• Anonym (Undrar)

    Händer det att våldsamma män slutar att slå?

    Har en undran...
    I din erfarenhet, personlig eller anhörig, har det någonsin hänt att män som misshandlat sina sambos/fruar/flickvänner fått hjälp och sedan slutat med det helt...?
    Efter hur lång tid isåfall? Vilken sorts hjälp? Återfall? Hur mådde kvinnan? Och förhållandet efter?

    Vill gärna veta om det är möjligt och isåfall hur.
    Ponera att vi talar om en fd narkotika/alkohol-missbrukare mellan 25-30år, inga tidigare anmälningar, adhd-diagnos, utreds för bland annat borderline, personlighetsstörningar etc. Jag är rätt säker på narsiscism, han har psykotiska drag.
    Hotar till livet, slår på armar, sparkar på ben och höfter. Spottar i ansikte, dunkar huvudet i väggen, strypgrepp, kastar omkring en, skriker så högt han kan i öronen, svär, skriker riktigt fula ord. Använder silent treatment, alltså drar mitt i samtal, vägrar svara när man ringer. Är borta bra länge. Otrohet, ca 10 återfall med droger. Oftast väldigt oempatisk. Ljuger ofta, manipulerar osv.

    Allt detta, men förutom de två sista månaderna så har han kbt 1gr/v, kvinnojouren där han pratat med manlig part om våldet,1ggr/v, möte på missbrukscentret 3 ggr/v, na samt aa möten, 2gr/v sköter sitt jobb, så han hinner inte gå på dem alla. Inom månadens lopp behandlingshem minst 1 månad.

    OBS, tråden handlar inte om mig, mitt ev liv eller val!! Är bara ute efter att höra vad ni tror chanserna för en sådan människa bli frisk är...!?

  • Svar på tråden Händer det att våldsamma män slutar att slå?
  • Anonym

    Jag stannade.. det blev bättre... sen blev det ännu sämre.. sen blev det bättre.. ännu sämre .. osv. Han var underbar i ca 4 månader i taget. Jag var så jävla naiv som trodde att samtal och vilja skulle förändra något. Länge så hatade jag mig själv för att jag stannade så många år! Jag har en underbar man idag men dom åren med mitt ex hade jag kunnat lägga på nåt mycket bättre..

  • Anonym

    ALLT du skriver stämmer in på mitt ex. Han förändrades.. genom att öka våldet efter varje "trevlig och snäll" period (dom perioder som kom efter perioder av våld, då jag ville lämna men gav honom nya chanser)

  • Selfish Geene

    för att kunna förändras krävs (bland mycket annat) att han får insikt om vad han gjort och hur det har drabbat människorna i hans omgivning, jag tror att det är mycket ovanligt att det händer.

    Tänk dig själv att du skulle vakna en morgon och se dig själv som ett monster!? en tyrann!? en våldtäktsman?!
    Jag tror att jag själv skulle må så dåligt om jag hade skadat min familj på sättet en misshandlare gör att förnekelsen skulle vara det enda som hindrar mig från självmord

     

  • Simon 681

    Visst finns det säkert fall. En på en miljon har säkert en hjärntumör som kan opereras bort och ytterligare en på en miljon kan ha insikten och karaktärsstyrkan att brytan sin egen cirkel och söka hjälp. Inget bra vad om en eget liv är insatsen, alltså.

  • AnooYoo

    Om du kan acceptera honom som han är nu kan det vara värt att kämpa. Om du egentligen  är intresserad av att han ska vara en normal person är det nog inte värt det. 

     

  • Snigelkott

    Utifrån min egen erfarenhet av destruktiva förhållanden kommer han inte kunna bryta sig ur det beteendet så länge han har samma partner som han en gång slagit. Om han träffar nån annan och får en sjuhelvetes massa hjälp och verkligen vill förändras, då KANSKE det är möjligt att han inte upprepar beteendet.


    Jag är inte intresserad av att bråka.
  • Anonym (Undrar)
    Anonym (#) skrev 2012-10-02 04:19:54 följande:
    Menar du förresten psykotiska drag, som det står i TS, eller psykopatiska drag? Psykoser är övergående, psykopati är det inte. Det går inte att "bota" en psykopat.
    skrev kanske tokigt, menar psykotiska drag, men tror inte han är en psykopat...!
  • Anonym (Undrar)
    Anonym skrev 2012-10-02 06:45:27 följande:
    ALLT du skriver stämmer in på mitt ex. Han förändrades.. genom att öka våldet efter varje "trevlig och snäll" period (dom perioder som kom efter perioder av våld, då jag ville lämna men gav honom nya chanser)
    oj ja då vet du hur det är då... :(

    hur tog du dig ur det?
  • Anonym (Undrar)
    Selfish Geene skrev 2012-10-02 07:32:56 följande:
    för att kunna förändras krävs (bland mycket annat) att han får insikt om vad han gjort och hur det har drabbat människorna i hans omgivning, jag tror att det är mycket ovanligt att det händer.

    Tänk dig själv att du skulle vakna en morgon och se dig själv som ett monster!? en tyrann!? en våldtäktsman?!
    Jag tror att jag själv skulle må så dåligt om jag hade skadat min familj på sättet en misshandlare gör att förnekelsen skulle vara det enda som hindrar mig från självmord

     
    han verkar få insikt ibland, men gör ändå om det... och hans beteende förstör många relationer runtomkring honom, relationen med hans föräldrar och han har blivit nästintill förstörd, han (eller jag) får ingen respekt av hans vänner, folk tar avstånd, pratet går...

    jo jag håller nog med där... jag fasar för den dagen då han verkligen kommer till insikt till 100% (om det händer) för då ligger nog självmord inte långt bort... han är ingen "ond" människa i sig, en helt kallsinnad psykopat tex, utan han är mer som dr jekyll mr hyde, en underbar sida, en hemsk... men jag håller ju med dig, jag hade inte klarat av att leva med den vetskapen!
    är nog hans stora ego som är i vägen...
  • Lilith Dark

    Problemet med narsiscism är att det är i stort sett omöjligt att behandla, då man faktiskt inte ser några som helst fel och brister hos sig själv utan allt är alla andras fel. Och om allt är alla andras fel, varför ska man då själv söka hjälp? Det är så ovanligt att man själv ser den delen man själv är ansvarig för att man inte har lyckats komma fram till en behandlingsform eftersom det finns så få att behandla, i stort sett ingen söker hjälp.

    Det händer ibland att en person med den diagnosen faktiskt får upp ögonen för hur det verkligen ligger till. Dock ökar det markant risken för självmord, eftersom de flesta inte orkar med att leva med sig själva efter att de inser vad de har gjort.

    Det hade nog fått mig att rygga tillbaka mer än missbruket.  


    LILITH - Boktokig mamma med Borderline lilith.se
Svar på tråden Händer det att våldsamma män slutar att slå?