• Anonym (osäker flickvän)

    Kan en man mogna/förändras så mkt efter 30 årsåldern?

    Hej! Jag skriver här för att jag är allmänt förrvirrad ang mina känslor och min pojkvän. VI har varit ihop snart 9 mån, föll bland annat för hans charm, värme, humor. Han är en väldigt impulsiv  och ganska omogen känslomänniska som har strulat till det för sig bla gällande ekonomi och hälsa. När jag hör hur han har betett sig i vissa situationer- slösat pengar osv så har jag svårt att förstå honom. Det har varit flera tillfällen under vår tid som vi har pratat och pratat men jag fortfarande inte riktigt förstått hur han har resonerat. Vissa saker har han förklarat med att han bara har förträngt dem.
    Jag har väldigt svårt att bli kär men har känt starkare känslor för honom än för ngn annan tidigare. Jag känner nu att mina känslor svalnat lite och fastän jag fortf har starka känslor känner jag mig förvirrad om jag ska fortsätta i relationen och om vi har ngn framtid.
    Jag tycker han kan bete sig så väldigt omoget ibland, när han resonerar om vissa saker: värderingar osv, och i större frågor som påverkat hans liv negativt tidigare. Vi har mycket olika uppväxter och umgänge omkring oss. Jag är rädd för att binda mig till en man som jag senare har svårare att lämna ifall det känns svårt att fortsätta då...
    Jag har förklarat situationen för honom och han vill verkligen att jag ska ge honom lite tid att försöka mogna/rätta till saker i sitt liv. Vi ses inte just nu men pratar mkt på telefon och jag försöker reda ut mina känslor. I nuläget tänker jag att jag tar en dag i taget och ger honom lite tid medan jag funderar.

    Det jag gärna tar emot tips på är om en sån här kille som jag har beskrivit kan mogna inom de viktiga områden som värderingar, moral osv. Just nu är han väldigt motiverad men om ngra år, om vi får en svår period, då kanske han går tillbaka till gamla mönster...
    Tack för er hjälp/K

  • Svar på tråden Kan en man mogna/förändras så mkt efter 30 årsåldern?
  • Tommy parterapeuten

    Hej
    Alla mognar med åren även din partner. Vissa kan emellertid ha svårt att ta ansvar på ett sätt som innebär att inte går vidare i livet. Det behöver inte vara fel men kan försvåra stabila relationer. I ert fall kan jag fundera över det faktum att han tycker själv att han ska förändra sig och att du sk ge honom tid. Om ni ska gå vidare på ett sätt som fördjupar er relation bör han också bli mer intresserad av dig och börja ta mer ansvar. Det är inte du som ska tala om för honom hur han ska förhålla sig samtidigt som du kanske får enkänsla av att det är du som "fostrar" honom. Det är bra att du är tydlig med dina behov.
    Hälsningar
    Tommy 

Svar på tråden Kan en man mogna/förändras så mkt efter 30 årsåldern?