Inlägg från: skogsbäret |Visa alla inlägg
  • skogsbäret

    4 Språkig bebis? Har någon gjort det?

    Tycker det låter toppen! Har själv trespråkiga barn. Är det kantonesiska som din fru behärskar bäst? I så fall ska hon prata det med eran dotter.

  • skogsbäret

    Jag pratar svenska med barnen pappan engelska och tyska får de lära sig på dagis. Dottern som nu är 4 började prata redan när hon var 11 månader. Hon pratar alla språken flytande och med rätt grammatik men har inte så stort ordförråd på engelska.
    Sonen är nu 20 månader och han pratar bra enstaka ord på svenska och engelska och jag tror inte att han säger något på tyska än.
    Om barnen börjar prata sent eller inte tror jag inte har med att gör med antalet språk. Men på min dotter har jag märkt att hon är bättre än andra barn(med bara ett språk) på att förklara vad det är hon menar om hon inte vet vad det heter.

  • skogsbäret

    Var en gång på en föreläsning av en finlandssvensk professor i ämnet flerspråkighet. Han menade att det alltid är en fördel att få lära sig flera språk som barn även om barnet i fråga har en utvecklingsskada. Håller du med? För övrigt var hans bästa råd precis som alla andra säger att vara konsekvent och hålla sig till sitt modersmål när man pratar med barnen. Och absolut inte översätta det man nyss sagt till ett annat språk för att det verkar som om barnet inte förstår. Då är det bättre att förklara en gång till på samma språk.

Svar på tråden 4 Språkig bebis? Har någon gjort det?