• Anonym (Trött)

    Jobbigt med sömnen

    Jag är ensamstående med två ungar. Min dotter blir 3 i oktober. Hon har alltid sovit bra, lätt för att somna och har sen sovit hela natten. Jag och pappan separerade för ett år sen snart och då började hon sova sämre (inget konstigt alls förstås) och jag jobbade mig igenom den perioden. Sen började det gå bra igen. Jag och barnen började få rutiner som fungerade, vi började komma vidare och hon började sova igen. Sen kom sommaren och semestern. Barnen var hos pappan i två veckor och efter det började allt om igen.

    Hon är svår att få att somna. Just nu somnar hon oftast i soffan bredvid mig, jag har iofs inget emot det men det är så mycket som stör henne och hon somnar sent (igår somnade hon inte förrän 21 och vi går upp vid 6.30). Jag har försökt att ligga intill henne i sängen men då ska hon bara klättra på mig och får panik för att hon förstår att hon ska sova nu.

    Sen vaknar hon på natten. Antingen ligger hon bara och skriker och vill att jag kommer eller så går hon upp till mig. Om det vore ibland är det en sak men varje natt. Sen ligger hon och sparkar och klättrar på mig resten av natten.

    Själv går jag hos en kurator nu pga en massa oro och allt det här gör att jag har jättesvårt att somna, jag är så trött så jag håller på att falla i bitar. Orkar inte med mitt jobb längre utan har hoppat över massor med jobb för att ligga hemma och bara glo för jag är så trött så jag orkar bara inte. Skulle bara hennes sömn funka skulle det verkligen underlätta så jag kan få sova när jag väl somnat men nu när hon vaknat börjar jag om igen och ligger och kan inte somna om. Vissa nätter får jag bara 3 timmars sömn...

    Jag vet inte hur jag ska göra. Jag har försökt att sitta bredvid och hålla på henne men så fort jag släpper vaknar hon och skriker att hon vill gosa. Jag har försökt att lägga mig hos henne men samma sak. Jag har försökt att låta henne skrika lite men hon kommer bara upp och vrålar (vilket jag förstår, det skulle jag också göra om någon ignorerade mig).

    Kan någon tipsa mig hur man får en liten tjej att sova hela nätterna? Innan jag går under fullkomligt. Dom helger jag är barnledig (pappan har vh) sover jag bara... Jag känner mig jätteego som bara tänker på mig själv men just nu är jag ingen bra mamma till något av mina barn, jag måste få sova.

Svar på tråden Jobbigt med sömnen