• Libra1

    Obduktionssvar?

    Hej!
    Vi fick reda på att vår dotter inte längre levde när jag var i vecka 22. Den 10 juli föddes hon. Vi valde att göra en obduktion då vi inte vet vad som kan ha hänt. Alla ultraljud har sett jättebra ut så det kom som en stor chock 2 veckor efter rutinultraljudet.

    Har någon varit med om samma?

    Hur lång tid tog det för er innan ni fick svaren? Idag har det gått 2 månader. Vet inte riktigt vart jag ska vända mig då barnmorskan som hjälpte oss vid förlossningen inte vet så mycket om vad som händer efteråt. Känner att jag inte riktigt vågar ringa för är rädd för att få något hemskt svar. Tittar nervöst i brevlådan varje dag.

    Eftersom vi inte valde att ha en minnesceremoni innan gravsättningen i minneslunden så har den inte blivit gjord ännu. Någon som vet hur lång tid det här kan ta? Jag vet att jag kanske borde ringa begravningsbyrån och kolla igen men det känns så jobbigt.

    Tackar på förhand!

     


  • Svar på tråden Obduktionssvar?
  • Lindsey Egot the only one

    Ring sjukhusets växel och be dem koppla dig till obduktion.

  • Ellia73

    Idag har det gått 12 veckor sedan vi avbröt graviditeten och vi har inte hört någonting angående obduktionen. Den här veckan tänker jag ringa och fråga vad de sysslar med. Jag har fått ett direktnummer till den barnmorska vi hade kontakt med inför aborten. Hon var väldigt hjälpsam i samband med att vi fick svaret på fostervattenprovet.... även där var det ingen som hörde av sig med något svar utan jag fick själv ringa och jaga på. Det tog en månad innan vi fick det svaret. Tyvärr är det nog bara att acceptera att sådana här ärenden inte prioriteras inom sjukvården.

  • Lindsey Egot the only one

    När min dotter dog (självmord förvisso) så fick vi ringa rättsmedicinsk. De kontaktar inte alla anhöriga utan vill man ha svar får man ringa och begära ut obduktionsprotokollet. Hoppas ni får hjälp!

  • Libra1
    Ellia73 skrev 2012-09-10 17:03:37 följande:
    Idag har det gått 12 veckor sedan vi avbröt graviditeten och vi har inte hört någonting angående obduktionen. Den här veckan tänker jag ringa och fråga vad de sysslar med. Jag har fått ett direktnummer till den barnmorska vi hade kontakt med inför aborten. Hon var väldigt hjälpsam i samband med att vi fick svaret på fostervattenprovet.... även där var det ingen som hörde av sig med något svar utan jag fick själv ringa och jaga på. Det tog en månad innan vi fick det svaret. Tyvärr är det nog bara att acceptera att sådana här ärenden inte prioriteras inom sjukvården.
    Förstår inte varför det ska ta så lång tid. Fostervattenprovet har vi inte heller fått svar på. Vi ska få träffa en läkare när svaren är klara. Det är väl tyvärr så att det inte prioriteras. Berätta gärna vad du får för svar. De sa 6-8 veckor till mig. Nu har det gått 10. :-/
  • Libra1
    LindaEfraim skrev 2012-09-10 17:14:06 följande:
    När min dotter dog (självmord förvisso) så fick vi ringa rättsmedicinsk. De kontaktar inte alla anhöriga utan vill man ha svar får man ringa och begära ut obduktionsprotokollet. Hoppas ni får hjälp!
    Tack! Vi har blivit lovade att få ett svar och även få träffa en läkare när svaren är klara. Det för att vi ska våga oss på en ny graviditet och för att man vill veta vad som kan ha hänt.
  • Ellia73
    Libra1 skrev 2012-09-10 17:29:21 följande:
    Tack! Vi har blivit lovade att få ett svar och även få träffa en läkare när svaren är klara. Det för att vi ska våga oss på en ny graviditet och för att man vill veta vad som kan ha hänt.

    Samma här! Vi har också blivit lovade att få träffa läkaren för en genomgång av vad de hittat under obduktionen. De sa att det kunde ta upp till 8 veckor, sedan skulle vi bli kallade. Nu har det gått 12 veckor.
  • Libra1

    Det kan ju ha med sommaren och göra. Semestrar och så. Vi får avvakta lite till. :-/

  • Lindsey Egot the only one

    Jag hade ringt! Det kan ju vara så enkelt att det blivit glömt. Hoppas ni får svar om att det är ok att pröva att bli gravid igen och att det inte ska vara något genetiskt. Kram

  • Regnig måndag
    Libra1 skrev 2012-09-10 17:27:19 följande:
    Förstår inte varför det ska ta så lång tid. Fostervattenprovet har vi inte heller fått svar på. Vi ska få träffa en läkare när svaren är klara. Det är väl tyvärr så att det inte prioriteras. Berätta gärna vad du får för svar. De sa 6-8 veckor till mig. Nu har det gått 10. :-/
    En "vanlig" obduktion kan ta en månad att göra i storstäderna eftersom köerna är långa. Jag gissar att det har med saken att göra samt att det efter det ska klaffa med en läkartid. Ring och hör efter så att det inte glömts någonstans på vägen.
    Jag har inte betalt för att vara snäll!
Svar på tråden Obduktionssvar?