• c89

    Fler kejsarsnitt-rädda?!

    Överallt så ser man trådar där alla är rädda över att föda vaginalt, men finns det någon mer som mig där ute som istället är livrädda över att en förlossning ska sluta i kejsarsnitt, oavsett om det är planerat eller akut?

    Jag lägger själv ingen större värdering i vad som är bäst och inte, eftersom att det finns risker med allt som rör att föda barn, men för min del är jag livrädd för att behöva snittas akut, att kanske behöva sövas ner och inte ens få träffa mitt nyfödda barn förrän efter några timmar, att få ännu ett stort, fult ärr över hela magen (har otroligt dåligt läkekött) och att kanske riskera komplikationer vilket gör det svårare att bli gravid sedan igen, eller som kanske medför en risk om jag blir gravid "för tidigt" igen efter den tidigare förlossningen (vi vill ha barn tätt).  

    Så, fler som mig som av olika anledningar istället är jätterädda för snitt och som bara hoppas att man ska få föda vaginalt, även om det gör ont och man kanske behöver så några stygn "där nere" istället?!

  • Svar på tråden Fler kejsarsnitt-rädda?!
  • blomkruka

    Jaaaaag! Har fött ett barn vaginalt och var beräknad till igår med tvåan. Det är min största skräck att det ska sluta med snitt (såklart förutom att det ska hända barnet något). Min bm blev väldigt paff när jag sa detta, jag spricker hellre från Ystad till Haparanda )

  • StarStruck

    Jag är mer rädd för att det blir ett KS än att föda vaginalt.
    Jag har opererat magen tidigare, bara tillhålsoperationer och det är små sår och det är så hemskt efteråt;/
    Vill inte ens tänka på hur det känns när hela magen har varit öppen och är igensydd. Usch!   

  • c89
    StarStruck skrev 2012-08-03 13:35:50 följande:
    Jag är mer rädd för att det blir ett KS än att föda vaginalt.
    Jag har opererat magen tidigare, bara tillhålsoperationer och det är små sår och det är så hemskt efteråt;/
    Vill inte ens tänka på hur det känns när hela magen har varit öppen och är igensydd. Usch!   
    Så tänker jag också! Gjorde en titthålsoperation med två snitt för att de misstänkte blindtarmen (vilket det tydligen ändå inte var så gjordes i onödan) och min navel är nu helt deformerad och har jättefult ärr lite längre ner på sidan av magen som troligen alltid kommer synas och vara fult där. Att riskera att få ett helt snitt över magen akut skrämmer skiten ur mig, haha!
  • c89
    blomkruka skrev 2012-08-03 13:31:37 följande:
    Jaaaaag! Har fött ett barn vaginalt och var beräknad till igår med tvåan. Det är min största skräck att det ska sluta med snitt (såklart förutom att det ska hända barnet något). Min bm blev väldigt paff när jag sa detta, jag spricker hellre från Ystad till Haparanda )
    Ja, lite så jag känner också. Inte för att det verkar så härligt att spricka rejält, men hellre att jag får några stygn än en "magoperation". Hoppas innerligt att inget ska hända med bebisen när det är dags så att snitt blir ett måste!

    Hoppas din lilla vill titta ut nu snart då och att allt går bra utan komplikationer! Solig 
  • Krambjörn

    Jag är själv rädd för ks,men har fått göra 2 urakuta samt ett planerat pga jag inte sist fick föda vaginalt pga 2 urakuta snitt och mina ärr har blivit fina.
    Finns både för och nackdelar med både k-snitt samt vaginal födsel 

  • MissMary

    Jag vill absolut inte ha kjejsarsnitt. Känns lite som en del hellre vill ha ks än föda vaginalt för att de är rädda för smärtan. Som om ett snitt i magen inte gör ont! När bedövningen släppt och såret är nytt, dessutom ska det läka under en tid som du vill njuta av med din nyfödda bebis. Inte ha ont och tänka på att såret kanske går upp om du gör si eller så. Nä fy jag vill inte göra snitt!

    Dessutom är jag alltför mycket av ett kontrollfreak och har en hemsk sjukhusskräck så att lägga mig där, bli bedövad och låta någon skära i mig - nejtack! Jag skulle få panik! Skulle de vara tvugna att söva mig skulle jag känna att jag har haft ännu mindre kontroll. Jag vill inte missa något när det gäller min kropp och min förlossning. Helst vill jag föda utan smärtlindring för att känna vad kroppen håller på med, känns inte alls bekvämt att inte ha den kontrollen. Men någon form av smärtlindrig blir det nog, bara inte epidural.

    Hoppas vi alla här slipper snitt :) 

  • c89
    MissMary skrev 2012-08-14 21:28:34 följande:
    Jag vill absolut inte ha kjejsarsnitt. Känns lite som en del hellre vill ha ks än föda vaginalt för att de är rädda för smärtan. Som om ett snitt i magen inte gör ont! När bedövningen släppt och såret är nytt, dessutom ska det läka under en tid som du vill njuta av med din nyfödda bebis. Inte ha ont och tänka på att såret kanske går upp om du gör si eller så. Nä fy jag vill inte göra snitt!

    Dessutom är jag alltför mycket av ett kontrollfreak och har en hemsk sjukhusskräck så att lägga mig där, bli bedövad och låta någon skära i mig - nejtack! Jag skulle få panik! Skulle de vara tvugna att söva mig skulle jag känna att jag har haft ännu mindre kontroll. Jag vill inte missa något när det gäller min kropp och min förlossning. Helst vill jag föda utan smärtlindring för att känna vad kroppen håller på med, känns inte alls bekvämt att inte ha den kontrollen. Men någon form av smärtlindrig blir det nog, bara inte epidural.

    Hoppas vi alla här slipper snitt :) 
    Ja, jag känner likadant. Vet att jag efter en titthålsoperation var handikappad i över en vecka. Kunde inte stå upp mer än 5min i sträck i nästan två veckor för att det gjorde så ont och magen var så svullen. Fick gå och hålla in magen med händerna för att det inte skulle dra i stygnen/ärren. Inte så jag föreställer mig första tiden med vår bebis. Nog för att det lär göra ont och svida om man behöver sy nertill också, men hellre att sitta på en kudde första veckan känner jag. 

    Likaså håller jag med dig om kontrolldelen. Kejsarsnitt känns i min värld som om man blir bestulen på förlossningen. Man är ju helt i läkarnas "våld" och kan inte direkt påverka något själv. Det kan nog vara där lite av min rädsla ligger faktiskt när jag tänker efter.
  • Zanzie

    Jag kommer med stor risk tvingas till snitt pga en föreliggande moderkaka och JAG VILL INTE!!!

    Framförallt vill jag inte ligga vaken med ett skynke framför ansiktet samtidigt som någon skär upp min mage och rotar i mina inälvor. BRRRR!!!

    Sen vill jag verkligen inte vara med om smärtan efteråt. Skitont under förlossningen var ju så klart jobbigt, men det är väldigt begränsad tid och INNAN bebisen kommer. Inte efter. Sen kan man ju ha rätt ont efter en vaginal förlossning också (mina stygn gick upp och det gjorde rejält ont där nere i någon vecka), men det är nog inte hälften av ett strulande snitt.

    Slutligen känner jag mig på något sätt snuvad på den häftiga upplevelsen. Det låter kanske lite knäppt, men förlossningen med min dotter var verkligen hur häftig som helst även om jag så klart hade ont delar av tiden. Och kicken av att föda barn var rätt speciell. Jag var jätteledsen efter förlossningen för att jag troligen inte skulle få uppleva det igen (oddsen för att jag skulle bli gravid igen var inte bäst, då första barnet kom efter 9 ivf) och nu blev jag gravid, men drabbad av ett moderkaksfanstyg på fel plats.

    Så jag ska nog be om aurorasamtal inför snittet om det blir så, så att jag åtminstone kan få mer information om snittet innan. För som det är nu känns det inte bra alls.

  • MissMary

    Precis! Det känns som man blir snuvad på sin förlossning. När man planerar att bli gravis och få barn räknar man ju med att föda fram barnet. Vid ett snitt är det ju nån annan som förlöser barnet och man själv får inte vara med... Lite så känner jag! Fast detta är mitt första barn så har ingen erfarenhet av varken snitt eller vaginal födsel. Och även om det kommer göra ont så säger ju alla att det är en häftig upplevelse och att det absolut är värt det. Plus att man har smärtan innan och under födseln inte efter när man vill vila och njuta av sin nya familj.

    Zanzie, jag hoppas verkligen att du ska slippa snitt!! Men det kanske inte är troligt. Om det inte är troligt så hade jag gjorrt allt för att förbereda mig. Gå på samtal, läs böcker och samla information då känner man sig mer förberedd och som om man har mer kontroll trots den absurda situationen! Och grattis till graviditeten :) Grattis till båda förresten. Har själv gjort ivf och är så enormt lycklig och tacksam nu :) Blev ni gravida på egen hand nu med nr? Helt fantastiskt isåfall! Helt fantastiskt oavsett. Grattis!!

  • Zanzie

    Egentligen är man (eller i alla fall jag) ju lite knäpp kring det där med förlossningen och tiden närmast den när man är gravid och det är aktuellt. Då känns det ju livsviktigt att förlossningen och tiden däromkring blir perfekt, men i verkligheten är det ju inte den tiden som är den viktiga. Det är ju hela tiden och livet med barnet och de där veckorna är några veckor av en livslång relation.

    När jag tänker på det är nog det som skrämmer mig mest att operationen och smärtan efteråt ska störa bandet till barnet. När dottern kom så kom ju en extrem, nästan overklig kärlek väldigt snabbt och jag är nog rädd för att det på något sätt ska bli stört av att jag ska gå igenom en operation jag är livrädd för och ha massa smärta.

    Grattis själv MissMary! Spontant uppkomna graviditeter är nog tyvärr inget som någonsin kommer hända mig, utan vi hade turen att bli gravida på vårt andra ET under syskonverkstaden. Första vändan hann vi göra 9 ET med totalt 13 till synes fina embryon innan det tog sig, så både vi och läkarna var rätt misstänksamma mot att det skulle finnas någon annan märklig faktor som gjorde att vi hade svårare än normal-IVFare. Runt 90 utplockade ägg ska liksom ge mer än 1 barn rent statistiskt. Nu i efterhand tror vi att vi nog bara hade extrem otur första gången.

    Moderkakan har fortfarande möjlighet att masa på sig, men i vecka 20 fick jag 50% chans för att det skulle hända och nu i vecka 25 ligger den fortfarande för ordentligt. :/

  • blomkruka

    Jag slapp iaf snitt nu med, födde en tjej vaginalt inatt

  • MissMary

    Grattis blomkruka!! Framförallt till lilltjejen men även att du slapp snittas :)

    Tack, Zanzie:) Ja det låter som en otrolig otur. Skönt att det gick fortare andra gången... det tar ju på krafterna om man säger så. Och ekonomin. Vi gjorde två fulla ivfbehandlingar och et FET som tog sig. Bebis kommer i februar och jag har precis idag faktiskt gått in i vecka 13, så det tolv första är passerade! Men allt känns så overkligt fortfarande!  

  • UmmAminah

    Jag har en vaginal fl o ett ks i bagaget.. o jag är väldigt bekymrad nu för 3e fl. Är på en veckas övertid o bebis är av den större utgåvan 4.5-5 kg.. är super skraj att det ska sluta med att dom säger att pga mitt gamla ks är det tryggare att snitta igen eller det ännu värre.. .att det blir akut snitt för att ungen fastnar... :S
    Har läst att man helst undgår en igångsättning efter ks pga bristnings risken.. ska till bm idag o fråga om detta...
    lycka till allihop...


  • c89
    blomkruka skrev 2012-08-14 23:43:05 följande:
    Jag slapp iaf snitt nu med, födde en tjej vaginalt inatt
    Grattis! Solig

    ____
    Jag har väl egentligen inget att oroa mig för, moderkakan ligger bra, mamma har bara fött vaginalt utan problem osv och jag bör inte ha några större svårigheter med att föda vanligt, men man vet ju aldrig så det är ju lika bra att läsa på och kunna lugna sig. Även om jag inte blir så lugnad Tungan ute

    Hoppas verkligen att vi ska få slippa det, du också Zanzie, annars får vi hoppas att du får bra hjälp, stöd och information om det hela och att du inte ska få några vidare komplikationer av det.

    Bara faktumet att mitt läkekött är värdelöst och att ärr vägrar försvinna från min kropp så känns ju inte ett stort kejsarsnitt heller som något jag vill föreviga på min kropp också... Obestämd
     
  • annanen

    Jag är också mer rädd för snitt! Är i v 29 med mitt första barn och har en något hjärtformad livmoder (medfödd missbildning) som tydligen kan medföra att barnet får svårare att vända på sig tidigare än normalt. Om barnet råkar vara vänt åt rätt håll då är det ju inga problem, men det kan också fastna i säte... Så jag håller alla tummar och tår för att lillan tycker att huvudet ner är en skön ställning och fastnar så innan hon blir för stor så att jag slipper vändningsförsök och risk för kejsarsnitt! (Tydligen är inte många BM så pigga på att förlösa barn i säte eftersom det kräver någon speciell manöver från deras håll vad jag har förstått, och många känner sig osäkra på det, så då rekommenderar de hellre snitt...)
    Denna missbildning gick även hela vägen ner i slidan, så jag genomgick en operation för snart 4 år sedan då de klippte upp en skiljevägg som jag hade i slidan (jepp - jag hade två hål där nere innan!!) så min slida är inte rund, utan timglasformad och kantad av ett långt ärr... Gynekologen sa att det inte kommer vara något hinder för att föda vaginalt, men jag är rädd att allt spricker upp ändå... :P
    Hursom tar jag hellre det än kejsarsnitt!

    Jag har också sajkat upp mig så mycket inför förlossningen att det skulle kännas som varldens anti-klimax om det blev snitt... jag gick en yogakurs, läser "Föda utan rädsla" och försöker lära mig slappna av... Jag vill bara föda mitt barn och att allt ska gå bra!

  • 3 barns mamma84

    Inte gravid än men varit gravid 4 ggr men 3 barn och hmm jag e SPUER RÄDD för snitt o vagnalt !!!


    ♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥
  • lillemmy

    Min största räddsla är kejsarsnitt.. BF+11 idag och kommer nog gå gravid tills ja blir igångsatt och då är de större risk för akut kejsarsnitt... hjälp...

  • MissMary
    lillemmy skrev 2012-10-04 18:28:22 följande:
    Min största räddsla är kejsarsnitt.. BF+11 idag och kommer nog gå gravid tills ja blir igångsatt och då är de större risk för akut kejsarsnitt... hjälp...

    Hoppas bebis väljer att titta ut på egen hand nu snart :) Men du kan ju ha tur om du blir igångsatt och allt funkar bra. Du får berätta hur det gått sen. Spännande att det snart är dags!! Är det första barnet? Lycka till!!
  • c89
    lillemmy skrev 2012-10-04 18:28:22 följande:
    Min största räddsla är kejsarsnitt.. BF+11 idag och kommer nog gå gravid tills ja blir igångsatt och då är de större risk för akut kejsarsnitt... hjälp...
    Ja, så känner jag också. Har BF imorgon och jag är bara mer och mer rädd för att jag ska gå över så pass så att det blir igångsättning. I släkten är det inte ovanligt att gå över mer än två veckor, men är ju lite oklart om det är ärftligt eller inte. 
    Här sätter dom igång en på BF+17 och mamma har legat på 15, 16 och 17 dagar över tiden med mig och mina systrar men jag hoppas slippa det.
    Skulle få hinnsvepning av BM på tisdag om det inte kommit igång då. Hellre det än regelrätt igångsättning, just pga det med ökad risk för kejsarsnitt Obestämd 
Svar på tråden Fler kejsarsnitt-rädda?!