• Anonym

    Positivt ägglossningstest, men ingen mens = ingen ägglossning?

    Hej!

    Jag fick glad gubbe på ägglossningstestet dag 17 i cykeln och är nu på dag 39 utan att mensen dykt upp. Gjorde ett gravtest igår som till min stora besvikelse var negativt. Det är alltså 3 veckor sedan jag fick utslag på ägglossningstestet och mensen har inte dykt upp.

    Betyder det att jag inte haft någon ägglossning?

    Jag har sedan dag 17 haft känningar på samma ställe som vid ägglossningen, svagt stickande/molande känsla på vänster sida. Ibland mer, ibland mindre. Det är inte alls som den mensvärk jag brukar ha (brukar ha väldigt ont då och inte på vänster sida) Har alltså haft det till och från på vänster sida i 3 veckor. 

    Kan det vara något som inte är som det ska i äggledarna eller äggstockarna?

    Jag brukar ha en cykel på 38-45 dagar och förra cykeln fick jag glad gubbe på dag 24 och 25. Nu på dag 17, men ingen mens.

    Kan mensen hoppa över en cykel utan anledning och så har man ägglossning innan nästa mens eller måste mensen komma innan jag kan få ägglossning igen?

    Känns så jobbigt när kroppen inte fungerar som den ska..

    Tack på förhand!

     

  • Svar på tråden Positivt ägglossningstest, men ingen mens = ingen ägglossning?
  • Anonym

    Okej, men en vanlig undersökning får man göra ändå?
    Är det en gynekolog jag ska ringa till då eller barnmorskan på den vårdcentralen jag tillhör? 

  • Anonym

    Okej, då borde den väl komma såsmåningom..

    Är det så att det kan låsa sig om man tänker för mycket?

    Sedan kom jag på att min mamma har berättat att min mormor haft en elakartad cysta så hon var tvungen att ta bort livmoder. Men detta var efter att hon fött två barn.

    Är det något som kan vara ärftligt? 

    Jag har inte gjort någon cellprovstagning än men eftersom jag är 23 så ska jag göra det. Skulle gjort det förra veckan men då trodde jag att jag skulle ha mens eller va gravid så därför gjorde jag det inte.

     

  • Aleksandra Barnmorska

    Hej! Det är svårt att svara på om det är ärftligt utan att veta rätt diagnos men i såfall gäller ärftligheten enbart mor och far och inte mormor etc. Det kan inte låsa sig om man tänker för mycket. Boka en ny tid för cellprov. Lycka till

  • Anonym

    Hej!

    Har läst nu att cystor kan göra att ägglossningstest visar positivt.

    Kan det vara så i mitt fall?

    MVH 

  • Anonym

    Okej! Jag gjorde ett cellprov mu på morgonen och passade på att fråga vad hon tyckte om min värk på sidan och hon sa precis som du att jag skulle boka en tid hos gyn och kolla om det kan vara en cysta om värken inte försvinner. Kan gynekologen vid ett sådant ultraljud även se om äggstockarna fungerar som dom ska? Eller om mensen är på g? Mvh

Svar på tråden Positivt ägglossningstest, men ingen mens = ingen ägglossning?