Inlägg från: Körsbärsträd |Visa alla inlägg
  • Körsbärsträd

    Insemination i Danmark

    Hej, jag har varit i Danmark på CFC med min man och gjort inseminationer, har fått en dotter och har nu påbörjat försök igen för att skaffa ett syskon. Även min syster och hennes fru har fått barn på CFC. Vi är alla väldigt positiva till kliniken. Jag o min man gjorde endast inseminationer men min systers fru har gjort flera inseminationer och sedan även IVF.

    Insemination koster 2 300 DKK.

    Säg till om du har några frågor som jag kan hjälpa dig med!

  • Körsbärsträd
    Adina15 skrev 2013-01-16 19:48:01 följande:
    Ingen som testat Sellmer i Köpenhamn?
    www.sellmerclinic.com
    Vi har planer på att åka till Sellmer nästa vecka. Lagen gällande köp av sperma har ändrats i Danmark, och vad jag har förstått så säljer de numera endast till privatpersoner och ej direkt till klinikerna som de gjort tidigare. Vi har varit på CFC tidigare och varit jättenöjda där, men nu är deras säd slut och kostnaden att köpa direkt från spermabanken och skicka till kliniken blir betydligt högre än vad det varit tidigare för oss när kliniken tillhandahöll sperma åt oss.

    Har varit i kontakt med Sellmer klinik och de har sperma kvar, vet inte hur länge men de har lagt undan ett strå åt oss till nästa vecka. Har fått jättebra bemötande. Skickade bara samma papper som vi tidigare skickat till CFC, vi har gjort tre försök där nu i nov-jan. Så jaghoppas att det går nu på det fjärde försöket! Vår dotter blev till på fjärde inseminationen, så förhoppningsvis är det vårt lyckotal!

    Om någon har varit på Sellmer får ni gärna berätta lite.
  • Körsbärsträd
    Adina15 skrev 2013-01-31 17:10:39 följande:
    Hej Körsbärsträd, vad spännande för er att närma er insemination igen, håller tummarna för er denna gång! Syskonförsök å allt..  Himla skönt att höra någon lyckats med inseminationer också.

    Jag och min man har gjort 6 inseminationer på just Sellmer, på söndag är testdag för senaste försök så jag hoppas innerligt det ska funka denna gång. Anledningen till att jag efterfrågade någon med erfaranhet från Sellmer var helt enkelt för att jag inte stött på en enda som varit där annat än jag, och var nyfiken på att höra om deras erfaranhet. Jag har iaf varit nöjd med bemötandet och tycker det känns seriöst att de kollar UL innan insemination (hittar de inga ägg eller ser att tajmingen är fel behöver man inte insemineras i den cykeln). det ligger bra till rent geografiskt och känns helt enkelt helt ok enligt mig.

    Sen ligger det i det du skriver att nya regler fr o m årskiftet har minimerat antalet donatorer så det märks på donatorlistorna. Men så småningom kommer de nog fylla på spermabankerna igen. 

    Kör ni öppen eller anonym donator? med eller utan extended profil? hur gjorde ni med ert första barn och har ni ångrat ert beslut åt något håll?
    //Nyfiken
    Hej!

    Så bra det känns att du har varit där och tycker stället är bra! Håller tummarna för att du får ett litet plus till helgen!!

    Vi valde anonym donator till det som blev vår dotter. Vet inte riktigt hur vi kom fram till det men nu efteråt är jag helt säker på att vi har gjort rätt val. En donator är bara en donator inget annat, hennes pappa, hennes pappas familj, släkt och allt finns. Donatorn och dess härkomst är inte av intresse. Om vi av någon anledning skulle få en öppen donator till det syskon vi förhoppningsvis får, så kommer vi säga att även denna är anonym och att ingen information kan fås. Har inte valt någon extended profil. Funderade över det men känner att vi vill veta så lite som möjligt. Lägger donatorns längt, hårfärg o ögonfärg nära min man, men blodgrup, yrke, bilder som barn, visst hade det varit roligt att se, men samtidigt vill jag se donatorn som en donator och inte som en "man", förstår du min tanke?

    Sellmer ligger jättebra till, därav vi väljer dem nu när vi går ifrån CFC. Har fått jättebra kontakt och svar från Vitanova och Stork kliniken. På CFC kollade de med UL ibland, inte alla gångerna. Gången jag blev gravid gjordes det inte, men det lyckades ändå =). Men det är som sagt väldigt stressigt på CFC, trevligt bemötande och allt, men det är löpande band, men det har känts helt okej för oss, kanske inte gör det för alla.

    Förra gången lyckades vi på fjärde försöket, och detta som förhoppningsvis blir av nästa vecka är vårt fjärde igen, jag hoppas och hoppas, vet inte hur många försök till jag "orkar". Vi kanske bara ska vara glada över det underbara lilla liv vi har fått till oss. Det är helt otroligt att den glädjen jag känner varje dag är helt obeskrivlig! Så hon kanske får klara sig utan syskon och bara bli världens mest bortskämda älskade unge =).

    Men för hennes skull och får vår önskar jag ett syskon så även hon får någon att "dela" livet med, själv har jag 4 syskon, även om jag har bättre kontakt med vissa så är de ändå mina syskon och jag är jätteglad över att jag får ha dem som syskon och inte är ensam.

    Lycka till med testet i helgen! Kram


  • Körsbärsträd

    Hur ligger kliniken förresten? Jag har varit i köpcentrumet en gång i somras när vi bodde en bit därifrån när vi var på semester i Köpenhamn. Parkerar man i köpcentret?

  • Körsbärsträd
    Adina15 skrev 2013-02-01 12:29:01 följande:
    jo, sellmer ligger i köpcentrum som heter Fields och det finns tunnelbana, tåg intill samt parkeringsgarage i botten, nytt fräscht och bra. finns en del bra shopping där oxå och man kan göra sina fynd om man inte har alltför bråttom. :) ett tips är också att gå in i den stora supermarketaffären om ni uppskattar bra viner, en del är rejält prisvärda! (även om kanske inte du ska dricka så mycket får vi hoppas)

    jobbigt det här med planeringen bara, att man aldrig vet exakt när man får sin ÄL... i nästa vecka någon gång då! så spännande!!!
    Ok, tack! Vi kör bil över bron, så det blir parkering i botten då!

    Jag jobbar nu också, och denna gången har vi bestämt oss för att inte berätta för jobbet. Visserligen är jag ledig måndagar och tisdagar, men det är ju inte alltid det infaller på just dem dagarna! Men en gång tog jag ledigt, en gång blev jag "sjuk" och den tredje gången tog jag ledigt en eftermiddag och så åkte vi efter lunch. Än så länge har jag inte hört någon misstankar.

    Förra gången var vi helt öppna med alla i vår omgivning, så arbetsplatsen visste ungefär vilka dagar det handlade om och sen sa jag bara till dagen innan att imorgon är jag ledig. Men eftersom vår tjej snart fyller 1 så tror jag inte att de har börjat misstänka att vi försöker igen. Men denna gången känner jag att jag vill vara lite hemlig, precis som de allra flesta andra är. Är ju knappast någon annan som kommer till arbetsplatsen och berättar att "imorgon ska vi ha sex och försöka bli gravida". =)
  • Körsbärsträd
    Adina15 skrev 2013-02-01 12:25:02 följande:
    Jag och min man tänker i precis samma banor som er när det gäller inställning till öppen/anonym donator. i början gjorde vi öppen som sedan övergått till anonym. jag tänker så här att om man växer upp och erbjuds möjligheten att kolla upp den biologiske donatorn så nog sjutton gör man det (oavsett om det är något man grubblat över eller ej), men frågan är just om det behöver vara så bra alla gånger...!??
     Finns heller ingen anledning till att hymla hur barnet blivit till såklart då det inte ligger något konstigt i det, allt är väldigt medicinskt; en donation av en liten cell bara...

    Klart ni vill ha ett syskonbarn! det är ju det finaste man kan ge sitt barn. jag inbillar mig att man någonstans måste känna en viss ensamhet som ensambarn och kan förstås inte heller tänka mig att ha varit utan syskon (även om man är subjektiv förstås). Har ni lyckas en gång så lyckas ni säkert igen, och med tanke på att er lilla tjej nu är 2 år så vore väl ändå åldersskillnaden helt perfekt! Men ni har gott om tid på er! Känn ingen stress. jag vet, det är lättare sagt än gjort. Även om orken går upp och ner och det även är ekonomiskt påfrestande med alla inseminationsförsök så kommer man tycka det är värt det när det väl kommer. Klart ni ska uppskatta det ni har, men ge inte upp än!!!

     
    Precis som du skriver så tror jag man tänker på det mer innan man går in i det, nu är allt så normalt. Köpa spermier, inget konstigt med det =) Och som du säger, det är bara en liten cell, det gör inte donatorn till en pappa på något sätt. Jag har inte valt att skaffa barn med en donator, jag har valt att skaffa med min man. Barnet har sina föräldrar, och det är nog lika bra att chansen att söka upp en donator inte ens finns, för då behöver man inte fundera över det.

    Men jag förstår att det kanske är lite mer "laddat" för dem som inte behöver tänka i dessa banorna.
  • Körsbärsträd
    Adina15 skrev 2013-02-04 13:54:23 följande:
    Jasså!?? i våras blev jag annars tipsad om detta som alternativ via en seriös svensk gynekologmottagning. Jag har fattat det som att det är olika regler för olika länder och därmed ok från USA och ett fåtal europeiska länder, men kanske är fel!? får bena vidare i det hela och kolla vad som gäller.

    har bara gjort hormonfria inseminationer i danmark (och 3 maxade hormonstmulerade ivf:er i Sverige). de flesta svenska kliniker föredrar hormonstimulering och behandlingarna är betydligt dyrare än i danmark samt att det finns vissa andra regler som jag helt enkelt valt att slippa. Ska nog ändå kolla upp lite svenska kliniker än en gång... Tack för tips!   
    Så ledsen jag blir för er skull, hoppades på att du skulle fått plus i helgen! Men du får ladda om till nästa försök. Vet hur jobbigt det är...

    Går det att göra inseminationer genom svenska kliniker? Vad jag har läst mig till så verkar det inte gå att göra privvat, utan enbart via sjukhus, men jag hoppas på att jag har läst fel.

     
  • Körsbärsträd
    Adina15 skrev 2013-02-04 17:26:25 följande:
    Tack finaste körsbärsträd!

    jag har "jobbat" hemifrån idag (läs ringt runt till kliniker, surfat runt och varit allmänt besatt av alternativ).  privat kan man bara göra det på fertilitetscentrum Karolinska och IVFkliniken Sverige i Umeå som gör detta privat. just nu kö på 1 år; MOAHAHAH så där fick jag så jag teg.

    men jag tänkte kanske försöka mig på hormonstimulering via sverige innan insemination danmark denna gång, gäller att hitta samarbetsvilliga kliniker med läkare som kan ordinera samt tar emot en för UL innan avfärd... inte det lättaste alls! känns som att det annars kunde vara värt ett försök!?
    Idag var vi på Sellmer. Väldigt trevligt ställe tycker jag. CFC var också trevliga, men väldigt stressigt i jämförelse. Nu har jag inte haft något emot att göra löpande band och uppenbarligen gick det att bli gravid på det sättet eftersom vi har en liten dotter nu. Men Sellmer kändes väldigt bra också, på ett helt annat sätt!

    Hoppas du hittar någon som kan hjälpa dig med hormonstimuering i Sverige innan din nästa insemination!

    Bra att kunna surfa runt och läsa, jag vill alltid ligga steget föra. Om det blir negativt, vad gör vi då? Så gjorde vi genom hela processen med undersökningar osv. Så när vi fick veta att min man inte hade några spermier, (efter nästan 1 års utredningar), så var vi beredda på det och redan månaden efter redo att åka till Danmark. Samma vecka som vi kom hem från BB med vår dotter fick vi ett brev från Sahlgrenska sjukhuset att vi var välkomna på möte med läkare inför insemination. Ibland måste man ta tagi saker själv, man får inte alltför mycket hjälp av andra =) 
  • Körsbärsträd
    Adina15 skrev 2013-02-05 22:23:39 följande:
    WOW!! Ja nu är det gjort, härligt! meddela gärna hur det går! håller tummar å tår...

    roligt att ni båda känner er nöjda med omhändertagandet på Selmer. jag instämmer med att jag heller inte alls har något emot löpande-band-principen, för det är ju det det är, vad för konstigt med det? så länge man får ligga kvar efter insemination så.. man är ju inte där för att prata med någon eller bli daltad med och tycker de hanterar det proffsigt med distans men samtidigt på ett lite hemtrevligt vis. Så är det bara Mia och anette som jobbar där, riktigt radarteam.

    i svenska vårdsverige får man inget serverat längre, man måste verkligen rodda själv för att komma nån vart. (inget problem för en 33-åring men stackars alla gamlingar i detta avlånga land). jag är också så att jag vill alltid ligga steget före händelsernas förlopp rent mentalt, alltid vid en insemination så tänker jag ut en plan b, om vad vi hittar på därefter ifall det inte funkar osv. 

    jag har nu iaf kommit så långt att jag kommer testa akupunktur inför nästa insemination som sannolikt blir redan i nästa cykel. Nu går jag och hoppas, laddar tror på det. Efter vidare research så vill man helt enkelt inte vill skriva ut hormonstimulerande åt mig med risk att förstöra min regelbundna cykel och att ev få överstimulering av ägg (har redan 1-2 varje gång som redan är max tillåtna antalet). Å jag som tänkte att fasen, om jag så får 4-5 ägg och trillingar blir väl ingen lyckligare än jag och min man!!! Ah ok, lite väl desperat kanske...

     
    Akupunktur tog min systers fru den gången hon blev gravid, efter 10 inseminationer och 3 IVF, så jag håller tummarna för att det fungerar för dig också!

    Om du någon gång funderar på att byta klinik och fortfarande vill kunna få ligga kvar efter inseminationen så välj inte CFC, jag har inget negativt att säga om dem alls, men om man förväntar sig att få mysstämningen där så går man till fel ställe =) Du får resa dig direkt när inseminationen är gjord. Men jag blev ju gravid så det funkar på det sättet också!

    Förstår att det kan vara svårt att få till hormonstimulering här hemma innan du åker iväg. Men jag tror personligen på att det bästa är att allt är helt "naturligt". om du har bra hinnor och ägg varje månad så är det bara att fortsätta, chansen är ju jätteliten varje gång hur perfekt allt än ser ut. Men bra att du börjat fundera på akupunkturen, då går du in i nästa försök med nytt hopp!
  • Körsbärsträd
    Adina15 skrev 2013-02-22 08:42:02 följande:
    HJÄRTLIGT GRATTIS!!! Så himla glad jag blir av att höra detta, helt underbart!
    Och vettu jag tänkte faktiskt på dig igår när jag låg på min akupunktursession och var nyfiken på hur det gått för er, vad roligt att du delade med dig.
    Du var mottaglig och ni kanske drog en lucky strike på donatorerna dessutom. sitter med donatorlistorna framför mig och våndas i valet... jag hoppas på bättre lycka denna gång och nu är det dags för nytt försök vilken dag som helst. 

    Ta det lugnt nu och sköt om dig, låt oss följa hur det går för er!
    kram 
    Tack! Härligt att du börjat med akupunktur, tror att det kan bli jättebra! Vi hade inte så svårt att välja, tog den som låg "närmast" min man, blev nog nr 99 denna gången, kändes som ett bra nummer också =) Fanns inte så många att välja mellan.

    När blir nästa insemination?
  • Körsbärsträd
    Adina15 skrev 2013-02-22 16:28:04 följande:
    är det sant! vi tog nr 99 förra gången! vi tänkte lika som er med likheterna gentemot mannen och 99 kändes bra. man söker alltid kopplingar och tecken till det man väljer förstås. men som sagt, man måste alltid själv vara mottaglig för det hela.

    vi åker ner någon gång i helgen för ny insemination igen... känner ett oerhört lugn efter akupunkturen iaf. det blir som det  blir. :)

    Njuuut av   nyheten i helgen och ta det lugnt nu! 
    Så roligt! Men 99ans funkar iallafall, bra att veta! =) Lycka till på inseminationen! Håller tummarna stenhårt för denna gången, tror akupunkturen har gjort susen för dig!
  • Körsbärsträd
    Adina15 skrev 2013-03-13 10:01:57 följande:
    Hej Körsbärsträd, hur går det för dig och hur mår du? veckorna rullar på och jag hoppas allt är som det ska.

    tyvärr gick det inte vägen heller denna gång. ingen bebis för mig 2013 i alla fall. :( försöker ladda inför nya tag.
    Så tråkigt. Har tänkt på dig och hoppades att det skulle gå vägen denna gången! Bättre lycka nästa gång, tillslut lyckas ni, det vet jag! Och när man väl har blivit gravid och fått sin lilla lilla bebis, då känns väntan som ingenting!

    Allt är bra med oss, var på tidigt ultraljud idag, såg en liten böna och ett snabbt klappande hjärta! Är i v. 7 nu, så det är bara att hålla tummarna för att allt fortsätter som det ska!
  • Körsbärsträd
    Adina15 skrev 2013-04-09 18:46:24 följande:
    hej hur går det för dig?

    i samband med att jag uppsökte vård p g av extrema magsmärtor så fann man en sprucken cysta och en kvarvarande cysta. inte undra på jag inte blivit gravid! att man inte sett dessa tidigare?
    nu inväntar vi iaf att det ska avlägnsa sig så vi kan få räkna ner till nya inseminationsförsök igen...
    Men...har du inte gjort ultraljud flera gånger för att se storleken på äggen? Konstigt att man inte sett dem tidigare. Har en vän som hade samma och hon har nu en liten dotter, gick snabbt efter de tagit bort dem, så jag håller tummarna för dig!

    Allt är bra här, v. 11 nu så det går framåt, längtar efter att det ska gå några veckor till så att den "värsta" risken är över..

    Kämpa på nu, försök tänka positivt så går allt lättare!
  • Körsbärsträd
    Adina15 skrev 2013-04-10 10:54:35 följande:
    ååh blir alldeles varm när jag hör om 11:e veckan... kan verkligen förstå att du väntar och längtar på att veckorna ska ticka lite snabbare för att mest kritiska tiden snart ska vara förbi. snart är våren här på riktigt, då kommer tiden börja rusa på riktigt.
    hur snart kommer du börja berätta för folk? eller har du kanske redan gjort det?

    jag antar att de i samband med UL sett saker de trott varit ägg (har ju haft flera stycken) men som sannolikt inte verit det då. ändå himla märkligt... jobbigt men samtidigt skönt att få en förklaring till saker och ting. och för att inte tala om hur sjuk jag blev när cystan sprack, trodde jag skulle dö faktiskt -men lättad att det inte var något allvarligare än vad det var.
    jag var ändå inställd på att göra ett par månaders paus från inseminationsträsket och detta kom nu i rätt fas i alla fall. känner mig rätt avslappnad och lugn i det hela och tänker inte gå och räkna ner dagar till nästa försök, utan passa på att njuta och ha lite kul på vägen dit också! :)
    Du tänker helt rätt! Försök att leva ordentligt medan du ändå väntar, du kan ju ändå inte göra något för att påverka tiden så gör allt du inte kan göra sen när du är gravid! Drick ett glas vin i vårsolen, våren o sommaren är den lättaste tiden på våren att tänka på annat så uppehållet hamnade perfekt i tiden!

    Förstår att det måste gjort hur ont som helst, speciellt när man inte vad vad det beror på heller. Men bra som du säger att det inte var något allvarligare.

    Vi har berättat för några närstående, familj, någon vän och lite andra som varit "inblandade" på ett eller annat sätt. Men jag har inte berättat för alla vänner än, och inte på jobbet. Får hålla mig ett tag till. Har inte fått årets löneökning än heller och även om det inte ska påverka något så vill jag ändå vänta med att berätta till efteråt! Ska göra ett kub-test ultraljud om 2 veckor, om allt ser okej ut efter det så berättar vi.
Svar på tråden Insemination i Danmark