• Anonym (irriterad)

    Tänker lära mina barn ett eget språk!!!

    Jag har nyss haft en diskussion med min man om hur vi ska uppfostra våra barn. Tyvärr håller inte min man med mig om ett och annat, vilket provocerar mig ypperligt.

    Jag har alltid varit en väldigt genusmedveten kvinna. Tyvärr har det kommit först på senare tid, då min mamma inte gav mig de rätta verktygen att hantera genusfrågan från barnsben. Jag fick till exempel ha mycket klänningar och  rosa på mig, vilket jag anser INTE är okej bara för att jag är en tjej. Tack vare att en vän till mig bjöd in mig på ett genusseminarie blev jag förändrad som person. Jag ville implementera detta ideal, som bör genomsyra hela samhället, i mina barns medvetande.

    Nu har jag en ettåring och en till på väg. För mig existerar inte kön, det är bara en konstruktion som männen har hittat på! Jag har tagit det drastiska beslutet att lära mina barn ett eget språk. Med total avsaknad av könsladdade ord (tex kommer inte frisör eller frisörska existera i mitt hem, det kommer heta klipp-person i mina barns öron!!) ska de utvecklas till barn med god samhällskritisk förmåga.

    Jag har förberett ett litet lexikon där många av de könsladdade orden är översatta till mitt språk. Allting ska sluta med -person. Hen i detta lexikon är så klart en självklarhet, det behöver vi inte ens diskutera. Självklart kommer mina stackars barn komma i kontakt med samhällets grymma värderingar, men med hjälp av mig och mina verktyg kommer de lära sig att tänka kritiskt!

    Ett litet utdrag ur mitt lexikon:

    - En sångperson(ej sångare eller sångerska)
    - En brandarbetarperson (ej brandman)
    - En mathanterarperson (ej mattant)

    Jag kallar mitt språk för genusspråket.

     Min man var från början med på denna ide, men han har nu ångrat sig när allt väl kommer till kritan. Han hävdar att barnen kommer lära sig felaktiga och egenkonstruerade ord vilket kommer göra de "utanför" i samhället. Jag håller absolut inte med och tror istället att detta språk är framtiden!
     

  • Svar på tråden Tänker lära mina barn ett eget språk!!!
  • Evig kärlek

    Jaha... I sandlådan såg jag nu. Nå väl. Då kan väl mitt inlägg gå till allt genusfolk som faktiskt är så här extremt knäppa.

  • Dennis 303

    Att helt ignorera en samhällsfråga eller vad man nu ska kalla hela den här genusskiten som egentligen hör hemma på 1800-talet (då det faktiskt fanns en riktig skillnad på hur män och kvinnor behandlades), kommer inte att förbereda dina barn att hantera problemet i framtiden. Vet man inte att t.ex. Växthus-effekten finns så vet man inte heller att det är bra att vidta åtgärder. 

    Din ideologi kommer att leda att dina barn kommer att bli missanpassade och utstötta  av resten av samhället.

    Desutom är det inte fel på de som ser skillnad på folk och folk. Man är inte rasist för att man erkänner att någon är olik en själv. Däremot ser jag det som en varningslampa när alla individer ska ses som identiska, oberoende av Hudfärg, nationalitet och kön.

  • HonHarPlattMage
    Sarakechi skrev 2012-09-27 18:39:55 följande:
    Även om tråden ligger i sandlådan, så finns det ju galningar som gör såhär PÅ RIKTIGT.

    Ordet "hen" är så jävla idiotiskt, MAN FICK ETT KÖN AV EN ANLEDNING..
    Jag är TJEJ,KVINNA, FLICKA.. Inte "hen".. Stackars barn som folk förvirrar med sin skit.

    Fick jag någongång en dotter, då blir det rosa och prinsessa för hela slanten..
    En jävla idiot sa ju en gång att man skulle självdö om man satte rosa på en flicka och blått på pojke..
    Gud förbjude!       
    Jag är militant antifeminist och förespråkare av äkta jämställdhet. Detta innebär att jag förespråkar könsneutralitet i samhället. Hen är ett jättebra ord och en stor del i att uppnå könsneutralitet.
  • Krollspell
    nihka skrev 2012-09-27 15:48:05 följande:
    Jag går inte på den här, men du tycks ha svalt den med hull och hår Flört
    Eh, jag upphör aldrig att förvånas över folk ... se bara på Tintindebatten häromdagen. Från början skulle ju albumen bort från hyllorna.

    Så att en av 5 miljoner kvinnor i Sverige skulle komma på denna idé ser jag inte alls som orimlig. Det finns så många idioter därute ...

    Ordet hens vara eller icke vara lämnar jag därhän, underlättar skrivande ibland, det är väl med värdedebatten som är snett ute.

    Det är väl inga problem att han han och hon, så länge båda är värda lika mkt.
  • PumpkinQueen
    Sarakechi skrev 2012-09-27 18:39:55 följande:
    Även om tråden ligger i sandlådan, så finns det ju galningar som gör såhär PÅ RIKTIGT.

    Ordet "hen" är så jävla idiotiskt, MAN FICK ETT KÖN AV EN ANLEDNING..
    Jag är TJEJ,KVINNA, FLICKA.. Inte "hen".. Stackars barn som folk förvirrar med sin skit.

    Fick jag någongång en dotter, då blir det rosa och prinsessa för hela slanten..
    En jävla idiot sa ju en gång att man skulle självdö om man satte rosa på en flicka och blått på pojke..
    Gud förbjude!       
    ...uhm...kommer vi inte alla att "självdö", förr eller senare? Förutsett att vi inte blir mördade eller påkörda av en lastbil eller nåt?

    Jag vet inte hur det är med dig, men jag fick inte mitt kön för att människor ska känna att de har rätt att ge mig lägre lön eller förutsätta att jag är omhändertagande och dålig på matte. Könet har sina fysiska funktioner, ja. Men varför denna kroppsdel/funktion ska få styra hela ens liv kan jag inte förstå.
  • PumpkinQueen
    eMund skrev 2012-09-27 19:46:25 följande:
    Är väl lättare att säga brandhen och våldshen istället för brandman och våldsman?

    Men varför är rosa så känsligt för feminister?

    Därför att man säger ju inte brandhan eller våldshan.

    Är rosa verkligen känsligt för feminister?
  • PumpkinQueen
    Evig kärlek skrev 2012-09-27 21:59:29 följande:
    Men alltså vad har genusfolket för problem?

    Ledsen att behöva tala om den "bistra verkligheten" för dig TS men killar och tjejer ÄR olika. Spelar ingen roll vad ni tycker. Rent biologiskt, fysiskt och psykiskt ÄR killar och tjejer olika. Spelar ingen roll om du hittar på egna ord eller inte (som för övrigt är väldigt absurt).

    Dessutom tycker jag snarare att det är DU som sätter stämpel på manligt och kvinnligt. Exempelvis säger jag aldrig att jag ska gå till frisörSKAN utan helt enkelt, jag ska gå till frisören. detta oberoende av om det är en kvinna eller man som klipper mig. Det bryr jag mig inte om men det heter frisör och inte klipperson.

    Jag arbetar dessutom med många sjuksköterskor... både män och kvinnor. Har aldrig hört någon säga sjukskötare till männen. Men vad hade du tänkt kalla dessa sköterskor? Sjukhusperson? Nej just det ja, det går ju inte. Det jobbar ju massa folk på sjukhuset. Då vet man ju inte vad du menar. Sjukhusperson som får ta-blodprov-och-ge-medicin-men-ej-operera kanske kan vara ett förslag?

    Nej, skämt å sido, jag tycker synd om dina barn och NEJ, detta påhitt är inte framtiden. Hur mycket du än drömmer och önskar.
    DU kanske är olika. JAG är precis likadan som alla andra!!!1
  • Bjärestrand

    Herregud vad fimms det för idioter?! Jag tycker det är jätte bra att lära sina barn att det inte är någon skillnad på kille och tjej. låt barnen ta ¨på sig vad dom vill. Lovar att de skiter fullständigt i ifall det är killigt/tjejigt. Jag vet att det har alltid varit så här, men vafan! Allting förändras så varför ska inte detta bli till det bättre? Om vi lär barnen (våranframtid) att det inte finns något som kallas tjejigt och killigt så kanske det leder till att vi kvinnor tjänar lika mycket som männen gör? Eller ni kanske tycker det är okej att vi kvinnor tjänar 70 till 90 procent av männens löner eller?! 


    VADFAN
  • JoBa
    Bjärestrand skrev 2013-12-19 08:59:35 följande:
    Eller ni kanske tycker det är okej att vi kvinnor tjänar 70 till 90 procent av männens löner eller?! 

    Det borde väl räcka? Kvinnorna har ju sin egen lön också.
  • mixxiec

    Alltså, stackars barn när dom börjar skolan och uttrycker sig på det sättet du har lärt dom. Hur kan en förälder utsätta sina barn för det? T ex att dom eventuellt blir mobbade för att dom inte kan RIKTIGT svenskt spr

  • Capt Janeway

    Äsch, krångla inte till det med långa ord.

    Brandis, matis och städis funkar väl fint som yrkestitlar?

    "Matis på dagis fixade mellis åt lillis"

  • JoBa
    Capt Janeway skrev 2013-12-19 22:31:49 följande:
    Äsch, krångla inte till det med långa ord.

    Brandis, matis och städis funkar väl fint som yrkestitlar?

    "Matis på dagis fixade mellis åt lillis"

    Det är ju en feminin ändelse. Aktris, servitris, ...
Svar på tråden Tänker lära mina barn ett eget språk!!!