• sticksNstones

    Bor i Australien - fråga mig vad du vill

    Ar idag permanent utflyttad fran Sverige och bosatt i Queensland, Australien, med sambo och massa djur. Nagra fragor pa det?Solig


  • Svar på tråden Bor i Australien - fråga mig vad du vill
  • sticksNstones
    Frontline skrev 2012-10-08 09:21:41 följande:
    Hur lång tid tar det för en mördarsnigel att ro till Afrika, äta upp 3 st rovdjur och sticka en tröja efter det och sedan åka hem igen?
    Enligt mina berakningar tar det ca 3 ar, dar stickningn av trojan tar upp majoriteten av tiden. Hastighten pa att konsumera 3 rovdjur innan stickningen ar beroende av mandibel-flexibiliteten och storleken pa magsacken hos snigeln, men bor inte overstiga mer an 6 manader sammanlagt. Fler fragor?
  • sticksNstones
    Anonym (Nojjig) skrev 2012-10-08 09:20:21 följande:
    Behöver man oroa sig för farliga djur? Hur vanligt är det att man springer på en giftig spindel eller orm exempelvis? Jag gillar Sverige just för att det känns tryggt så sett, en spindel i huset är inget man behöver vara orolig över liksom. Har dock funderat på att bosätta mig i Australien/Nya Zeeland... men tvekar just för att jag är rädd för djuren haha!

    Och hur är det med bakteriefloran? Kan man dricka kranvattnet? Är det lugnt som här i Sverige, eller ska man vara försiktig med mat och dryck som i exempelvis Indien?
    Har permanent uppehallstillstand i bade NZ och Aus sa ar bekant med livet pa bada sidorna.

    Kranvattnet kan du dricka bada i NZ och Aus, inga problem alls. Mathantering ar precis lika som  Sverige med liknande krav och darmed inget problem. Vissa stater i Aus har vattenrestriktioner en del av aret pa grund av torkan, men betyder generallt att sprinklers for att vattna blommorna rekommenderas inte.

    I NZ forekommer knappt nagra farliga djur, stora insekter kan man springa pa men annars ar det sallan du moter pa nagot mer spannande. Jag gjorde aldrig det.

    Australien har daremot en mycket varierande flora av all sorts creepy crawlies och djur. Personligen lamnar jag inte katten over natten ute pga jattestora pytonormar vi har (bor i Cairns med regnskogen pa bakterrassen), stora spindlar finns det gott om men vi far sallan in dom i huset och vi undviker bada i haven sommartid (krokodiler). Jag finner det hela inte alls besvarligt vilket jag trodde jag skulle gora.
  • sticksNstones
    Anonym skrev 2012-10-08 10:10:04 följande:
    Vågar du slå ihjäl de stora spindlarna? Måste ju vara som att slå en mus!
    Hehe nej, jag ar for feg. Jag fick en jattestor vattenkanon av min sambo som jag skjuter dom jaklarna med sa dom flyger :P Givetvis ett problem inomhus men har hittills haft sambon hemma nar jag fatt syn pa en san. Sa han har fixat biffen.
    gladfia skrev 2012-10-08 09:52:07 följande:
    Hur hamnade du i Australien? Hur ofta åker du hem? Vad saknar du mest från Sverige?
    Jag bodde i NZ och trivdes fint, ville aldrig flytta darifran. Skulle bara jobba (hyrsyrra) i nagra manader i Oz, men blev kvar... Landet vaxte pa en. I borjan saknade i NZ korta avstand och mysiga klimat men livet ar enklare har (battre ekonomiskt) och att ha sommar aret runt ar faktiskt inte fy skam :)

    Jag onskar jag kunde aka hem oftare, nu ar det nastan 2 ar sen sist... Men jobbet/studierna har gjort det svart att aka, plus sa har jag svart att motivera spendera min semester i kalla Sverige istallet for att resa runt har och titta pa allt som landet har att erbjuda.
    Anonym (Nojjig) skrev 2012-10-08 10:07:04 följande:
    Tack för svar! Blev både uppskrämd och lättad haha! Låter onekligen som att NZ kanske är det bättre alternativet av de två för min del i så fall... :) 

    Hur gick du tillväga för att få permanent uppehållstillstånd?
    Tycker inte du ska vara for nojig for krypen, visst stoter man pa en del men det ar faktiskt mycket sallan. Nar jag rider min hast ute i regnskogen finns dom ju dar i massor men inte sa mycket i vardagslivet. Men NZ ar mkt bra alternativ, vidunderlig natur och fantastiskt land!

    Jag ansokte om permanen uppehallstillstand, forst i NZ men sen i OZ nar vi bestamde oss for att stanna. Jag jobbar inom bristyrke och forutom att det ar mycket papper man maste skaffa ihop, var det faktiskt valdigt latt att fa uppehallstillstand. Tog ca 7 manader i NZ och 4 manader i Australien.


    Jag saknar familjen mest, min mormor, mamma och pappa. Plus en del vanner. Svenskt godis (men bestaller online), nyponsoppor och sant. God senap ocksa... Men min basta van ar importor av svenska produkter sa generellt saknar jag inte sant. Kan sakna mysiga, kalla hostkvallar och sno... trodde aldrig att jag skulle tanka sa!

  • sticksNstones
    KMW skrev 2012-10-08 10:54:13 följande:
    Vaaar beställer du godis online? Planerar flytt till Australien och kommer i längden avlida där utan svenskt godis... ;)
    Bast har varit godispanatet.se!!! Farskt och ratt snabb frakt (2 veckor vilket ar supersnabbt i QLD... suck).
  • sticksNstones
    Anonym skrev 2012-10-08 17:15:17 följande:
    Är det inte hemskt mycket flugor i Australien? Ser man på australiensiska tv-program så viftar de flugor mest hela tiden! Handen på hjärtat: Hur många flugsmällor har ni?;)
    Hehe du tanker pa australienska salut? Dar alla viftar bort flugor? Tyvarr ett kul myt :)

    Flugor finns gott om, dock inte mer an vad vi hade i Sverige i Smaland. Ager inga flugsmallare, dock atskilliga burkar av RAID :D
  • sticksNstones
    PolyPond skrev 2012-10-08 17:23:26 följande:
    Surfar du?

    Är det vanligt att (ungdoms?)-fester tillbringas så att deltagarna har egen musik i sina spelare och hörlurar? Jag såg det på någon australiensk film. Det verkade så knasigt.

    Vad anser australiensarna om sin bakgrund av straffångar?
    Nej, jag dyker.

    Vet ej da jag inte ar en ungdom langre och darmed far inga inbjudan till sadana fester.  Men har aldrig hort talas om sant, dock verkar det inte vara nagon storre skillnad pa den valdigt globala fenomenet dar alla sitter tysta med sina Iphones och surfar...?

    Individuellt, daremot ar det sallan nagot som diskuteras pa middagar och i umgange. Folk ar helt enkelt inte alltfor politiskt engarerade, precis som folk overallt i varlden.
  • sticksNstones
    systeryster3 skrev 2012-12-23 17:12:24 följande:
    Jag tar studenten nu till sommaren, fyller då 21 år. Jag har hittat en utbildning på Griffith University som jag vill gå, men min pappa tror inte att jag skulle trivas i Australien. Jag tror jag skulle kunna göra det, och tror att pappa bara inte vill att jag ska flytta så långt bort... Hur som helst så undrar jag hur är klimatet? Är det väldigt påfrestande på något sätt?

    Jag funderar på att till sommaren åka till Australien redan så för att kolla läget och kanske jobba lite. Finns det jobb som är relativt välbetalda (så man kan spara lite inför skolan) som inte är "skitjobb"? Är Au Pair ett bra alternativ?
    Minimilon i Aus ar $16/h vilket motsvarar ca 109kr/h. Det ar nog vad manga Au Pair, restaurangarbetare och fruktplockare ligger pa. Vet inte riktigt vad du menar med att valbetalt jobb eftersom det ar precis som i Sverige, sana jobb kraver ofta utbildning eller erfarenhet. Beror givetvis vad du tankt dig for jobb och vad du arbetat med i Sverige? Men det gar att spara fran dessa loner ocksa, manga ganger kommer dom med gratis boende vilket underlattar sparandet en hel del.

    Klimatet varierar beroende pa var i Aus du befinner dig... Grifftih ligger i Brisbane right? QLD har tropiskt klimat och ju hogre upp du kommer, desto varmare. Just nu ligger temp pa 35 grader om dagarna, i skuggan. Detta ar i Cairns sa det ar nagot svalare langre ner, runt Bris trakten. Sa visst kan varmen vara pafrestande antar jag. Sjalv alskar jag det och det ar ocksa vad jag langtade efter i Sverige.

    Bara du kan svara pa om du kommer att trivas. Det ar langt till Sve och du kommer att sakna din familj och vanner plus vardagliga saker fran Sverige. Men du kommer ocksa att traffa nya vanner :)
  • sticksNstones
    systeryster3 skrev 2012-12-24 14:11:19 följande:
    Minimilönen är ju helt okay. Det jag menade med välbetalt jobb, var att pappa pratar hela tiden om backpackers som blir utnyttjande, och det vill man ju inte.
    I Sverige har jag jobbat med allt möjligt, men det jag gillar mest är dagis som jag jobbar på nu. Jag gillar det mesta som har med barn att göra. Hur ser det ut  med jobb på pre school och så? Är det ens en möjlighet?

    Ja, Griffith ligger i Brisbane. Jag älskar när det är varmt, jag tycker bara det är jobbigt med alla vinterkläder och liknande som man behöver här i Sverige. Jag bodde i Alabama ett år, och älskade när det var varmt och att man slapp den riktiga kylan som är i Sverige. Men självklart är det alltid saker man saknar, men iaf när jag var i Alabama så fanns det saker som uppvägde för det.


    Antar att det hander, att dom blir utnyttjade. Har dock hort valdigt fa historier om det. Valj en reputable farm som annonserar pa storre sokmotorer, som har andra backpackers och dar du far ordentlig kontrakt. Kanns det lite dodgy, sa ga inte for det. Prata med andra backpackers, de brukar kunna tipsa :)

    Huruvida du kan jobba som dagisfroken vet jag tyvarr inget om, vet inte alls hur deras system funkar med pre school teachers/day care centers. Vart att kontakta nagra sana och se vad dom sager?

    Vinerklader har jag inga kvar annat an nagon out-of-style-vinterjacka i foraldrarnas kallare :) Kan nog trolla fram nagra par jeans ocksa men annars ar det ont om sana. Ska till Sverige over June-August och kommer att sticka ut som totalt bland alla modemedvetna svenskor. Kul :)
  • sticksNstones
    blomman12 skrev 2013-02-11 20:46:22 följande:
    Hej!

    Jag och min sambo ska flytta till Brisabane i jan 2014 på grund av studier. Har du några tips på en bra sida där man kan hitta möblerat boende till ett rimligt pris? Har varit inne på gumtree men de flesta ligger på runt 10 000kr i månaden. Många som säger att det är billigt att bo i Australien men tycker det verkar dyrt.  v 
    Jag soker pa realestate.com.au och domain.com.au men Googla pa fastighetsmaklare i omradet (som Ray White tex), ibland har dom boende ute som inte har lagts ut pa natet.

    Nja billigt tycker jag inte att boendet har ar, beroende pa vad man vill ha och var givetvis men skulle inte paste att det ar billigt. Som i Sverige ungefar. Fast for pengarna som man betalar for en sketen liten hala i en radhuslanga eller boendekomplex far man ett vackert hus med pool har. Det ar val storsta skillnaden tror jag.

    Vet inte riktigt om boendesituationen i Bris dock! Kanske vart att boka vandrarhem nagra veckor och soka val pa plats? Manga UNI har anslagstavlor men rum/share house som ar nog det billigaste alternativet.

    Lycka till och ha sa kul :)
  • sticksNstones
    Någonsomfunderar skrev 2013-06-13 23:19:48 följande:
    Hej! Är 17 och funderar på att dra till Australien när jag går ut gymnasiet(går i ettan nu). Skulle vilja vara där i ungefär ett år innan jag fortsätter med studier. Hur tycker du att jag ska göra? Är au pair ett roligt alternativ eller ska man satsa på något mer..självständigt? Är det enkelt att träffa människor och få kompisar? Om man drar till ett nytt ställe, hur gör man egentligen för att få nya kompisar? (Hr aldrig varit i den situationen). Hr är livet i Australien? Kan inte du bara beskriva allmänt en vanlig dag, kostnader etc. Tycker att just småsakerna är så himla roligt att höra om ^^ Behöver man något speciellt visa för att vara där i ett år? Om jag skulle bestämma mig för att jag vill stanna, hur svårt är det att få ett permanent uppehållstillstånd? Hörde någonstans att det nästa bara går om man gifter sig med någon som redan bor där...oO Kram! /alice
    Hej!

    Sorry har inte varit aktiv pa FL pa ett tag.

    Vanligast for ungdomar ar Working Holiday-visum (kallas ocksa Work & Travel etc), som galler ett ar och kan enkelt fas pa www.immi.gov.au/. Den gar att forlanga med ett ar om man uppfyller vissa kriterier (jobba pa farm under viss period i sarskilda regioner).

    Huruvida Aupair ar ett trevligt alternativt ar upp till var och en. Det finns en del svenska familjer har som soker just svenska tjejer (och killar?), da brukar ju boende och sant inga. Vart att kolla upp pa gumtree.com.au, eller bara googla "Aupair + Australia", typ. Vanner hittar man ju overallt. Som vuxen tar det lite langre tid men framforallt som backpacker i W&T-resa stoter du pa folk overallt. Jag ar ingen supersocial person utan mina vanner har kommit genom gemensamma intressen (har hastar), jobbet och genom svenska foreningar. Sakta men sakert :)

    Att fa permanent visum ar i dagslaget mycket svart, manga av dom gamla vagarna in har stangts och du behover ha arbetsgivare som sponsrar dig eller bli sponsrad av ett stat i Oz. For det kravs det generellt en godtagbar utbildning. Sa att hitta en trevlig australiensare och gifta sig ar nog den enklasta vagen... Det sagt, har personligen inte upplevt australienska killar/man, som nagra kap direkt! Men guldkorn finns, definitivt.

    En vanlig dag ar precis som i Sverige, forutom att du inte behover oroa dig for att dina dagsplaner blir grusade av daligt vader. Kostnader ar ungefar pa samma niva som i Sverige. Mina dagar bestar oftast av hastridning/pyssel, fika med vanner, traning, promenader, beach, hushallssysslor och plugg :)

    Att plotsligt flyga over Atlanten till ett for dig okant kontinent kan kannas super scary, men ge det nagra veckor och du har fatt klam pa det hela och kan se framemot aventyret av att sta pa egna ben :)
  • sticksNstones
    none01 skrev 2013-06-19 21:45:08 följande:
    hej jag är 17 år och vill flytta till Australien och plugga på högskola där. hur går det till och vad krävs det? hur mycket betalar man ? betalar man mindre om man flyttar dit och studerar än att man går som student?
     jag är väldig tacksam om jag får svar 
    M.V.H  
    Hej!

    Att borja plugga pa hogskola/universitet har ar relativt enkelt procedur, du behover bara hitta en utbildning du ar intresserad av och ar behorig till. Allt detta finns pa hemsidan for det universitet du ar intresserad av. Det ar vart att jamfora kostnader mellan olika universitet, det kan skilja rejalt. Sedan ansoker du med dina betyg och bifogar det som kravs. De flesta universitet ar mycket vana vid internationella studenter och har avdelningar enbart for dom sa var inte orolig for att emaila eller ringa dom :)

    Daremot kostar det en hel del. Du behover studentvisum som kan vara klurigare i med allt pappersarbete som kravs (titta pa www.immi.gov.au/) och att du kommer att raknas som international student. En 3-arig utbildning med alla kostnader kan ga uppemot 500  000 kr. Sa kolla noga vad det kostar. CSN har specifika utokade lan for dessa extra kostnader (utbildning ar inte gratis nagon annanstans an i Sverige) men fragan ar om det ar vart att dras med sa stora lan? Ett annat alternativ ar att paborja en utbildning i Sverige och gora utbytesar.

    Ja, du betalar avsevart mindre om du har permanent uppehallstillstand. Jag betalar enbart 15 000kr per termin, jamfort med 60 000kr per termin som det kan kosta nagon som inte har permanent visum. Daremot ar det mycket svart att fa permanent uppehallstillstand i dagslaget, om du inte har utbildning och erfarenhet du kan bli sponsrad for.

    Lycka till :)
  • sticksNstones
    HTO skrev 2013-09-03 19:54:07 följande:
    Hejsan!

    Jag undrar hur man tar sig till Australien om man en gång haft working holiday visat och vill tillbaka för att jobba med "ett vanligt" jobb, jag har inte arbetat på någon form av farm.

    Super tacksam för svar
    Hanna    
    Hej

    I det fallet galler det att du jobbat i ett regionalt omrade i 3 manader (behover ju inte vara farmjobb), men det later som du inte gjort det. Isafall ar det 457 work visa som galler, vilket du maste bli sponsrad av en arbetsgivare for.

    Kanske vart med 3 manaders turistvisum (den far du inte jobba pa) och turista runt medan du ansoker om jobb, dar arbetsgivaren ar kapabel till att sponsra dig till ett 4-arigt arbetsvisum?

    Annars kolla pa seek.com.au eller gumtree.com.au.
Svar på tråden Bor i Australien - fråga mig vad du vill