• Anonym (Behöver hjälp...)

    Mår väldigt dåligt över det här:

    Hej! För att göra en komplicerad historia kort; Jag och min sambo träffades 2001, jag flyttade in i hans bostadsrätt 2003, 2005 köpte vi ett hus tillsammans utan att skriva samboavtal, 2007 föddes vår son. 2008 separerade vi för att jag upptäckte att han var otrogen och han köpte ut mig. 2010 blev vi tillsammans igen. Jag har sen dess varit inneboende i hans hus. Nu vill vi skaffa ett syskon till vår son, men först ska jag "köpa" in mig i huset igen. Jag vill ju att det hela ska fördelas som om vi vore gifta och det tyckte han också efter en viss tids bearbetning men nu har han ändrat sig... Eftersom vi har barn och planerar fler så tycker jag att det förstnämnda är det enda rätta. Jag mår jätte dåligt över detta och desto sämre då våra vänner nu är gravida med andra och tredje barnet... Hur ska vi göra? Har ni några förslag?

  • Svar på tråden Mår väldigt dåligt över det här:
  • Gerd parterapeuten

    Hej!

    Det finns dels en juridisk fråga, dels en psykologisk.Eftersom ni separerat tidigare kan det finnas en rädsla att det inte skall hålla denna gången heller och därför kanke det blir ett hinder att satsa helt och fullt på er relation. Det är bra om ni tillsammans kan prata om era drömmar men också era farhågor för framtiden. Det stärker förhållandet. Därefter rekommenderar jag er att träffa en jurist som kan hjälpa er att se juridiska konsekvenser av olika alternativ. Ni satsar ju nu på ert förhållande och då behöver ni verkligen vara överens om en lösning som blir trygg och bra för er båda. Annars finns risk att det ställer till med problem i er relation. Ta verkligen tag i detta nu!

    Hälsningar
    Gerd    

Svar på tråden Mår väldigt dåligt över det här: