• sörjer

    Distansarbete (IT)

    Undrar om det är någon här som har erfarenhet av att jobba på distans med t.ex programmering.

    Vi har tankar på att flytta ifrån storstaden till en småstad/landet men det hänger på att i alla fall jag kan fortsätta jobba med programmering (för närvarande java). Det finns ett fåtal personer på mitt nuvarande jobb som jobbar från andra orter så det är inte helt omöjligt att jag skulle få göra det också om jag vill men jag har inte vågat ta upp det med chefen innan jag vet säkert att det är dit jag vill..

    Det jag är mest orolig för är att jag ska tappa arbetslusten av att inte ha ett fysiskt kontor att åka till varje dag. När jag jobbar hemifrån tycker jag att jag får mindre gjort än i vanliga fall eftersom ingen tittar på om jag slösurfar lite men det kanske inte är lika lockande att surfa på annat än jobb om man är ensam varje dag och inte kan ta igen prestationen resten av dagarna? Jag har nästan inte haft något annat socialt utbyte utom närmaste familjen under tiderna jag varit föräldraledig utan att det känns jobbigt så den biten kanske jag klarar av, det är mest motivationen att prestera som jag oroar mig lite över. Har alltid varit över medel enligt cheferna jag haft och vill såklart inte tappa i produktivitet om jag är hemma hela tiden.

    Någon här som har erfarenheter av att jobba på distans? Dåliga eller bra, jag vill veta så mycket som möjligt. Är det verkligen så ovanligt att jobba med IT på distans som det verkar när man har läser jobbannonser? Jag är konsult i bakgrunden och där satt alla i Sthlm och jobbade varje dag även om man inte satt ute hos kunden direkt.

  • Svar på tråden Distansarbete (IT)
  • Vinterankan

    Jag jobbar inte på distans men mycket hemifrån. Också inom IT men inte programmering utan "längst ut" i systemet jag arbetar med. 

    Från början när jag jobbade så åkte jag alltid till kontoret för att jag tyckte det var svårt att få något gjort hemma, satt bara och kollade på tv typ. Men nu jobbar jag mycket hemifrån och det funkar jättebra. Så länge man har saker att göra så gör man ju dom oavsett om man är på kontoret eller hemma. Blir faktiskt effektivare hemma för då sitter jag helt ifred i min egna lilla värld och glömmer bort allting annat. 

    På vårt företag är det många som jobbar på distans och framförallt de som är duktiga på programmering jobbar mycket hemifrån då de ofta jobbar mer självständigt än vi andra som samarbetar mer. Finns en hel del personer som man aldrig sett och de betraktas inte på något sätt som konstiga, arbetsskygga eller ineffektiva. Snarare så att det går "rykten" om hur de sitter och jobbar hela nätterna och aldrig är lediga.  

  • Detay

    Jag jobbar som it-konsult och har jobbat distans en del. Ibland har det funkat bra men inte alltid. Man kan lätt tappa koncentrationen och få för si att plocka med annat.

    Kolla om det finns några företag med uppdrag närmare dig. Finns en tjänst avsedd bara för IT- konsulter.
    Spotahead.se heter den. 

  • singelmamma75

    Jag har jobbat mycket hemifrån som programmerare på mitt förra jobb.

    Fördelarna är att jag slapp stressa på morgonen och slapp stressa till dagis för att hämta barnen. Jag kunde göra lite snabba småsaker som inte tar så lång tid som att stoppa i en maskin tvätt medan jag jobbade. Guld värt att ha sådana saker fixade på dagen innan barnen kommer hem.

    Jag fick betydligt mer gjort när jag jobbade hemma eftersom jag inte blev så störd av kollegerna. Var jag på kontoret kom det ganska ofta kolleger och frågade om diverse saker och ville ha hjälp med diverse saker. Det är lättare att slinka in på någons kontor än att ta telefonen och ringa om saker. Jag hade disciplin när jag jobbade så jag jobbade utan att slösurfa och göra andra saker men sådant beror mycket på ens egna egenskaper.

    Nackdelen är det sociala umgänget. Det är enormt tråkigt att alltid vara hemma, att inte byta miljö och inte ha kolleger att snacka med.

    Nu har jag bytt jobb då jag ville ha ett jobb närmare hemmet så att jag kan åka och jobba istället för att vara hemma samt för att ha nära hem så jag slipper för mycket stress till och från jobb, dagis mm.

    Anledningen till att du inte ser så många jobbannonser där man kan jobba hemifrån beror nog till stor del att i början av en anställning så vill man ha koll på personalen, dvs kolla vad de kan och hur de jobbar samt att oftast är det mycket att sätta sig in i början av en anställning.

  • Neelah

    Jag har jobbat hemifrån i några år (inte inom programmering, men ändå datorjobb) och tyckte att det gick okej - till jag skaffade kontor! Jag ökade min effektivitet med 150 % när jag började jobba på kontoret och insåg att det tog väldigt mycket tid från mitt jobb att "bara" sätta på en maskin tvätt, plocka in disken, laga lunch, hänga tvätten, sätta på en ny maskin disk...


    Följ dina drömmar var de än leder
  • singelmamma75
    Neelah skrev 2013-02-12 19:28:04 följande:
    Jag har jobbat hemifrån i några år (inte inom programmering, men ändå datorjobb) och tyckte att det gick okej - till jag skaffade kontor! Jag ökade min effektivitet med 150 % när jag började jobba på kontoret och insåg att det tog väldigt mycket tid från mitt jobb att "bara" sätta på en maskin tvätt, plocka in disken, laga lunch, hänga tvätten, sätta på en ny maskin disk...
    Det beror kanske på person och hur pass medvetet man planerar det man gör utanför sitt arbete. Jag ägnade max 15 minuter under dagtid att sätta på tvättmaskin, diskmaskin och dylikt. Sedan efter jobbet när jag hämtat barnen så hjälptes jag och barnen åt att hänga tvätt mm eftersom de ändå tyckte det var kul plus att vi fick umgås samtidigt. Det gäller att medvetet välja att göra endast snabba saker under arbetstid.
  • Neelah

    Jo, jag var väldigt trött på att vara ensam hemma hela dagarna också, så att jag jobbade ineffektivt kan ju bero på att jag inte var lika motiverad. Det gäller att ha disciplin när man jobbar hemifrån.
     


    Följ dina drömmar var de än leder
  • Renny
    Disciplin hemma först och främst, ibland är det svårt att koncentrera sig. Jag kan inte heller förstå varför de flesta går till hemmakontoret.
Svar på tråden Distansarbete (IT)