Inlägg från: Leone i Västerås |Visa alla inlägg
  • Leone i Västerås

    Utgifter/månad?

    2 vuxna och 2 barn. Utgifter på 32.000:-/månad exl mat, kläder, bensin, nöjen


    Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • Leone i Västerås
    tänkaren skrev 2013-02-07 15:20:10 följande:
    bara räkningar på 32.000kr alltså? herreguid vad är det för räkningar?
    14st tv aparater för 7.000kr/st i avbetalning eller?

    Hört talas om boende, elräkningar, pellets, försäkringar, aktiviteter för barn, tv-licens, kabeltv, mobil mm
    Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • Leone i Västerås
    tänkaren skrev 2013-02-07 15:57:07 följande:

    kostar väl knappast 32.000kr/mån eller?

    hur fungerar det om ni blir arbetslösa? inte alls antar jag?

    Jag lovar dig att det kommer att fungera utmärkt. Om det skulle krisa kortsiktigt så drar vi in på mat, bensin, nöjen och kläder.
    Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • Leone i Västerås
    tänkaren skrev 2013-02-07 16:13:57 följande:

    har jag sagt det? jag säger bara att det är nog inte speciellt många som bränner allt man får in.
    de flesta är både framförhållande och har mål i livet.

    Men hur snävt ser du i din värld egentligen? VEM har pratat om att "bränna allt man får in"? Enbart du.
    Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • Leone i Västerås
    tänkaren skrev 2013-02-07 16:37:36 följande:

    vad folk sparar till är väl olika,man har väl mål i livet?
    vi sparar till större bostad blandannat..men även till att renovera,lämna in bilen på service osv...

    jag har som ni vet lagt 9.000kr på en inlagd katt TROTS försäkring,det hade jag inte kunnat göra utan ett sparande.

    sambon la nyss 9.000kr på bromsarna på bilen.

    en spis,tv har vi oxå lagt pengar på.osv...

    alla väljer väl vart deras komfortzon ligger eller hur?
    Men om vi nu är överrens om att alla får göra sina egna val, varför måste du då alltid kritisera andras val? Vad får du ut av att alltid ifrågasätta andra? Varför tror du att alla är ekonomiska idioter?
    Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • Leone i Västerås
    tänkaren skrev 2013-02-07 20:50:04 följande:
    finns väl hur många som helst?? Det kostar nånstans 80-100.000kr att byta ett tak på 200kvm.

    Vet du vad Kjell har för hus och tak? När vi tog in offerter för att byta vårt plåttak hamnade de på runt 350.000:-
    Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • Leone i Västerås
    tänkaren skrev 2013-02-07 21:09:45 följande:
    snacka om lurade,haha,ett plåttak,det är ju BILLIGARE än takpannor.

    Lurade? Varför då? Vad grundar du det på?
    Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • Leone i Västerås
    tänkaren skrev 2013-02-07 21:09:45 följande:
    snacka om lurade,haha,ett plåttak,det är ju BILLIGARE än takpannor.

    Lurade? Varför då? Vad grundar du det på?
    Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • Leone i Västerås
    tänkaren skrev 2013-02-07 21:39:34 följande:
    de blev lurade om de godkände en offert på ett plåttak för 350.000kr. Min far gav allt som allt 89.000kr för sitt takbyte på 200kvm. Med pannor ,2gubbar,läkt osv... Kolla gärna här: Www.byggmentor.se/bygga-till/nytt-tak-kostnad... (klistra in adressen i fönstret och tryck på enter)

    Så du grundar ditt uttalande på vad din pappa betalade? Fast det har väl inte ett dugg med vårt hus att göra? Vad vet du om förutsättningarna för vårt hus? Ändå slänger du ur dig att vi är lurade!
    Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • Leone i Västerås
    tänkaren skrev 2013-02-07 21:50:21 följande:
    ok,har ni ett hus på 200kvm ? Det bör INTE kosta 350.000kr. Otrevlig för att jag har mina erfarenheter och kontakter??

    Vårt hus är på 420 m2, byggt 1914 med ett plåttak som ska nyläggas exakt som det gamla. Massor av vinklar och vrår på taket då det har tornliknande upphöjningar. Jag kan upplysa om att 350.000:- var den bästa offerten.
    Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • Leone i Västerås

    Vårt hus är på 420 m2, byggt 1914 med ett plåttak som ska nyläggas exakt som det gamla. Massor av vinklar och vrår på taket då det har tornliknande upphöjningar. Jag kan upplysa om att 350.000:- var den bästa offerten.


    Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • Leone i Västerås

    Ö


    tänkaren skrev 2013-02-07 22:05:01 följande:
    ok,ingen normal storlek på hus :) Men ok då får jag gratulera .

    Så varför måste du idiotförklara mig?
    Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • Leone i Västerås

    Annette: jodå, vårt hus är absolut mysigt. Flera härliga kakelugnar, mysiga knarriga trägolv, djupa fönstersmygar man kan sitta i. Och ja, set har träfasad. En hel del att ta hand om, men det visste vi ju när vi köpte det.


    Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • Leone i Västerås
    tänkaren skrev 2013-02-09 18:23:34 följande:

    för sista gången jag lever INTE på min sambo,vi har skilda ekonomier.
    Fast jo, det gör du ju delvis. Tack vare att han betalar allt som har med boendet att göra så har du möjlighet att spara på ett sätt som du aldrig hade klarat annars.
    Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • Leone i Västerås
    tänkaren skrev 2013-02-09 18:45:15 följande:

    va? ja såklart han betalar allt som har med boendet att göra,det gjorde han ju innan jag flyttade in med.

    hur tänker du? jo, jag skulle vsst ha råd att spara om jag hade bott själv (jag får ju bostadstillägg om jag bor själv) sen försvinner kattkostnaderna och lite annat som jag har nu som jag inte hade haft om jag bott själv.

    så jo,jag har ALLTID råd att spara ,för att jag PRiORITERAR att spara.

    Fast nu skrev jag ju inte att du INTE skulle ha råd att spara, utan att du inte skulle kunna spara som du gör nu. Och för mig och de flesta andra så är det inte självklart att man låter bli att betala för sitt boende, även om man flyttar in till någon. Boende kostar, och det brukliga är att man delar på de kostnaderna oavsett vem som äger bostaden. Hyra hade du ju fått betala ändå, så varför är det så hemskt och konstigt att  bidra med halva avgiften? Det är ju ändå förmånligt för dig jämfört med att betala en hel hyra själv.
    Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • Leone i Västerås
    baranyfiken skrev 2013-02-09 19:10:08 följande:
    Upplys en okunnig: vad är bostadstillägg?

    Samma sak som bostadsbidrag, men du måste ha pension/sjukersättning/ aktivitetsersättning för att kunna få det.
    Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • Leone i Västerås

    Ö


    tänkaren skrev 2013-02-09 21:58:23 följande:
    allt beror på vilka val man gör eller hur? sina utgifter bestämmer man i hög grad själv. exempelvis betalar jag 88kr/mån för en olycksfallsförsäkring,nån anan betalar kanske mer eller kanske mindre,allt beror ju på vilka val man gör. nån vil bo i en etta,nån kan inte tänka sig mindre än en trea   osv... allt härrörs till de val vi själva gör ,hela tiden. läste att du Luna Lunatic har dubbla lägenheter och har en 3e köp på gång,en inkomst på 17.000kr/mån och sparar 4.000kr.  ja det är dina val.

    Fast om du nu håller med om att alla får göra som de vill, varför ifrågasätter du alltid allas bal, och är otrevlig och hånfull i ditt sätt? Varför kan du inte bara acceptera att du gör som du vill och andra som de vill.
    Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
  • Leone i Västerås
    teälskaren skrev 2013-02-25 23:55:07 följande:


    Ja,jag så ju att vi varit sjuka i 3månader,trodde du fattade att vi varit på sjukhuset?

    Ni har inte varit på sjukhuset i tre månader. Ni har gjort några besök där, inte bott där.
    Mamma till fyra underbara barn på jorden och två i himlen
Svar på tråden Utgifter/månad?