• ramsylina

    3 grav igångsättning - när

    Jag ska få igångsättning pga förlossningsrädsla.

    Det är min tredje förlossning, första kom på bf och andra bf+3. Nu undrar jag när det är lämpligt att få igångsättningen egentligen?

    När det hade gått 38 fulla veckor var jag på koll, då var tappen mjuk men inte helt borta som jag förstod det. Läkarn sa nåt om att det gick att få in ett finger, vad det nu betyder.

    Nu ska jag på koll om några dagar igen. Frågan är när jag borde bli igångsatt? Eftersom jag är rädd känner jag mig ju inte så motiverad att tjata till mig en igångsättning, men jag förstår ju att ju närmare bf jag kommer desto större är risken att det sätter igång av sig själv (och det är just det vi vill undvika genom igångsättningen).

    Så, vad tror ni? Är det dumt att vänta till dagarna innan bf? Har bf 6 sept....

  • Svar på tråden 3 grav igångsättning - när
  • Qliana

    Ingen aning tyvärr. Ska själv in på igångsättningsbedömning på måndag 38+0 för 3:e barnet.

    2:à barnet fick jag göra två bedömningar och blev igångsatt 39+1 eftersom det var först då jag öppnat mig 2 cm.

  • ramsylina

    Hmm.. Men du som gjort detta innan - de väntar väl helst tills det är öppet nån cm? Kanske inte mycket för mig att säga annars, jag vill ju ha en smidig igångsättning och då är det väl bäst att vänta tills de tycker att det är på g, även om det innebär viss nervositet för att det ska dra igång på egen hand. Bara det att det gick så himla fort förra gången, när det väl var dags.....

  • mysmamman84

    jag är exakt lika dan som du ts jag ska också in på bedömning på måndag för att kolla har blivit igångsatt alla mina gravideteter. Men så fort tappen är mjuk och klar så sätter dom igång än..


    Wictor 17/1-03 Carl 18/10-04 Caroline 22/5-07 Gabriel 18/7-11
  • Flisan79

    Gick igenom EXAKT samma sak för ett år sedan precis. Hade bf 4 sep . Jag gick på koller från v 38. Hade som du då halvt utplånad tapp och öppen för ett finger.
    Den 28 aug åkte jag in pga vad som visade sig vara förvärkar. Status var fortfarande ca ett finger men tror nästan hela tappen var utplånad. Skulle på koll den 29 aug men hade inte så höga förväntningar då. Men...då var tappen helt borta och jag var öppen tre cm så vi körde på samma dag. Tösen föddes alltså den 29 aug.

  • Flisan79

    Och TS, det var min bästa förlossning trots att jag inte han med min bäckenbottenbedövning som jag skulle ha haft vis utdrivningen

  • Qliana

    Till mig sa de att de helst ville att det skulle vara lite öppet, så de kunde föra in en bard-kateter. Jag vet att det går att sätta igång redan innan, men någon gel som ska mjuka upp, men risken är då lite större att kroppen inte vill.. Jag hade dock inte problem med någon snabb förlossning, utan min första tog 7 dagar....

  • ramsylina

    Flisan79: skönt att höra att du är nöjd när vi haft det så lika, behöver alla positiva tankar jag kan få ;)

  • Flisan79

    Ska de få Eda innan de sätter igång? Kan rekommendera det. Första timmarna efter hinnorna togs satt jag och mannen i tv-rummet och kollade på film . Jag vankade dock av och an en del för att öka på förloppet men det var väldigt avslappnat.

  • ramsylina

    japp, planen är att jag ska få eda:n först för att bli garanterad att d funkar, förra gången var d en kass läkare som misslyckades med att sätta den o sen gick det så fort o blev kaos alltihop...

Svar på tråden 3 grav igångsättning - när