsämne (sist var ju om att spy haha) hur är sex livet för er? Har ni ökad sexlust, eller minskad? Era män vad har dom den samma eller minskad nu när dom vet om att det bor ett litet liv i magen?

    Sambon har minskad .. suck .. och på detta har jag ju så klart ökad haha! Vilket inte går jämnt ut alls!
    Tja vi har inte haft sex sen vi plussade, fast jag har drömt en j*dra massa sex drömmar ;) Lite myspys å "lek" har det blivit, men jag har väl inte varit direkt sugen eftersom jag har så ont i ryggen å benen. Dock så har jag nog ändå blivit mer sugen på ett sätt även om jag oftast är för trött å bara vill sova så fort jag kommer hem från jobb.

    I gengäld så kan jag inte sova på nätterna utan då piggnar jag till och kan mycke väl fundera på om jag ska väcka sambon (mitt i natten....) för lite sexande :P vet faktiskt inte om han hade blivit glad eller irriterad för jag väckt honom, så jag har inte vågat :P
  • Erya
    Noliee skrev 2012-09-06 18:48:17 följande:
    Jag har fått hem min doppler nu.
    Någon mer som har den från teknikmagasinet?
    Jag får den inte att funka, har tagit bort plasten på batteriet. Sen vrider jag upp volymen och hör då ett knaster som att den går igång. Men sen är det helt tyst i lurarna, inget prassel eller något ljud alls.
    Tror det står något om att en lampa ska lysa på den men ser ingen?

    Är sjukt oteknisk, haha...  
    Batteriet i vår var hel dött så vi köpte ett nytt batteri, man kan ta ut kontaktplattan, för att bättre kunna trycka fast batteriet. (Man kan testa om batteriet fungerar genom att sätta det mot tungan ;) pirrar det så är där ström, annars är den död)

    Där ska lysa ett hjärta om den är igång.

    Kolla så kontakten till hörlurarna är ordentligt i tryckt, annars pröva med andra hörlurar (tex handsfreen till mobilen eller dator hörlurar) fungerar inte det, så är den nog sönder, och då går du antinge till närmsta Teknikmagasinet, eller så får du reklamera den.

    Lyssnade på låten, fin text å blev helt lycklig när man lyssnar på texten och sen  när man hör hjärtljuden i slutet :D

    Idag var det en lååång dag på jobb. började 7.30 och kom hem 20.40 :P
    Hade vår årliga matfest (kulturfest) på förskolan, vilket vi vanligtvis brukar ha i slutet på maj, men eftersom en del av vår förskola brann ner då så boka vi om det till nu.

    Massa god mat från olika kulturer, och en riktigt trevlig kväll blev det. Dock är jag helt död nu :P

    Aja fredag i morgon sen är det vila i 2 dagar (om jag nu inte ska visa runt min kusins fru och hennes väninna som kommer och hälsar på i helgen från Colombia)

    Var även en sväng hos sjukgymnasten idag igen. Hon skrev ett intyg och rekomendation till min omplacering, och så ska hon prata med MVC läkaren och fixa ett läkarintyg till mig så jag kan ge chefen, så jag förhoppningsvis blir omplacerad till en storbarns avdelning, vill inte blir sjukskriven, men jag känner att min rygg och mina ben inte klarar mycket till i denna takten (är överrörlig och har svag muskulatur sen innan, och hög risk för att få besvär med foglossningen på grund av rörligheten jag redan har)

    Hoppas du får ett bra besked på moderkaks provet, håller tummarna för dig.

    Ja, lite vimsigt skrivit, men jag e som sagt väldigt trött :P


  • Erya
    sajo0106 skrev 2012-09-07 11:24:06 följande:
    Har ni funderat på hur ni ska göra med amningen? Ska ni helamma, delamma inte amma alls osv :)?
    Vill helamma (pumpa för att sambon ska kunna ta nätter ibland och så)
    harkrank skrev 2012-09-07 15:15:09 följande:
    Jag har en liten fundering kring tänder. Hur mår erat tandkött?

    Jag hade en tand som redan i somras började bli mörk och senare började även tandköttet ömma. Ett tag tyckte jag det gick tillbaka men nu för några dagar sen har det verkligen börjat se illa ut och end el av tandköttet börjar dra sig tillbaka så att tandens undersida börjar synas. Jag har fått en tid hos tandläkare nästa vecka, men känner mig lite stressad att det inte är tidigare.

    Anledningen att jag inte gått dit är att jag är så rädd för alla delade meningar kring vad man kan göra hos läkaren och ej. Hur är det med röntgen? Och bedövningar?
    Mitt tandkött blöder väldigt lätt nu, och jag har konstant dålig smak i munnen, så jag är beroende av tuggumi nu :P
    Det är ingen fara att gå till tandläkaren, bara säg att du är gravid.
    Hoomlan skrev 2012-09-07 16:06:41 följande:
    Förresten tjejer, vad vill ni göra med magen?
    Alltså för att förtydliga min fråga:

    Saker jag vill göra denna graviditeten:
    - Spela in bebisens hjärtljud (när man hör det tydligare)
    - Gipsavtryck på magen
    - Fotografering (inte bara vecka för vecka utan mysiga gravid bilder)

    Någon som vet något mer som man kan fylla på listan med? Bara fyll i listan om ni vill så försvinner inget inlägg bort bland mängden!
    Spela in hjärtljudet
    Fotografera

    Tja det e väl typ det jag vet just nu att jag vill :P tycker gipsavtrycket är lite, onödigt, vart ska jag göra av den sen typ :P
    Hade en bekant som gjorde det nu i slutet på hennes graviditet, och det var rätt fräclt, men som sagt, jag har ingen aning om vart jag skulle haft avgjutningen sen :D

    Nej nu blir det siesta för mig ;)
  • Erya
    sajo0106 skrev 2012-09-07 19:21:45 följande:
    Nej det var jag som sa att vi ska variera att amma och ge flaska och funkar det inte så tar vi det DÅ men så ser planen ut just nu! Det är din åsikt om att det känns fel, för mig känns det HELT rätt att göra så för oss! Som sagt jag sitter inte och dömer andra om hur dem ska göra så därför känns det som konstigt att man ska behöva försvara sig... jag har inga åsikter om hur andra gör för det är helt upp till var och en!
    Helt med dig där, idealet är att amma + pumpa så sambon kan mata ibland, eftersom jag säkerligen kommer behöva sova (och om marsianen är något lik hur vi var som spädbarn så kommer det vara en hungrig liten sak ;)

    Ikväll har jag förstått varför ni som kräker, inte tycker om bröd :P Skulle ge hundarna mat (hade precis ätit 4 fransbröd mackor) och står där och väger upp maten (färsk foder, luktar pyton ;)) när jag plötsligt börjar hulka mer å mer, springer in på toa, samtidigt som jag skriker till sambon att han får ge dem mat för jag måste spy :P

    Men nu sitter jag här å äter Dillchips, vilket jag avskyr bara lukten av (vanligtvis...) att lilla marsianen skulle ta efter sin far med att vilja ha dillchips, var jag minsann inte beredd på, men gott är det i alla fall :P
  • Erya
    älskarlivet81 skrev 2012-09-07 19:36:03 följande:
    Man kan sova även om man ammar.. Får passa på att sova på dagen när bebis sover. Det funkar ju framför allt om man inte har barn sedan tidigare :)
    Tja sova på dagen gör jag bättre än på nätterna, så det i sig är inget bekymmer ;)
    Men dock ska jag börja läsa vidare (skulle egentligen börjat nu men tänkte att jag jobbar fram tills bäbis kommer) nästa höst, och de dagar jag måste vara inne längre stunder är det bra om andra hade kunnat ge marsianen mat. Förutsatt att jag fortfarande änns ammar då...

    Men som sagt, det är vad jag känner å tycker nu, kan mycket väl ändras till att jag inte ammar alls, till att jag helt och hållet ammar, och inte pupmar, vem vet :)

    Huvudsaken är att bäbis får i sig mat, sen vilket sätt är struntsamma.
    Kan jag amma och bäbis får i sig tillräckligt så kommer jag amma, sen får man se hur mycket/hur länge, men helst vill jag undvika ersättning om möjligt, och i så fall när det behövs, pumpa.

    Jag hoppas att marsianen tar efter mig med dygnsrytmen, jag sov tydligen hela nätterna, så det behövdes ingen ammning då egentligen, fast det var ju på den tiden då bäbisen "skulle" ha mat var 4de timme, så mamma fick väcka mig :P Antagligen därför jag hatar att bli väckt nu :P värsta monstret om någon väcker mig :D
    linka skrev 2012-09-07 19:36:11 följande:
    Angående att överreagera känslomässigt: idag på jobbet skulle jag städa i en lägenhet efter en boende och när jag ska städa ur brunnen i duschen som är full av hår så får jag världens kväljning, det är millimeter från att jag verkligen kräks. Det bör tilläggas att jag annars är väldigt tålig och gör mycket äckel utan bekymmer. Hur som helst, jag blir så upprörd över att det är äckligt och över min extrem kväljning att jag börjar gråta. Haha pinsamt! Men det var ingen annan där så det vara bara mig själv jag skämdes inför.
    Jag känner samma, har vanligtvis inga problem som helst, men har svårt att byta bajsblöjor på vissa barn nu utan att jag nästan spyr, känns så hemskt. Tänker mest också på den stackars ungen som skulle råka ut för att fröken spyr när hon bytar blöja :P men än så länge har jag klarat mig, håller andan så gott jag kan och bytar i rally fart :P

    Men hundmaten... örk.... kunde inte gå in i köket efter heller för jag fick kväljningar igen :P

Svar på tråden Marsbebis 2013