• Anonym (L)

    Sexuellt övergrepp som barn grov ångest av alkohol?

    Får du någon behandling för din ångest? Om inte så se till att få det! (Kontakta t.ex. din vårdcentral för att få veta hur du går till väga) Särskillt som du snart ska bli mamma så kan det vara bra att få lite extra stöd. Graviditeten och framför allt spädbarnstiden kan ju vara mycket omtumlande och orsaka depression även hos den som tidigare varit helt psykiskt stabil.

    För övrigt verkar det som att du egentligen vet mycket väl att du inte legat med någon annan än din sambo och att barnet är hans. Men dina "hjärnspöken" försöker övertyga dig om något annat.

  • Anonym (L)
    Anonym (stina) skrev 2012-08-04 17:18:25 följande:
    Nej .. jag har aldrig riktigt tagit den på allvar för jag bara trott det var sk "bakisångest" men inser nu att det verkar som den har en koppling med mina tidigare övergrepp..
    Jag funderar på att ringa dit måndag.. men jag vet bara inte.. detta hände ju för över 20 år sedan .. :(

    Du skriver precis som mina vänner säger till mig.. :-/ jag önskade bara så jag kunde tro på det själv.. det är ju helt vansinnigt att tänka som jag gör.. vilket gör mig ännu mer ledsen och jag känner mig verkligen som ett psykfall.. 

    Det är inte säkert att du fått ångest p.g.a. just övergreppen. Tyvärr är det fullt möjligt att drabbas av ångest utan att ha några nämnvärda trauman i bagaget (jag är själv ett exempel på det...).

    Men hur som helst så tycker jag det verkar bäst att du får prata med en psykolog så att du slipper bära det här (ångesten såväl som minnet av övergreppen) ensam. Och som Wimlan skrev ovan så finns det ju faktiskt goda chanser att du ska få bukt med dina problem!
Svar på tråden Sexuellt övergrepp som barn grov ångest av alkohol?